Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1885310_0001.png
Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. april 2018 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 269
Ministeren bedes redegøre for, hvordan studerende på læreruddannelsen under-
vises i at opdage og hjælpe elever med ordblindhed, samt om der i forbindelse
med evalueringen af læreruddannelsen kan være anledning til at styrke dette ele-
ment?
Svar
24. april 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ordblindhed er ikke nævnt som et særskilt emne i læreruddannelsens bekendtgø-
relsesfastsatte mål for de lærerstuderendes kompetencer eller i de tilhørende fær-
digheds- og vidensmål. Undervisningsfaget
”Dansk
1.-6. klassetrin” har imidlertid
et selvstændigt kompetencemål om læsning og læseundervisning - ligesom læse-
undervisning indgår i kompetencemålet om fortsat læsning og skrivning for under-
visningsfaget ”Dansk 4.-10. klassetrin”.
Professionshøjskolerne oplyser, at læsevanskeligheder indgår i undervisningen af
lærerstuderende med dansk som undervisningsfag på alle professionshøjskoler.
På næsten alle uddannelsessteder indgår ordblindhed eksplicit som et tema for
alle studerende, der har valgt
”Dansk 1.-6. klassetrin”.
På halvdelen af professi-
onshøjskolerne indgår ordblindhed også eksplicit som tema i
”Dansk
4.-10. klasse-
trin”. En enkelt professionshøjskole har ordblindhed som eksplicit tema i undervis-
ningen i specialpædagogik under ”Pædagogik og lærerfaglighed”, som er obligato-
risk for alle lærerstuderende.
Professionshøjskolerne oplyser endvidere, at undervisningen om ordblindhed
særligt sigter på at ruste de studerende til at kunne opdage elever med de læse-
vanskeligheder, der er forbundet med ordblindhed, dvs. markante vanskeligheder
med at lære skriftens lydprincip. Dansklærerne uddannes ikke til at diagnosticere
ordblindhed, men til at identificere elever, som tilhører gruppen, der kan være
ordblinde.
Ud over viden om læsevanskeligheder forbundet med ordblindhed får de stude-
rende blandt andet kendskab til de testmaterialer, der anvendes til screening for
ordblindhed, og til undervisningsforløb for ordblinde elever. På halvdelen af pro-
Ref.-nr.
18/017837-03
Side 1/2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om hvordan studerende på læreruddannelsen undervises i at opdage og hjælpe elever med ordblindhed, til uddannelses- og forskningsministeren
1885310_0002.png
fessionshøjskolerne kan de studerende i tillæg vælge specialiseringsmoduler, hvor
ordblindhed eksplicit indgår som tema.
Jeg er opmærksom på, at ordblindhed er et problem for en del børn og unge i
folkeskolen. Jeg er imidlertid ikke blevet præsenteret for forskningsviden om,
hvorvidt der er behov for, at ordblindhed adresseres på en anden måde i lærerud-
dannelsen, end det sker i dag. Problemstillingen belyses ikke i den igangværende
evaluering af læreruddannelsen.
Det er politisk besluttet, at de lærerstuderende som hovedregel skal have tre un-
dervisningsfag af hensyn til kompetencedækningen i folkeskolen. Dette stiller krav
om en skarp prioritering af indholdet i de enkelte undervisningsfag, herunder en
afvejning af hvor detaljeret indholdsstyringen fra centralt hold skal være.
På den baggrund finder jeg det umiddelbart tilfredsstillende, at alle dansklærere
undervises i læsevanskeligheder, og at ordblindhed tillige indgår eksplicit i under-
visningen de fleste steder.
I den sammenhæng finder jeg det vigtigt at skabe en balance mellem, hvad der
indgår i grunduddannelsen af lærere, og hvad der indgår i en efterfølgende spe-
cialisering i form af efter- og videreuddannelse. Som eksempel kan jeg nævne, at
den pædagogiske diplomuddannelse i læsevejledning i grundskolen indeholder et
helt modul, som eksplicit adresserer ordblindhed
i relation til børn: ”Skriftsprogs-
vanskeligheder 0.-10. klasse”.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side2/2