Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Undervisningsudvalget har den 20. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 248
(alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 248:
Ministeren bedes opgøre antallet af undervisningssammenslutninger i Danmark,
der i daglig tale beteg es ’kora skoler’, heru der oplyse a tallet af elever i disse
sammenslutninger. Såfremt konkrete statistikker ikke er tilgængelige, bedes
i istere vurdere o fa get af ’koranskoleu dervis i g’ i Da ark på baggru d
af myndighedernes egne oplysninger.
10. april 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 5587
403267
Svar:
Det, der normalt betegnes
”kora skoler”,
vil indebære religiøs fritidsundervisning
i privat regi. Undervisningen er derfor ikke omfattet af offentlig regulering.
Da der er tale om private initiativer, findes der ikke opgørelser over antallet af
sådanne undervisningssammenslutninger samt antallet af elever, der benytter sig
af disse undervisningstilbud.
Under det tidligere integrationsministerium blev der i 2011 lavet vedlagte to
undersøgelser om emnet, der bl.a. viste, at der var stor forskel på indholdet i
undervisningen.
U dervis i ge i ”kora skoler e” består
ifølge rapporterne
typisk i, at eleverne lærer om koranen eller islam. Nogle steder undervises der i
ikke-vestlige sprog, ligesom der i nogle tilfælde ydes lektiehjælp.
Konklusionen i undersøgelsen var, at godt 100 ud af de daværende 125 muslimske
moskeer og foreninger i Danmark havde religiøs fritidsundervisning for børn, og at
omkring 6.300 børn og unge deltog i undervisningen. Generelt er de to omtalte
undersøgelser behæftet med en betydelig usikkerhed, da en række trossamfund
ikke deltog.
Som det fremgår af besvarelsen af spm. 251, finder jeg det dybt problematisk, hvis
”koranskoler”
medvirker til polarisering. Der er religionsfrihed i Danmark, men det
Side
1/2