Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1877716_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af B 57 (forbud mod bederum på of-
fentlige uddannelsesinstitutioner) har udvalget i brev af 28. februar 2018
efter ønske fra Marie Krarup (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Vil ministeren på baggrund af debatten under 1. behandling af B 57,
Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod bederum på offentlige
uddannelsesinstitutioner, i samarbejde med uddannelses- og forsknings-
ministeren tage initiativ til at udarbejde en kvalitativ undersøgelse om
udbredelsen af social kontrol på ungdomsuddannelserne?”
Svar:
Social kontrol må ikke finde sted på vores uddannelsesinstitutioner. Der-
for er det også en problemstilling, som det er vigtigt at have fokus på,
herunder at opnå viden om omfanget.
Der findes allerede en del kvantitative undersøgelser om social kontrol
blandt unge i de aldersgrupper, som går på ungdomsuddannelserne og på
de videregående uddannelser. Eksempelvis kan nævnes den nyligt offent-
liggjorte undersøgelse om demokratisk dannelse på ungdomsuddannel-
serne, som kan findes på Undervisningsministeriets hjemmeside.
I forhold til kvalitative undersøgelser af social kontrol (forstået som un-
dersøgelser baseret på interviews, observationer m.v.) findes bl.a. rappor-
ten ”Kønsroller og social kontrol blandt unge med etnisk minoritetsbag-
grund” fra 2014. Derudover har Udlændinge-
og Integrationsministeriet -
som led i
den nationale handlingsplan ”Forebyggelse
af æresrelaterede
konflikter og negativ social kontrol”
- iværksat en undersøgelse om social
kontrol af både kvantitativ og kvalitativ karakter. Undersøgelsen skal
afdække omfanget og karakteren af negativ social kontrol blandt unge i
Danmark, herunder hvor mange der er underlagt æresrelaterede konflik-
ter og negativ social kontrol, hvem der udsættes for den, hvad den om-
16. marts 2018
Sagsnr.:18/02842
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om at forhindre praktiseringen af social kontrol blandt elever i henholdsvis folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, til undervisningsministeren
fatter, hvilke konflikttyper der er mest udbredt, og hvem der er udøvere.
Det er forventningen, at den samlede rapport offentliggøres til sommer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har desuden igangsat et forsk-
ningsprojekt, hvor det på baggrund af interviews med minoritetsetniske
unge og repræsentanter fra forældregenerationen undersøges, hvordan
æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol legitimeres eller forka-
stes som social praksis. Forskningsprojektet forventes færdigt i december
2019.
Jeg ser frem til at se resultaterne af undersøgelserne og håber, at de vil
gøre os klogere på karakteren af den sociale kontrol, der udøves. Det er
vigtigt, at vi kender dynamikkerne bag social kontrol og får viden om,
hvordan vi bedst bekæmper den.
I forbindelse med
satspuljeinitiativet ”Forebyggelse af radikalisering og
social kontrol i dagtilbud, grundskolen, fritidstilbud og ungdomsuddan-
nelser” er der blevet lavet et litteraturstudie, der blev offentliggjort på
Undervisningsministeriets hjemmeside i februar 2018, som har haft til
formål at kortlægge den bedst tilgængelige viden om forebyggelse af so-
cial kontrol. Det er nu meningen, at den viden skal bruges i udarbejdel-
sen af en systematisk og målrettet indsats mod social kontrol i dagtilbud,
grundskolen, fritidstilbud og på ungdomsuddannelserne.
På ungdomsuddannelsesområdet har jeg endvidere netop modtaget an-
befalinger fra det dialogforum om demokratisk dannelse på ungdomsud-
dannelserne, som jeg nedsatte i maj 2017. Anbefalingerne handler blandt
andet om, hvordan individets rettigheder og ligestilling mellem kønnene
fremmes, og udemokratiske værdier
herunder social kontrol
bekæm-
pes på ungdomsuddannelserne. Anbefalingerne er nu sendt i høring hos
interessenter på området, og jeg vil på den baggrund tage stilling til, hvil-
ke initiativer jeg vil gå videre med.
Det kan eventuelt blive nødvendigt at se på behovet for yderligere un-
dersøgelser om social kontrol.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2