Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1898581_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
22. maj 2018
Sagsnr.:18/05429
Svar på spørgsmål 274 (Alm. del):
I brev af 24. april 2018 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Liselott Blixt (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 274:
”Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at kommunerne blander børn
med diagnoser, således at eksempelvis et 12-årigt barn med autisme bli-
ver placeret i en specialklasse, hvor der også befinder sig børn med
ADHD, som er meget urolige, hvilket ikke er gunstigt for børn med au-
tisme?”
Svar:
Folkeskolen er et kommunalt ansvar, og det beror på en konkret vurde-
ring af den enkelte elevs behov, om en elev skal henvises til specialun-
dervisning, og herunder til en specialklasse. Henvisning til specialunder-
visning skal ske efter pædagogisk psykologisk rådgivning og i samråd
med eleven og forældrene. Henvisning til specialklasse eller specialskole
forudsætter, at det vil være mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i
kortere eller længere tid i en specialklasse eller specialskole.
I en henvisning til specialundervisning skal der tages stilling til formen,
omfanget og indholdet af den specialpædagogiske bistand samt elevens
udviklingsmuligheder i specialskolens eller specialklassens pædagogiske
miljø. Forældre kan klage over kommuner og skolers afgørelser om spe-
cialundervisning til Klagenævnet for Specialundervisning.
Et harmonisk undervisningsmiljø er en nødvendig forudsætning for, at
eleverne kan lære. Skolen skal altid sørge for at tilrettelægge undervisnin-
gen således, at alle elever oplever et værdigt og meningsfuldt rum med
trygge rammer, og således at forekomsten af undervisningsforstyrrende
uro mindskes.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at kommunerne blander børn med diagnoser i specialklasserne, til undervisningsministeren
I forbindelse med undervisningen af børn med særlige behov kan det
være nødvendigt at skabe særlige indretninger og fysiske rammer, der fx
kan give mulighed for afskærmning i dele af undervisningsforløbet.
Det påhviler således skolelederen at sikre, at undervisningen planlægges
og tilrettelægges, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt og trives i
skolens faglige og sociale fællesskaber.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2