Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1895509_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 281 (Alm. del):
I brev af 7. maj 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 281:
”Ministeren bedes sende
udvalget en skriftlig orientering om sagerne på
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018.
Udvalget anmoder om at modtage orienteringen senest den 17. maj
2018.”
Svar:
På uddannelsesdelen af rådsmødet er der tre punkter på dagsordenen til
vedtagelse og derefter en politisk debat. På ungdomsdelen af rådsmødet
er der to punkter til vedtagelse og derpå en politisk debat.
Det bemærkes indledningsvis, at uddannelse er nationalt kompetenceom-
råde, jf. også artikel 165 i Lissabontraktaten. Rådshenstillinger og råds-
konklusioner er således ikke bindende, men fremsættes med henblik på
en fælles forståelse for, i hvilken retning EU-landene bør arbejde.
Uddannelse
Punkt 1: Rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring
Formålet med forslaget til rådshenstilling om nøglekompetencer for livs-
lang læring er at skabe en opdateret fælles forståelse af nøglekompeten-
cer og understøtte udviklingen af nøglekompetencesæt. Kommissionens
forslag til rådshenstilling af 17. januar 2018 er en opdatering af henstil-
lingen om nøglekompetencer for livslang læring fra 2006. Henstillingen
indeholder både en opdateret europæisk referenceramme for nøglekom-
petencer for livslang læring og beskriver også god praksis for støtte af
udviklingen af kompetenceorienterede tilgange til uddannelse, herunder
ikke-formel læring i et livslangt læringsperspektiv.
Nøglekompetencer defineres som de kompetencer, alle mennesker har
brug for med henblik på personlig udfoldelse og udvikling, beskæftigel-
sesegnethed, social inklusion og aktivt medborgerskab. De udvikles i et
16. maj 2018
Sagsnr.:18/05971
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om sagerne på rådsmødet den 22. maj, til undervisningsministeren
livslangt læringsperspektiv, fra tidlig barndom og gennem hele voksenli-
vet, og gennem formel såvel som ikke-formel og uformel læring. Nøgle-
kompetencerne betragtes som lige vigtige og defineres i henstillingen
som de kompetencer, alle mennesker har brug for med henblik på per-
sonlig udvikling.
a) Læse- og skrivekompetence
b) Flersproget kompetence
c) Matematisk kompetence inden for naturvidenskab
d) Teknologi og ingeniørvirksomhed
e) Digital kompetence
f) Personlig, social og læringsmæssig kompetence
g) Medborgerskabskompetence
h) Entreprenørskabskompetence
i) Kompetence inden for kulturel bevidsthed og udtryksevne
For hver kompetence defineres viden, færdigheder og holdninger, som er
essentielle og forbundet med kompetencerne. Afslutningsvis beskrives,
hvilke udfordringer, der identificeres med hensyn til støtte af kompeten-
ceorienteret uddannelse og læring i et livslangt læringsperspektiv: anven-
delsen af forskellige tilgange til og sammenhænge for læring, støtte til
lærere og andet uddannelsespersonale samt vurdering og validering af
kompetenceudvikling. For at tackle disse udpeges samtidig former for
god praksis under hver udfordring.
Regeringen støtter vedtagelsen af forslaget, da regeringen er enig i beho-
vet for en opdatering af referencerammen for nøglekompetencer, således
at denne i højere grad afspejler den hastige teknologiske udvikling. End-
videre er regeringen positiv overfor det øgede fokus på entreprenørskab,
som den reviderede referenceramme for nøglekompetencer lægger vægt
på.
Punkt 2: Rådshenstilling om fremme af fælles værdier, inklusiv uddannelse og den
europæiske dimension i undervisningen
Kommissionens forslag til rådshenstilling af 17. januar 2018 udspringer
af Paris-erklæringen om fremme af medborgerskab og de fælles værdier
om frihed, tolerance og ikke-diskrimination gennem uddannelse, som
blev vedtaget på det uformelle møde for undervisningsministre den 17.
marts 2015 i Paris.
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at fremme demokrati på alle
niveauer gennem at bidrage til forankringen af de fælles europæiske vær-
dier, som nævnes i Traktatens artikel 2, at sikre lige adgang til inklusiv
uddannelse for alle og at understøtte elevers og studerendes oplevelse af
mangfoldigheden i europæisk identitet samt styrke følelsen af et europæ-
isk tilhørsforhold, der supplerer den lokale, regionale og nationale identi-
tet.
I forslaget til rådshenstilling henstilles det til medlemsstaterne, at de bl.a.
bør fremme en styrkelse af de fælleseuropæiske værdier. Ligeledes bør de
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om sagerne på rådsmødet den 22. maj, til undervisningsministeren
fortsat gennemføre tilsagnene i Paris-erklæringen ved at fremme under-
visning i medborgerskab og etik samt fremme det åbne klasseværelse,
ved at fremme kritisk tænkning og mediekendskab, ved at udvikle struk-
turer, der fremmer den aktive deltagelse af lærere, forældre, elever og det
bredere samfund i ledelsen af skolen, og ved at støtte mulighederne for
de unges demokratiske deltagelse samt for et aktivt og ansvarligt enga-
gement i samfundet.
Endvidere henstilles det til medlemsstaterne, at de bør fremme inklusiv
uddannelse for alle elever og studerende, bl.a. ved at inkludere alle elever
i uddannelse af høj kvalitet fra en tidlig alder, ved at give elever og stude-
rende den nødvendige støtte ud fra deres behov, ved at muliggøre skift
mellem forskellige uddannelsesniveauer og give mulighed for passende
studie- og erhvervsvejledning, og ved effektivt at anvende Det Europæi-
ske Agentur for Specialundervisning og Inklusion til at gennemføre og
monitorere vellykkede tilgange til inklusiv undervisning.
Det henstilles ligeledes til medlemsstaterne, at de bør fremme den euro-
pæiske dimension i undervisningen såsom en forståelse for baggrund og
udviklingen af det europæiske samarbejde samt det demokratiske værdi-
fællesskab.
Det henstilles desuden til medlemsstaterne have fokus på at ruste lærere,
pædagoger mv. til at fremme aktivt medborgerskab.
Regeringen bakker op om, at det europæiske samarbejde på uddannel-
sesområdet skal bygge på de demokratiske værdier, som de europæiske
samfund, herunder det danske, bygger på. Forslaget til rådshenstilling er
generelt meget overordnet og på linje med folkeskolens formålsparagraf,
og de elementer, der indgår i forslaget, er på forskellig vis allerede en del
af den danske praksis på området. Dette gælder også den danske traditi-
on og praksis omkring skolebestyrelser og elevråd, der generelt må siges
at fremme den aktive deltagelse af lærere, forældre og elever i ledelsen af
skolen. I forhold til inklusiv uddannelse ligger forslaget også inden for
gældende regler og praksis. Regeringen støtter derfor vedtagelsen af for-
slaget.
Punkt 3: Rådskonklusioner om at arbejde hen mod en vision om et europæisk ud-
dannelsesområde
Formålet med rådskonklusionerne er at angive nogle pejlemærker for det
videre arbejde med initiativerne fra Det Europæiske Råds konklusioner
af 14. december 2017 og for den videre konkretisering af et såkaldt eu-
ropæisk uddannelsesområde.
I rådskonklusionerne hilses resultaterne af midtvejsevalueringen af
Erasmus+-programmet velkommen, og de opfordrer bl.a. til at styrke
deltagelsen og fremme forskningsbaseret uddannelse af høj kvalitet, samt
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om sagerne på rådsmødet den 22. maj, til undervisningsministeren
at gøre adgang til den næste generation af Erasmus+-programmet mere
inklusiv. De opfordrer også til yderligere simplificering af regler og pro-
cedurer for at lette de administrative byrder på alle niveauer.
I rådskonklusionerne understreges endvidere merværdien af internatio-
nalt samarbejde og læringsmobilitet inden for videregående uddannelse
støttet af Erasmus+-programmet m.fl. Rådskonklusionerne anerkender
vigtigheden af at styrke det strategiske samarbejde mellem videregående
uddannelsesinstitutioner i Europa gennem en bottom-up, fleksibel, ubu-
reaukratisk, inklusiv, åben og gennemsigtig tilgang. I rådskonklusionerne
udtrykkes støtte til etableringen af ”europæiske universiteter” bestående
af bottom-up netværk, der er geografisk og socialt inkluderende, og som
vil spille en væsentlig rolle i skabelsen af et overordnet europæisk uddan-
nelsesområde, der bl.a. vil bidrage til at styrke den internationale konkur-
rencedygtighed af de videregående uddannelser i Europa, idet det for-
ventes, at ”europæiske universiteter” vil have potentialet til i betragtelig
grad at styrke mobiliteten og fremme høj kvalitet og excellence inden for
uddannelse og forskning ved at styrke linket mellem forskning, undervis-
ning og innovation og vidensoverførsler. Kommissionen opfordres
med respekt for nærhedsprincippet
og i tæt samarbejde med medlems-
staterne til at udvikle og etablere hovedmålsætningerne og konceptet for
”europæiske universiteter” og til at rapportere
regelmæssigt om frem-
skridtene til Rådet. Endvidere opfordres medlemsstaterne med støtte af
Kommissionen til at fremme tiltag, der styrker de innovative og entre-
prenørskabsmæssige kapabiliteter hos de videregående uddannelsesinsti-
tutioner. Endelig opfordres Kommissionen til i tæt samarbejde med
medlemsstaterne og baseret på resultaterne fra pilotprojektet at undersø-
ge mulighederne for at skabe et frivilligt europæisk studiekort, som kan
bidrage til at fremme læringsmobiliteten.
Endvidere understreges det i rådskonklusionerne, at indsatsen bør inten-
siveres for at nå prioriteterne fra rådskonklusionerne fra 2011 om dagtil-
bud og for at sørge for, at alle børn har adgang til dagtilbud.
I rådskonklusionerne anerkendes flersproget kompetence såvel som an-
erkendelse af kvalifikationer inden for videregående uddannelse og ung-
domsuddannelserne samt anerkendelse af resultaterne af uddannelsespe-
rioder i udlandet som vigtige byggesten for et europæisk uddannelsesom-
råde.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er
positiv over for initiativer, der kan styrke læringsmobiliteten og sproglæ-
ringen i Europa, og som kan styrke de europæiske universiteters interna-
tionale konkurrenceevne. Regeringen lægger samtidig vægt på, at råds-
konklusionerne
ikke foregriber de kommende forhandlinger om EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF).
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om sagerne på rådsmødet den 22. maj, til undervisningsministeren
Punkt 4: Universiteters potentiale til at skabe regional vækst samt fremme af entre-
prenørskab og innovation
Det bulgarske formandskab har i løbet af foråret afholdt en række arran-
gementer, der skal udforske brugen af offentlig-private partnerskaber
med henblik på fremme innovation og inklusion i Europa. Disse har
belyst vigtigheden af øget sammenhæng mellem uddannelse, forskning
og erhvervsliv for at fremme regional vækst og skabe inklusive og inno-
vative samfund.
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter på, hvordan styrkel-
sen af partnerskaber mellem videregående uddannelsesinstitutioner og
erhvervslivet kan bidrage til at skabe stærkere regioner, skabe regional
vækst og mindske regionale forskelle.
Drøftelsen forventes at fokusere på vidensudveksling om hvilke typer af
tiltag, der tages nationalt for at fremme videregående uddannelsesinstitu-
tioners rolle i at skabe regional vækst samt fremme entreprenørskab og
innovation.
Regeringen støtter fokus for den politiske drøftelse og vil i sit indlæg
fremhæve danske erfaringer med, hvordan videregående uddannelsesin-
stitutioner kan medvirke til at skabe regional udvikling. Herunder særligt
regeringens tiltag for at styrke det regionale uddannelsesudbud. Desuden
vil der blive fremhævet vigtigheden af at skabe en tæt kobling mellem
uddannelse, forskning og innovation.
Ungdom
Punkt 5: Rådskonklusioner om unges rolle i opbygningen af et sikkert, sammenhæn-
gende og harmonisk samfund i Europa
Formålet med rådskonklusionerne er at fremhæve vigtigheden af, at unge
bliver aktive medspillere i processen med at forebygge konflikter og ud-
vikle politikker til fremme af aktivt medborgerskab, demokratiske pro-
cesser og en styrkelse af unges frivillige arbejde.
Medlemsstaterne opfordres derfor til at fremme alle former for innovati-
ve partnerskaber mellem eksperter, institutioner, medlemsstaternes civil-
samfund, unge og organisationer, der arbejder med ungdomspolitiske
spørgsmål. Desuden fremhæves betydningen af dialog, samarbejde og
udveksling af god praksis mellem nøgleaktører i relation til arbejdet med
realisering af FN's dagsorden for ungdom, fred og sikkerhed. Endelig
bør der sættes fokus på unges egen aktive deltagelse i samfundsudviklin-
gen inklusive unge med færre muligheder og udveksling af innovative
idéer via nuværende og kommende EU-programmer.
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om sagerne på rådsmødet den 22. maj, til undervisningsministeren
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen lægger
vægt på, at unge spiller en stadig aktiv rolle i processen med at sikre en
fremtidig harmonisk og fredelig udvikling i de europæiske lande.
Punkt 6: Rådskonklusioner om unges rolle i processen med at imødegå de demografi-
ske udfordringer inden for EU
Med rådskonklusionerne opfordres til et øget samarbejde om at fremme
fælles demokratiske værdier og social sammenhæng for unge, især unge
med færre muligheder, i en situation med øget mobilitet blandt unge og
brain-drain problemer i en række lande. Der henvises her bl.a. til konklu-
sionerne fra mødet i Det Europæiske Råd i december 2017, hvori stats-
og regeringscheferne bl.a. opfordrede til øget mobilitet og flere udveks-
linger inden for EU.
På den baggrund opfordres medlemsstaterne til at støtte unges og ung-
domsorganisationernes frivillige arbejdes rolle i udviklingen af unges
færdigheder inklusive kommunikative og sproglige færdigheder for at øge
deres aktive deltagelse i samfundslivet. Endvidere til at overveje, hvordan
diskussionerne om virkningerne af de demografiske udfordringer, som
unge er stillet over for, kan udvides og gøre mere inkluderende. Det
samme gælder mulighederne for at intensivere alle former for dialog mel-
lem unge, som er bosiddende uden for deres hjemegn, og unge i værts-
landene via støtte fra internationale ungdomsnetværk.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen lægger
vægt på, at unge medvirker aktivt i processerne med at imødegå de de-
mografiske udfordringer, som den frie bevægelighed medfører i relation
til braindrain, ungdomsarbejdsløshed m.m. specielt i visse medlemslande.
Punkt 7: Fremtidige prioriteter for EU’s ungdomspolitik
Den nuværende EU-strategiramme for ungdomsområdet udløber i 2018.
På rådsmødet lægges op til en politisk drøftelse under overskriften:
"Youth in Europe: What's next?". Målet er at sætte fokus på processen
med udvikling af en ny strategi, der skal kunne medvirke til at styrke un-
ges livssituation gennem udvikling af de relevante færdigheder både per-
sonligt, fagligt og socialt.
Regeringen vil deltage aktivt i drøftelsen af, hvilke indsatsområder der
bør inddrages i udformningen af en ny strategisk ramme for det europæi-
ske samarbejde på ungdomsområdet med klar europæisk merværdi.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
6