Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 30 (Alm. del):
I brev af 26. oktober 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 30:
”Ministeren bedes
kommentere henvendelsen fra Akustik ApS vedr. støj
i skoler og daginstitutioner.”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at støj og uro er en vigtig parameter i forhold til
det undervisningsmiljø, der er i skolen.
Undervisningsministeriet har siden 2015 undersøgt folkeskoleelevers
trivsel gennem en årlig spørgeskemaundersøgelse, hvor der blandt andet
spørges ind til ro og orden i klassen, som dækker over elevernes oplevel-
se af ro og støj i klassen samt klasseledelse. Undersøgelsens seneste resul-
tater peger på, at ift.
’Ro og orden’ er der knap en tredjedel af eleverne,
der har en trivselsscore over 4 på en skala fra 1-5, hvor 1 udtrykker den
ringest mulige vurdering.
Elevernes gennemsnitlige indeksscore for ’ro
og orden’ har været relativt stabil siden 2015 med en svag
indikation af
forbedring.
Ministeriets følgeforskning til folkeskolereformen indikerer, at der er lidt
færre forældre, der mener, at der er meget forstyrrende støj i undervis-
ningen (67,1 pct. var i 2015 enige eller overvejende enige i, at der var
meget forstyrrende støj
–
i 2017 er denne andel 65 pct.). Der er dog fort-
sat 2 ud af 3 forældre, der er enige eller overvejende enige i, at der er
meget forstyrrende støj i undervisningen. Fra elevbesvarelserne i følge-
forskningen, kan det konstateres, at en del af eleverne oplever, at det kan
være svært at få arbejdsro i timerne.
I forbindelse med ministeriets opfølgning på Inklusionseftersynet fra
2016 er der igangsat en række forsknings- og udviklingsprojekter, hvor
fysiske rammer, der understøtter et inkluderende læringsmiljø, er et tema.
Udviklingsprojekterne omhandlende fysiske rammer skal understøtte
skoler, fritids- og dagtilbud i at omsætte viden og metoder til lokal prak-
17. november 2017
Sags nr.:17/14295