Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Undervisningsudvalget om offentlig
vækst og personalekonsekvenser
Svar på spørgsmål C
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
7 minutter
Tirsdag den 24. oktober 2017 kl. 14-15 i Folketinget
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 24. oktober 2017 om kvaliteten i folkeskolen, til undervisningsministeren
1819787_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål C
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Annette Lind, S, Jacob Mark, SF, og Marianne Jelved,
RV, stillet mig følgende spørgsmål C.
Spørgsmål C:
”Hvilke konsekvenser vil det få for kvaliteten i folkeskolen, hvis regeringens økono-
miske politik om en offentlig vækst på 0,3 pct. omsættes til virkelighed og der i 2025
vil være 3100 færre fuldtidsansatte inden for undervisningsområdet, som det fremgår
a
f ”Regeringens planer koster tusindvis af ansatte i velfærdsstaten”, bragt den 4.
september 2017 på ae.dk?
Der henvises i øvrigt til UNU alm. del
spm. 205 og 206.
(jf.: https//www.ae.dk/analyser/regeringens-planer-koster-tusindvis-af-ansatte-i-
velfærdsst
aten)?”
Jeg vil starte med at besvare spørgsmålet, og så kan vi tage en debat efterfølgende.
2. Svar på samrådsspørgsmål C
Indledning
Desuden understreger Finansministeriet, at fremskrivningen af den offentlige
beskæftigelse beror på nogle beregningstekniske forudsætninger, som
ikke
giver
anledning til at lave den slutning, som AE gør. De beregningstekniske princip-
Jeg har dog noteret mig, at Finansministeriet fremhæver, at det lægges til grund,
at der tilføres den offentlige sektor flere ressourcer frem mod 2025
og at in-
gen på forhånd med sikkerhed kan sige, hvordan disse ressourcer fordeler sig på
de enkelte serviceområder, eller hvorvidt de anvendes til ansættelse af flere of-
fentlige ansatte eller til køb af flere varer og tjenesteydelser.
Om de nærmere beregningsforudsætninger vedrørende AE’s analyse henviser
jeg til finansministerens besvarelse af UNU’s
spørgsmål 205 og 206 den 13. ok-
tober 2017.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 24. oktober 2017 om kvaliteten i folkeskolen, til undervisningsministeren
Og da kvalitet ikke alene afhænger af antallet af ansatte, giver det mindre me-
ning at fokusere isoleret på en specifik vækstrate i det offentlige forbrug som
målestok for kvalitetsudviklingen på uddannelsesområdet.
Målsætningen angiver en ramme for udgiftspolitikken
ikke en retningslinje,
som alle institutioner eller områder vil blive pålagt. I sidste ende er det jo op til
fx de kommunale institutioner at forvalte den økonomiske ramme, der er blevet
aftalt.
Der ligger en overordnet præmis i samrådsspørgsmålet. En præmis om, at en
bestemt vækstrate i det offentlige forbrug på fx 0,3 pct. i sig selv kan overføres
én-til-én til undervisningsområdet eller til noget andet enkeltområde. Det kan
den ikke.
per er ikke et udtryk for regeringens fremadrettede udgiftspolitiske prioriterin-
ger.
Derfor giver det heller ikke mening, at vi som politikere lægger en mekanisk
fremskrivning ned over bestemte sektorområder som en ”naturlov”, der be-
stemmer niveauet og udviklingen i udgifterne. Der skal jo netop være plads til
politiske prioriteringer.
Det er i øvrigt interessant, at et beregningsteknisk fald i den offentlige beskæf-
tigelse fylder så meget for de tre spørgere, når man tager med i betragtningen, at
den
faktiske
offentlige beskæftigelse faldt med ca. 5.000 personer, da deres par-
tier sidst var i regering.
Umiddelbare konsekvenser for uddannelsesområdet
Hvis vi lægger
AE’s artikel lidt til side og kigger på undervisningsområdet frem
mod 2025, så tilsiger den demografiske udvikling, at der vil blive behov for
færre ansatte.
Det skyldes, at den demografisk betingede udvikling i elevtal i grundskolen og i
ungdomsårgangene alt andet lige vil betyde et reduceret behov for undervisere.
På folkeskoleområdet betyder den demografiske udvikling, at elevtalsudviklin-
gen i det kommende tiår fortsat vil være faldende, og alt andet lige vil behovet
for lærere og pædagoger derfor også falde.
Frem mod 2025 forventes elevtallet i folkeskolen at falde med ca. 30.000 ele-
ver, og fastholdes det nuværende lærerforbrug pr. elev, betyder det, at behovet
for lærere reduceres med ca. 2.300 årsværk. Medregnes de frie grundskoler dre-
jer det sig om i alt knap 2.900 fuldtidsstillinger.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 24. oktober 2017 om kvaliteten i folkeskolen, til undervisningsministeren
Tilsvarende vil behovet for pædagoger i folkeskolen reduceres, hvilket svarer til
ca. 400 stillinger.
Og da antallet af 16-19 årige frem mod 2025 vil falde med ca. 1,1 pct., betyder
det, at lærerbehovet i ungdomsuddannelserne, hvis det reduceres i samme om-
fang, vil falde med godt 300 årsværk.
I alt altså et reduceret personalebehov i grundskolen og ungdomsuddannelserne,
der overstiger de 3.100 fuldtidsstillinger.
Så selv hvis man fulgte AE-rådets logik om, at der er en 1:1-sammenhæng mel-
lem antallet af offentligt ansatte og kvalitet, peger den demografiske udvikling
på, at lærerforbruget pr. elev altså ikke vil blive reduceret på Undervisningsmi-
nisteriets område ved et fald i den offentlige beskæftigelse på 3.100 fuldtidsstil-
linger inden for undervisningsområdet.
Effektiviseringer, decentrale beslutninger og kvalitet
Imidlertid betyder den generelle demografiske og samfundsmæssige udvikling,
at der fremover må forventes, at blive et stigende udgifts- og personalebehov i
andre sektorer, herunder ikke mindst på sundheds- og ældreområdet.
Derfor vil hele den offentlige sektor være nødt til at effektivere de offentlige
serviceydelser. Og det gælder naturligvis også uddannelsessektoren.
Jeg er derfor meget optaget af, at personalet i undervisningssektoren er så kvali-
ficeret som muligt til at løse deres undervisningsopgaver.
Regeringen sætter mål for den samlede udgiftsudvikling for den offentlige sek-
tor, men det præcise antal offentligt ansatte styres ikke fra centralt hold.
På folkeskoleområdet er det kommunerne, der er bedst til inden for de givne be-
villingsrammer at fastsætte det antal beskæftigede og med de kvalifikationer,
der skønnes at være behov for.
Og på ungdomsuddannelsesområdet er det de selvejende uddannelsesinstitutio-
ner, der inden for de givne statslige taxameterbevillinger selv vurderer behovet
for personaleansættelser.
Men det er vigtigt at holde fokus på, at de offentlige midler generelt anvendes
mere hensigtsmæssigt, så der kan fås så meget reel velfærd som muligt for de
midler, der er til rådighed.
Og effektiviseringsmuligheder er fortsat til stede
også på uddannelsesområdet
bl.a. ved udvikling af ny velfærdsteknologi, regelforenkling og decentralise-
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 24. oktober 2017 om kvaliteten i folkeskolen, til undervisningsministeren
Selv om det er forsimplet at postulere en entydig sammenhæng mellem offent-
lig vækstrate og personalereduktioner i et bestemt omfang, afhænger kvalitet
naturligvis også af personaleforbrug og bevillingsmæssige ressourcer.
ring, og de skal selvfølgelig søges realiseret, så kommuner og institutioner får
optimale styringsmuligheder og større frihed til at løse deres opgaver.
Når det er sagt, kan spørgsmålet om kvalitet ikke reduceres til et snævert fokus
på antallet af hoveder. Kvalitet handler i lige så høj grad om, at lærere og pæda-
goger har de relevante kvalifikationer, og at forældre, lærere, ledere og elever er
engageret i deres skole.
Det gælder for både folkeskolen og ungdomsuddannelsesinstitutionerne, at det
lokale engagement er helt afgørende for at sikre kvalitet og tilfredshed.
Afslutning
Der er enighed i regeringen om, at der skal være ro om folkeskolen, men jeg vil
samtidig gerne understrege, at jeg ønsker at værne om de frihedsgrader, som
skolerne har i dag, så skoler og lærere har frihed til at tilrettelægge undervisnin-
gen på en måde, der giver mening lokalt, og som giver rum til, at personalets
kvalifikationer sættes bedst muligt i spil.
Det er min og regeringens opfattelse, at en god folkeskole og gode ungdomsud-
dannelser er en forudsætning for fortsat vækst og velfærd.
Regeringen vil løbende tage bestik af behovet for at tilføre ressourcer til den of-
fentlige service. Det gør vi i forbindelse med de årlige finanslovsaftaler og øko-
nomiaftaler med kommuner og regioner.
5