Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 273 (Alm. del):
I brev af 18. april 2018 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 273:
”Vil ministeren med udgangspunkt i indsatsområde nr. 1 fra ”Hand-
lingsplan for teknologi i undervisningen”, s. 7, Undervisningsministeriet,
2018 uddybe og konkretisere indsatsen med tydelige eksempler på hvor-
dan ”……alle børn, unge og voksne opnår muligheden for at forholde
sig kritisk til teknologien og forme den frem for at bruge den”?”
Svar:
Det er vigtigt, at
alle
børn, unge og voksne får en grundlæggende forstå-
else af digitale teknologier, og dermed får mulighed for at forholde sig til
den teknologiske udvikling. Dermed ikke sagt, at alle skal være IT-
specialister, men for at kunne deltage aktivt i samfundet og have indfly-
delse på de beslutninger, der påvirker den enkeltes liv, kræver det kund-
skaber og dannelse inden for teknologiforståelse. Det er baggrunden for,
at jeg i januar 2018 lancerede en handlingsplan for teknologi i undervis-
ningen.
I handlingsplanen er der en række initiativer, som skal sikre, at alle børn,
unge og voksne er en aktiv del af den teknologiske udvikling. Nedenfor
er oplistet en række eksempler på konkrete initiativer fra handlingspla-
nen:
Forsøgsprogram om styrket teknologiforståelse i folkeskolen.
Formålet med forsøget er at skabe viden om, hvordan man bedst
muligt styrker teknologiforståelsen hos den enkelte elev og gør tema-
et til en obligatorisk del af undervisningen i folkeskolen. Forsøgspro-
grammet består af tre spor:
1) Som en del af forsøgsprogrammet er nedsat en rådgivende ek-
spertskrivegruppe til at udvikle Fælles Mål for teknologiforståelse
som fag og faglighed.
15. maj 2018
Sagsnr.:18/05162