Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1877715_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 231 (Alm. del):
I brev af 14. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Hvilke
konkrete tiltag vil ministeren iværksætte for at forhindre prakti-
seringen af social kontrol blandt elever i henholdsvis folkeskolen og på
ungdomsuddannelserne?”
Svar:
Det er helt essentielt for det gode børneliv og den generelle dannelse af
børn og unge i Danmark, at negativ social kontrol ikke finder sted på de
danske uddannelsesinstitutioner. Det bedste værn mod negativ social
kontrol og radikalisering er de opbyggende og forebyggende indsatser,
herunder generel demokratisk dannelse. Derfor bliver der på undervis-
ningsområdet løbende igangsat initiativer, som skal styrke den demokra-
tiske dannelse og dermed virke til at forebygge negativ social kontrol.
Undervisningsministeriet har fra foråret til efteråret 2018 en kampagne
om
”Demokrati under udvikling”
om fællesskab, demokrati, frihedsret-
tigheder og medborgerskab. Der er i den forbindelse blevet afholdt en
temauge i uge 12, hvor alle grundskoler, ungdomsskoler og voksenud-
dannelsesinstitutioner var inviteret til at deltage. Temaugens formål var
bl.a. at bidrage til elevernes kendskab til og erfaring med borgerindflydel-
se og deltagelse i politiske processer og debatter. Til temaugen er der
udviklet undervisningsmateriale, som også kan bruges til undervisning
resten af året og de følgende skoleår.
Derudover produceres der løbende materiale til EMU, Danmarks læ-
ringsportal, om forebyggelse af social kontrol og radikalisering, og Un-
dervisningsministeriets læringskonsulenter bliver løbende opkvalificeret
til rådgivning og vejledning.
10. april 2018
Sagsnr.:18/03642
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om at forhindre praktiseringen af social kontrol blandt elever i henholdsvis folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, til undervisningsministeren
I satspuljeaftalen for 2017 blev der afsat 32,4 mio. kr. til at forebygge
radikalisering og social kontrol i dagtilbud, grundskole, fritidstilbud og
ungdomsuddannelser. Formålet er at give alle børn og unge demokrati-
ske, kritiske og sociale kompetencer, og dermed forhindre negativ social
kontrol via en styrkelse af fagprofessionelles praksis på udvalgte områ-
der. Initiativet indeholder flere tiltag: vidensindsamling- og spredning,
udvikling af materialer og kompetenceudvikling til fagprofessionelle samt
tilbud om vejledning fra læringskonsulenter. Det er fra marts 2018 muligt
for institutioner at søge om at deltage i et eller flere af initiativets tilbud.
På ungdomsuddannelsesområdet nedsatte jeg i maj 2017 et dialogforum
for demokratisk dannelse, som er kommet med anbefalinger til, hvordan
vi styrker den demokratiske dannelse på ungdomsuddannelserne. Disse
anbefalinger har været sendt i høring hos centrale interessenter, og jeg vil
herefter beslutte, hvilke initiativer der skal sættes i værk.
Ovenstående initiativer er igangsat ud fra en erkendelse af, at der kan
foregå social kontrol på de danske uddannelsesinstitutioner. Men det er
vigtigt, at vi kender omfanget af problemet, så vi får anskueliggjort be-
hovet for eventuelle fremadrettede initiativer. Derfor har Under-
visningsministeriet i november 2017 igangsat en undersøgelse i samar-
bejde med Als Research af negativ social kontrol i grundskolens 6.-8.
klasse. Undersøgelsen skal belyse omfanget af negativ social kontrol og
karakteren af den. Undersøgelsens resultater forventes at foreligge i maj
2018, og eventuelle nye tiltag vil derfor afvente undersøgelsens resultater.
Som jeg har oplyst i mit svar på udvalgets spørgsmål 1 i forbindelse med
behandlingen af B 57 (forbud mod bederum) kan det eventuelt blive
nødvendigt at se på behovet for yderligere undersøgelser af social kon-
trol.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2