Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 288 (Alm. del):
I brev af 16. maj 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke evalueringer, rapporter og evidens-
baseret viden der ligger til grund for regeringens forslag om at indføre
sprogprøver i 0. klasse?”
Svar:
Et grundlæggende sprogligt niveau er nødvendigt for at kunne følge un-
dervisningen i skolen. Et utilstrækkeligt sprog kan derfor betyde et fagligt
og socialt efterslæb, som forfølger én resten af skoletiden.
Undervisningsministeriets egne tal viser, at elever med ikke-vestlig op-
rindelse opnår lavere karakterer ved både 9. klasses afgangseksamen og
eksaminer i gymnasiet. Allerede fra 2. klasse viser resultaterne af de nati-
onale test, at elever med ikke-vestlig oprindelse halter bag efter elever
med dansk herkomst.
PISA Etnisk fra 2015
peger i samme retning. Undersøgelsen viser, at der
er et gab i karakterne ved afgangsprøverne mellem danske elever og ele-
ver med ikke-vestlig herkomst.
Forskning fra Rambøll
fra 2016 viser endvidere, at forskellen allerede
kan findes, inden børnene starter i folkeskole. Rapporten viste, at børn af
ikke-vestlig herkomst har gennemsnitligt svagere socioemotionelle,
sproglige og matematiske kompetencer end børn af dansk herkomst.
28. maj 2018
Sagsnr.:18/06409
Med venlig hilsen
Merete Riisager