Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1876999_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 227 (Alm. del):
I brev af 12. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 227:
”TV
Øst har over en periode bragt flere indslag og artikler om ordblinde
elever, der angiveligt ikke har fået den nødvendige hjælp, herunder artik-
len ”Ordblinde Oliver fik ikke den nødvendige hjælp”, tveast.dk, den 25.
februar 2018. Ministeren bedes i den anledning redegøre for sine overve-
jelser om de meget store forskelle i kommunernes anvendelse af den
nationale ordblindetest, der fremgår af undervisningsministeriets notat af
24.november 2017, ”8 procent af eleverne i folkeskolen har gennemført
den nationale ordblindetest”, samt redegøre for hvilke initiativer ministe-
ren har taget på baggrund af notatet.
(https://www.tveast.dk/artikel/ordblinde-oliver-fik-ikke-den-
noedvendige-hjaelp-vi-fik-vide-han-ikke-var-dum-men-bare-doven)
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/nov/171124-8-
procent-af-eleverne-i-folkeskolen-har-gennemfoert-den-nationale-
ordblindetest.”
Svar:
Det er utrolig vigtigt, at ordblindhed opdages i tide, og at eleverne får
den nødvendige støtte. Regeringen har med virkning fra indeværende
skoleår indført ny lovgivning på området, så skolerne skal tilbyde elever
med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed, en ordblindetest,
og forældre har fået krav på, at der én gang i skoleforløbet foretages en
ordblindetest af deres barn.
Vi har også offentliggjort en test (ordblindetest.nu), der tidligt i skolefor-
løbet kan identificere elever i risiko for at udvikle ordblindhed og offent-
liggjort vejlednings- og inspirationsmateriale om, hvordan skolerne kan
tilrettelægge indsatser målrettet elever med ordblindhed i grundskolen.
9. april 2018
Sagsnr.:18/03438
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om at redegøre for sine overvejelser om de meget store forskelle i kommunernes anvendelse af den nationale ordblindetest, til undervisningsministeren
Undervisningsministeriets notat af 24. november 2017 viser, at kommu-
nerne har taget Ordblindetesten til sig. Men det er klart, at der kan være
et efterslæb, som kommuner og skoler skal være opmærksomme på. For
at understøtte kommuner og skolers arbejde med ordblindhed og styrke
anvendelsen af Ordblindetesten tilbyder Undervisningsministeriets læ-
ringskonsulenter alle kommuner og skoler vejledning herom. Sammen
med vejlednings- og inspirationsmaterialet, som er tilgængeligt for alle på
EMU.dk, forsøger ministeriet dermed at bidrage til at sikre et ensartet
højt niveau i kommuner og skolers indsatser for elever med ordblindhed.
Ordblindhed indgår endvidere som et tema i et igangværende projekt om
styrkelse af vejledningen om inkluderende læringsmiljøer på EMU.dk.
Ordblindetesten er forholdsvis ny, og vi har derfor først om nogle år
grundlag for at sammenligne kommunernes anvendelse af den. En be-
grænset anvendelse kan fx skyldes, at kommunerne har anvendt andre
test til identifikation af ordblindhed.
Jeg mener på den baggrund ikke, at der er behov for at iværksætte flere
initiativer på området på nuværende tidspunkt.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2