Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1877019_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 232 (Alm. del):
I brev af 15. marts har udvalget efter ønske fra Pernille Rosenkrantz-
Theil (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 232:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Ungepanel.dk, jf. UNU
alm. del
bilag 79, og herunder kommentere på forslaget om en løsning
inspireret af Team Danmarks løsning for unge sportsudøvere?”
Svar:
Ungepanel.dk foreslår jf. bilag 79, at kronisk og alvorligt syge unge får
mulighed for supplerende undervisning og godskrivelse af fravær i for-
bindelse med hospitalsbesøg. Ungepanel.dk henviser i den forbindelse til
ordningen for Team Danmark-elever.
Der findes allerede i dag regler i den gymnasiale lovgivning, der søger at
tage højde for de udfordringer, som elever med sygdomme, herunder
kroniske og alvorlige sygdomme, støder på i forbindelse med deres gym-
nasiale uddannelse. Disse regler om sygeundervisning mv. varetager
samme formål som den omtalte Team Danmark-ordning, og reglerne
fungerer sammen med den enkelte institutions mulighed for at udøve
skøn i forbindelse med vurderingen af, om der skal gribes ind og iværk-
sættes sanktioner som følge af en elevs fravær.
Elever med kroniske eller alvorlige sygdomme
De gymnasiale institutioner er forpligtet til at tilbyde sygeundervisning til
elever, der på grund af sygdom, i længere tid, ikke kan følge den alminde-
lige undervisning. Sygeundervisningen, der iværksættes efter aftale med
eleven og hvis omfang er tilpasset dennes helbredstilstand, kan normalt
ikke overstige fem ugentlige timer og kan normalt ikke strække sig ud
over otte uger (40 skoledage).
Hvis en elev på grund af sygdom hyppigt har haft eller forventes at få
hyppige, kortvarige fravær, kan institutionen give eleven supplerende
undervisning i tilknytning til elevens deltagelse i den almindelige under-
visning. En sådan supplerende undervisning vil evt. kunne være relevant
for elever med alvorlige eller kroniske sygdomme, der kræver hyppige
9. april 2018
Sagsnr.:18/03718
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Ungepanel.dk, jf. UNU alm. del - bilag 79, til undervisningsministeren
hospitalsbesøg og dermed et øget antal fraværsdage. Eleverne vil på den-
ne måde i et vist omfang blive kompenseret for den manglende under-
visning.
For elever med alvorlige sygdomme, herunder kroniske sygdomme, fin-
des der mulighed for i helt særlige tilfælde at få forlænget uddannelses-
forløbet med et ekstra år, hvis de som følge af deres sygdom i længere tid
er forhindret i at deltage i undervisningen på normal vis.
Gymnasiale institutioner har yderligere mulighed for at tilbyde elever, der
har stort fravær som følge af sygdom, orlov fra uddannelsen og herefter
lade de pågældende elever starte forfra på det relevante skoleår.
Elever på gymnasiale institutioner har mødepligt til undervisningen, og
hvis en elev med alvorlig eller kronisk sygdom har meget fravær som
følge heraf, herunder i forbindelse med hospitalsbesøg mv., skal det på-
gældende fravær registreres af den gymnasiale institution. Institutionen
har imidlertid mulighed for at tage fornødent hensyn til elever, der har
fravær på grund af kroniske sygdomme, når institutionen efter et konkret
skøn skal vurdere, om der skal gribes ind over for en elevs fravær.
Team Danmark-elever
Der findes i den gymnasiale lovgivning en særlig ordning, hvor gymnasia-
le institutioner kan tilrettelægge 2-årige og 3-årige uddannelsesforløb
over et ekstra år for eliteidrætsudøvere, der opfylder idrætslige kriterier
opstillet af Team Danmark (Team Danmark-elever). Hensigten er at
give de pågældende elever tid til både at gennemføre den nødvendige
trænings- eller øvelsesindsats og tid til konkurrencedeltagelse, samtidig
med at de følger deres skoleundervisning.
Den ordning for Team Danmark-elever, Ungepanelet.dk henviser til, er
imidlertid en aftalebaseret ordning mellem Team Danmark og de enkelte
gymnasiale institutioner, som Undervisningsministeriet ikke er part i og
ikke har detaljeret kendskab til. Team Danmark har ifølge ministeriets
oplysninger etableret et samarbejde med en række skoler, der gør en sær-
lig indsats for Team Danmark-elever. Hvis en Team Danmark-elev har
meget fravær som følge af trænings- eller stævneaktivitet, er der i den
forbindelse mulighed for, at den gymnasiale institution kan søge Team
Danmark om finansiering af supplerende undervisning til eleven.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2