Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1877000_0001.png
8 procent af folkeskoleeleverne har gennemført
Ordblindetesten
Den nationale ordblindetest er på to et halvt år udbredt til samtlige kom-
muner. Testens resultater peger blandt andet på, at hver 12. folkeskoleelev
har gennemført Ordblindetesten og af dem er to ud af tre elever ordblinde.
Dette notat redegør for udbredelsen af Ordblindetesten siden opstarten i
februar 2015 indtil august 2017.
Resumé:
Alle 98 kommuner har taget den nati-
onale ordblindetest til sig.
Ca. 28.000 folkeskoleelever, svarende
til 8 procent af sidste års folkeskole-
elever, har gennemført Ordblindete-
sten siden opstarten i 2015.
65 procent af disse elever er testet
ordblinde, 24 procent af eleverne er
testet usikre i fonologisk kodning og
11 procent af eleverne er testet ikke
ordblinde.
Fakta om Ordblindetesten
I februar 2015 offentliggjorde Under-
visningsministeriet en national ordblinde-
test (Ordblindetesten), som kan identifi-
cere elever og studerende med ordblind-
hed på tværs af uddannelser fra 3. klasse
til de videregående uddannelser.
Fra skoleåret 2017/2018 er der indført
pligt til at tilbyde elever i grundskolen
med læsevanskeligheder, der kan skyldes
ordblindhed, at der foretages en ordblin-
detest, og forældre har krav på én gang i
skoleforløbet, at der foretages en ord-
blindetest af deres barn.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om at redegøre for sine overvejelser om de meget store forskelle i kommunernes anvendelse af den nationale ordblindetest, til undervisningsministeren
1877000_0002.png
Side 2 af 5
Testens resultater
I alt 8 procent af eleverne i folkeskolen har gennemført Ordblindetesten, og
af dem er to ud af tre elever ordblinde.
Figur 3. 65 procent af de testede folkeskoleelever er testet ordblinde, 24
procent af eleverne er testet usikre i fonologisk kodning og 11 procent af
eleverne er testet ikke ordblinde.
En detaljeret fordeling af resultaterne ses nedenfor.
Tabel 2. 65 procent af de testede folkeskoleelever er ordblinde.
Testede elever
Usikker
Ikke testede
Ikke ord-
fonologisk
elever
blind
kodning¹
Ordblind
Total
Klassetrin
Antal
Pct. Antal Pct. Antal Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
3. klasse
53.798
97
209
0
499
1
1.042
2
1.750
3
4. klasse
52.701
93
422
1 1.068
2
2.346
4
3.836
7
5. klasse
50.477
92
431
1 1.301
2
2.820
5
4.552
8
6. klasse
50.684
92
503
1 1.258
2
2.941
5
4.702
8
7. klasse
48.976
91
476
1 1.042
2
3.034
6
4.552
9
8. klasse
46.140
92
482
1
853
2
2.882
6
4.217
9
9. klasse
42.186
93
323
1
618
1
2.437
5
3.378
7
10. klasse
9.220
90
107
1
163
2
799
8
1.069
11
Total
354.182
93 2.953
1 6.802
2 18.301
5 28.056
8
¹ Resultatet ligger i et grænseområde mellem ordblindhed og upåfaldende læsning.
² En sumprocent på mere end 100 pct. skyldes afrunding.
Total
Antal
55.548
56.537
55.029
55.386
53.528
50.357
45.564
10.289
382.238
Pct.
100
100
100
100
100
101²
100
101²
101²
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om at redegøre for sine overvejelser om de meget store forskelle i kommunernes anvendelse af den nationale ordblindetest, til undervisningsministeren
1877000_0003.png
Side 3 af 5
Testens udbredelse
Anvendelsen af Ordblindetesten spænder fra én procent af folkeskoleelever-
ne i Herlev Kommune til 16 procent af folkeskoleeleverne i Herning Kommu-
ne, der har gennemført Ordblindetesten. Hovedstadsområdet adskiller sig
ved, at færre folkeskoleelever har gennemført Ordblindetesten i disse kom-
muner end i resten af Danmark.
Figur 1. Hovedstadsområdet adskiller sig ved at færre folkeskoleelever har
gennemført Ordblindetesten end i resten af Danmark.
Andelen af drenge, der har gennemført Ordblindetesten i Folkeskolen, er på
knap 60 procent, og variationen er stor på tværs af landet. Således er ande-
len af drenge, der har gennemført testen, på 39 procent i Høje Taastrup
Kommune, mens den er på 79 procent i Samsø Kommune. Også på kønsfor-
delingen adskiller kommunerne i hovedstadsområdet sig, og har den laveste
andel af drenge, der er blevet testet med Ordblindetesten.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om at redegøre for sine overvejelser om de meget store forskelle i kommunernes anvendelse af den nationale ordblindetest, til undervisningsministeren
1877000_0004.png
Side 4 af 5
Figur 2. Seks ud af ti folkeskoleelever, der har gennemført Ordblindetesten,
er drenge.
Ordblindetesten anvendes på alle klassetrin fra 3. til 10. klasse, men er
mindst udbredt i 3. klasse, hvor kun 3 procent har gennemført. Anvendelsen
af Ordblindetesten er mest udbredt i 10. klasse, hvor 11 procent af folkesko-
leeleverne har gennemført Ordblindetesten.
Tabel 1. 8 procent af folkeskoleeleverne har gennemført Ordblindetesten.
Klassetrin
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Total
Elever i folkeskolen
53.798
52.701
50.477
50.684
48.976
46.140
42.186
9.220
354.182
Testede elever
1.750
3.836
4.552
4.702
4.552
4.217
3.378
1.069
28.056
Pct.
3
7
8
8
9
9
7
11
8
Kommunerne bestemmer selv, hvordan de udreder eleverne for ordblind-
hed, og kan derfor have valgt andre tests end Ordblindetesten. Anvendelsen
af andre tests er ikke indeholdt i dette notat, og resultaterne kan derfor ikke
konkludere på udbredelsen af ordblindhedstests i folkeskolen generelt. Be-
mærk også, at hvis en elev har flyttet skole, overføres gennemførselsresulta-
tet ikke til elevens nuværende skole.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om at redegøre for sine overvejelser om de meget store forskelle i kommunernes anvendelse af den nationale ordblindetest, til undervisningsministeren
1877000_0005.png
Side 5 af 5
Hvad måler Ordblindetesten?
Ordblindetesten er it-baseret og selvscorende og indeholder
et spørgeskema om læsefærdigheder og tre test; én test der
undersøger elevens færdigheder i at koble bogstav og lyd, én
test der undersøger elevens færdigheder i at koble lyd og bog-
stav, og én test der undersøger elevens basale ordforråd.
Ordblindetesten udregner en samlet ordblindetestscore for
hver elev. Testresultatet er korrigeret for gættesandsynlighed
og for enkelte særligt langsomme svar.
På basis af resultatet på Ordblindetesten inddeles de testede
elever i tre kategorier:
Rød = ordblind
Gul = usikker fonologisk kodning
Grøn = ikke-ordblind
Den nationale ordblindetest er udviklet af Undervisningsmini-
steriet i samarbejde med Socialstyrelsen, Center for Læse-
forskning på Københavns Universitet og Skoleforskningspro-
grammet IUP ved Århus Universitet.
Kontakt
Center for Data & Analyse
Styrelsen for It og Læring
[email protected]
Tlf.: 35 87 83 00
Vil du vide mere?
https://www.uvm.dk/vejledning-og-stoettemuligheder/ordblindetest
https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-
laeringsmiljoe/specialundervisning/ordblindetesten-–-en-national-
ordblindetest