Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1879662_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 246 (Alm. del):
I brev af 16. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 246:
”Hvilken
betydning har de gennemførte besparelser på gymnasieområ-
det, der blandt andet har ført til over 1.000 lærerfyringer, for klassestør-
relserne på landets gymnasier?”
Svar:
Gymnasierne er statsligt selvejende institutioner. Det betyder, at gymna-
sierne, så længe de overholder de lovgivningsmæssige rammer for ud-
dannelserne og institutionsdriften samt gennemfører den aktivitet, som
tilskuddene er betinget af, frit kan disponere over de samlede statslige
tilskud, som de modtager.
Undervisningsministeriet har derfor ikke oplysninger om, hvilken betyd-
ning centrale effektiviseringskrav har for institutionernes klassekvotien-
ter.
Det skal dog bemærkes, at antallet af institutioner, som overskrider klas-
seloftet, i skoleåret 2017-2018 er faldet med 31 sammenlignet med skole-
året 2016-2017.
Af tabel 1 nedenfor fremgår det således, at andelen af institutioner som
overholder klasseloftet er steget fra 55,7 pct. til 69,1 pct., og at andelen af
institutioner som overskrider klasseloftet tilsvarende er faldet fra 44,3
pct. til 30,9 pct.
13. april 2018
Sagsnr.:18/03828
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om, hvilken betydning de gennemførte besparelser har på gymnasieområdet, der blandt andet har ført til over 1.000 lærerfyringer, for klassestørrelserne på landes gymnasier, til undervisningsministeren
1879662_0002.png
Tabel 1. Nøgletal for institutionernes overholdelse af klasseloftet for skoleåret 2017
2018 sammenlignet med skoleåret 2016
2017.
Klasseloftet
Antal institutioner i alt
Antal som har overholdt klasseloftet
Antal som har overskredet klasseloftet
- heraf med begrundelse for alle elever
- heraf med begrundelse, men ikke for alle
- heraf uden begrundelse
16-17
221
123
98
53
28
17
17-18 Forskel
217
-4
150
27
67
-31
35
-18
18
-10
14
-3
pct.
100,0
55,7
44,3
54,1
28,6
17,3
pct.
100,0
69,1
30,9
52,2
26,9
20,9
Der henvises i øvrigt til mit svar på spørgsmål 241.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2