Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1878714_0001.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Flere lærere uden uddannelse
Analysen viser, at 16,2 procent af de kommunalt ansatte i lærerstillinger i folkeskolen ikke har
en læreruddannelse. Andelen af læreruddannede i lærerstillinger er faldet fra 89,2 procent til
83,8 procent siden 2013. Faldet i andelen af læreruddannede dækker primært over, at der er
kommet flere læreransatte uden en erhvervskompetencegivende uddannelse. Cirka hver tiende
læreransat havde i 2016 ingen erhvervskompetencegivende uddannelse. I 2013 var det blot 6
procent.
af chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
& stud.scient.oecon.
Troels L. Jensen
30. januar 2018
Analysens hovedkonklusioner
Antallet af læreruddannede i kommunale lærerstillinger er faldet med ca. 1.100 personer
fra 2013 til 2016. Dette svarer til et fald på 2,5 procent.
Andelen af læreruddannede i kommunale lærerstillinger er faldet fra 89,2 procent i 2013
til 83,8 procent i 2016.
Siden 2013 er der derfor sket en stigning i antallet af lærere med anden uddannelsesbag-
grund end en læreruddannelse. Især er der kommet flere læreransatte uden en erhvervs-
kompetencegivende uddannelse, svarende til 1.800 flere personer siden 2013.
Ca. hver tiende (9,4 pct.) ansat i kommunale lærerstillinger har ingen erhvervskompe-
tencegivende uddannelse.
Kontakt
Chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
Tlf. 33 55 77 20
Mobil 26 20 40 36
[email protected]
Kommunikationschef
Mikkel Harboe
Tlf. 33 55 77 28
Mobil 28 36 87 50
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, den gennemsnitlige undervisnings- og forberedelsestid for lærere i Danmark, til undervisningsministeren
1878714_0002.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Flere lærere uden uddannelse
Andelen med en læreruddannelse er faldet
AE har undersøgt uddannelsesfordelingen for alle, der er ansat i lærerstillinger i kommunale grundskoler
og specialskoler med lærerfunktioner i september 2013, 2014, 2015 og 2016.
Analysen er foretaget på alle lønmodtagere, der er ansat i lærerfunktioner på lærerarbejdspladser i kom-
munale lærerstillinger. Hvilke arbejdspladser og funktioner, der er taget med, er angivet i boks 1.
Tabel 1 viser, at der har været en stigning i antallet af læreransatte fra 2013 til 2016. I alt er der 1.870
flere læreransatte i 2016 end i 2013.
Det skal understreges, at analysen her beskæftiger sig med antal ansatte (både fuldtids- og deltidsan-
satte) og ikke kun antal fuldtidsstillinger. Således kan en del af forklaringen på stigningen i antal ansatte
i lærerstillinger være, at flere arbejder på deltid som fx flere vikarer. Indeværende analyse kan derfor ikke
tages som et udtryk for, at der er kommet flere fuldtidsstillinger i folkeskolen.
Tabel 1. Uddannelsesfordelingen blandt lærere, 2013 – 2016, antal personer
Lærer-
uddan-
nede
År
2013
2014
2015
2016
Ændring
2013-2016
-1.060
2.930
130
630
350
1.820
1.710
110
1.870
43.080
42.840
42.660
42.020
5.210
6.690
7.970
8.140
410
410
520
540
670
820
1.110
1.300
Ikke-
lære-
ruddann
ede I alt
heraf
Pædago-
ger
AC’ere
Andre
Antal pers.
1.220
1.390
1.560
1.570
2.910
4.070
4.780
4.730
2.540
3.650
4.300
4.250
370
420
480
480
48.300
49.540
50.630
50.170
Ingen
erh.kom
p. udd.
heraf
gymna-
sial udd.
grund-
skole &
uopl.
Total
Anm: Alle tal er afrundet til nærmeste tier. Alle tallene er fra september måned i året.
Øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læsø og Fanø indgår ikke grundet diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 2. Uddannelsesfordelingen blandt lærere, 2013 – 2016, relativ fordeling
Lærer-
uddan-
nede
År
2013
2014
2015
2016
Ændring
2013-2016
-5,4
5,4
0,2
1,2
89,2
86,5
84,3
83,8
10,8
13,5
15,7
16,2
0,8
0,8
1,0
1,1
1,4
1,7
2,2
2,6
Ikke-
lære-
ruddann
ede I alt
heraf
Pædago-
ger
AC’ere
Andre
Pct.
2,5
2,8
3,1
3,1
Pct.-point
0,6
3,4
3,2
0,2
-
6,0
8,2
9,4
9,4
5,3
7,4
8,5
8,5
0,8
0,8
0,9
1,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Ingen
erh.kom
p. udd.
heraf
gymna-
sial udd.
grund-
skole &
uopl.
Total
Anm: Alle tal er afrundet til nærmeste tier. Alle tallene er fra september måned i året. Andele er beregnet pba. afrundede tal. Ændringen viser æn-
dringen i procent, dvs. procentpoint.
Øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læsø og Fanø indgår ikke grundet diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, den gennemsnitlige undervisnings- og forberedelsestid for lærere i Danmark, til undervisningsministeren
1878714_0003.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Flere lærere uden uddannelse
Det er ansatte i kommunale lærerstillinger med en ikke-erhvervskompetencegivende uddannelse som
deres højest fuldførte uddannelse, der udgør den absolutte største stigning. Gruppen af ansatte med
enten en gymnasial uddannelse eller ingen uddannelse er således steget med 1.820 personer fra 2013
til 2016. Det betyder, at læreransatte uden erhvervskompetencegivende uddannelse i 2016 udgør knap
hver 10. læreransatte. I 2013 var det blot 6 procent, jf. tabel 2, der viser den relative fordeling.
Udover at gruppen af lærere uden erhvervskompetencegivende uddannelse er steget, er der også sket
en stigning i gruppen af akademikere, der er blevet 630 personer større fra 2013 til 2016.
Antallet af læreransatte uden en læreruddannelse er steget med 2.900 personer fra 2013 til 2016. I
september 2013 var ca. 11 procent af alle læreransatte uden en læreruddannede, mens den andel er ste-
get til 16 procent i 2016, jf. figur 1.
Figur 1. Andel i lærerstillinger uden læreruddannelse, 2013-2016
Pct.
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
2013
2014
2015
2016
10,8
13,5
15,7
16,2
Pct.
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Andel uden en læreruddannelse
Anm: Alle tal er afrundet til nærmeste tier. Andele er beregnet ud fra afrundede tal. Alle tallene er fra september måned i året.
Øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læsø og Fanø indgår ikke grundet diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, den gennemsnitlige undervisnings- og forberedelsestid for lærere i Danmark, til undervisningsministeren
1878714_0004.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Flere lærere uden uddannelse
Boks 1. Metode
AE har undersøgt uddannelsesfordelingen blandt ansatte i kommunale lærerstillinger i grundskoler pr. september 2013,
2014, 2015 samt 2016 ud fra Danmarks Statistiks registre.
Lærerstillinger er her defineret som lønmodtagere, der er ansat i en af følgende arbejdsfunktioner:
234110 Undervisning på grundskoleniveau, unge og voksne
234120 Undervisning på grundskoleniveau (børn, 1.-10.klasse)
235210 Specialundervisning, unge og voksne
235220 Specialundervisning på grundskoleniveau (1.-10.klasse)
og er ansat på en grundskole, defineret ud fra følgende brancher under DST-127-grupperingen ”Grundskoler”:
851000 Førskoleundervisning
852010 Folkeskoler o.lign.
852020 Specialskoler for handicappede
Datagrundlaget er lønmodtagerbeskæftigelsen i september 2013, 2014, 2015 samt 2016. Kun ansættelser på mindst 20
timer om måneden, og hvor indberetningen af løntimer ikke er imputerede, er medtaget. Desuden er der kun medtaget an-
sættelser med et rimeligt godt match mellem personoplysninger og ansættelse. I analysen er der kun medtaget én ansæt-
telse pr. person i kommunale folkeskoler. Hvis en person har flere ansættelser i samme periode, er det arbejdssted med
flest timer benyttet.
Datagrundlaget for uddannelsesoplysningerne er hhv. registret over ordinære uddannelser (KOTRE2016) samt kvalifikati-
onsregistret (UDKV2016), der bl.a. indeholder oplysninger om gennemførte uddannelser i VEU-systemet samt udenlandske
uddannelser godkendt af Styrelsen for International Uddannelse. Alle ansatte er undersøgt i forhold til om de har fuldført en
lærer- eller pædagoguddannelse frem til ultimo september måned i året.
Uddannelsesoplysningerne er prioriteret således, at en læreruddannelse har førsteprioritet, uanset om den er fuldført via
det ordinære system eller voksen- og efteruddannelsessystemet, og uanset om det er den senest fuldførte.
Hvis en person ikke har en læreruddannelse, undersøges om personen har en pædagoguddannelse.
Hvis dette ikke er tilfældet rapporteres personens højest fuldførte uddannelse pr. 1. oktober i året.
For personer, der ikke er lærere eller pædagoger er uddannelserne grupperet som:
-
-
-
-
”Akademikere” er personer med kandidatuddannelse, universitetsbachelor eller ph.d.
”Anden uddannelser” er andre erhvervskompetencegivende uddannelser som erhvervsuddannelserne, KVU eller
andre MVU med undtagelse af pædagoguddannelserne og læreruddannelser jf. bilaget
”Gymnasial” er gymnasiale uddannelser samt adgangskurser
”Grundskole og uoplyst” er personer, der enten har grundskolen eller uoplyst uddannelse. Hvis der ikke findes
oplysninger om personen, vil man også være i denne kategori.
Tabellerne på geografi er lavet efter arbejdsstedets placering på kommuner.
Alle tabeller er lavet ud fra afrundede tabeller til nærmeste 10’er.
Dog er kommunal-tal lavet på afrundet til nærmeste 5’er. Andele er beregnet på baggrund af de afrundede tal.
Se bilagstabel 1 for benyttede læreruddannelser og bilagstabel 2 for benyttede pædagoguddannelser.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, den gennemsnitlige undervisnings- og forberedelsestid for lærere i Danmark, til undervisningsministeren
1878714_0005.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Flere lærere uden uddannelse
Bilag
Bilagstabel 1. Læreruddannelser, udvalgte uddannelser
AUDD
5440
5441
8440
8445
9030
Tekst
Folkeskolelærer, prof.bach.
Den frie læreruddannelse
Speciallærer
Praktiklærer til læreruddannelsen, diplomuddan-
nelse
Folkeskolelærer, årskursus
DISCED
502020
502020
502020
502020
502020
Tekst
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Anm.: De valgte uddannelser afspejler DST’s mellemgruppe ”502020 Folkeskolelærer, MVU”
Bilagstabel 2. Pædagoguddannelser, udvalgte uddannelser
AUDD
0815
3186
3187
3282
5111
5112
5113
5114
5115
5120
5444
5445
5447
9015
8447
Titel
Pædagog (Rudolf Steiner) (privat udd.)
Skole-og fritidspædagogik, prof.bach.
Social-og specialpædagogik, prof.bach.
Dagtilbudspædagogik, prof.bach.
Børneforsorgspædagog, småbørnslinie
Børneforsorgspædagog, almen linie
Socialpædagog
Børneforsorgspædagog, kursus 4 mdr.
Socialpædagog, videreuddannelse
Socialpædagog, fællesuddannelse
Pædagog, prof.bach.
Børnehavepædagog
Fritidspædagog
Børnehave- og fritidspædagog, årskursus
Praktikvejleder til pædadgoguddannelsen
DISCED
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
Tekst
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Anm.: De valgte uddannelser afspejler DST’s mellemgruppe ”502015 Pædagog, MVU”
5