Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Flere lærere uden uddannelse
Analysen viser, at 16,2 procent af de kommunalt ansatte i lærerstillinger i folkeskolen ikke har
en læreruddannelse. Andelen af læreruddannede i lærerstillinger er faldet fra 89,2 procent til
83,8 procent siden 2013. Faldet i andelen af læreruddannede dækker primært over, at der er
kommet flere læreransatte uden en erhvervskompetencegivende uddannelse. Cirka hver tiende
læreransat havde i 2016 ingen erhvervskompetencegivende uddannelse. I 2013 var det blot 6
procent.
af chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
& stud.scient.oecon.
Troels L. Jensen
30. januar 2018
Analysens hovedkonklusioner
•
Antallet af læreruddannede i kommunale lærerstillinger er faldet med ca. 1.100 personer
fra 2013 til 2016. Dette svarer til et fald på 2,5 procent.
Andelen af læreruddannede i kommunale lærerstillinger er faldet fra 89,2 procent i 2013
til 83,8 procent i 2016.
Siden 2013 er der derfor sket en stigning i antallet af lærere med anden uddannelsesbag-
grund end en læreruddannelse. Især er der kommet flere læreransatte uden en erhvervs-
kompetencegivende uddannelse, svarende til 1.800 flere personer siden 2013.
Ca. hver tiende (9,4 pct.) ansat i kommunale lærerstillinger har ingen erhvervskompe-
tencegivende uddannelse.
•
•
•
Kontakt
Chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
Tlf. 33 55 77 20
Mobil 26 20 40 36
Kommunikationschef
Mikkel Harboe
Tlf. 33 55 77 28
Mobil 28 36 87 50
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk