Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 230 (Alm. del):
I brev af 15. marts 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efter
ønske fra Alex Ahrendtsen (DF):
Spørgsmål:
”Vil
ministeren i forlængelse af samråd om lærermangel, jf. UNU alm del
- samrådsspørgsmål AI
–
AJ, oplyse, hvad ministeren konkret agter at
gøre for at forhindre, at flere lærere forlader folkeskolen, som det blandt
andet fremgår af ”Anders Bondo:
Problemet er ikke lærermangel, men at
lærerne vælger folkeskolen fra”, Politiken Skoleliv den 29. januar 2018?”
Svar:
En undersøgelse af de læreruddannedes mobilitet fra 2017, som er ved-
lagt svaret her, viser, at tilgangen af lærere til og fra folkeskolen historisk
set har været præget af udsving. Samme undersøgelse viser, at der ikke
har været tale om en entydig bevægelse væk fra folkeskolen, men om en
øget mobilitet blandt lærere mellem folkeskolen og andre brancher.
Vi ved, at nogle af de forhold der har stor betydning for lærerne er den
faglige stolthed, muligheden for at præge undervisningen og levere un-
dervisning af høj kvalitet. Hvis vi skal fastholde lærere i lærergerningen
handler det derfor i høj grad om at give skolerne og lærerne et professio-
nelt råderum.
Et vigtigt skridt i denne henseende blev taget med lempelsen af bindin-
gerne i Fælles Mål. Jeg har samtidigt taget initiativ til at nedsætte en råd-
givningsgruppe, der skal følge aftalen til dørs. Dialogen med lærerne er
helt afgørende, og jeg vil derfor fortsat arbejde for at styrke denne.
Herudover har regeringen taget initiativ til hhv. en sprog- og en natur-
fagsstrategi, som skal være med til at styrke fokus på fagligheden. Fx
gennem øget faglig fordybelse i grund- og videreuddannelse, løbende
faglige input og stærke faglige netværk.
10. april 2018
Sagsnr.:18/03639