Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1872905_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 218 (Alm. del):
I brev af 7. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 218:
”Vil ministeren for hvert af årene 2011 til
2017 redegøre for, hvor stor
en del af folkeskolens udgifter som direkte eller indirekte kan henføres til
børn med særlige behov, tosprogede børn, børn i modtageklasser mm.?”
Svar:
I forhold til direkte og indirekte udgifter knyttet til børn med særlige
behov, tosprogede børn, børn i modtageklasser mm. kan det oplyses, at
det alene er kommunernes udgifter til specialskoletilbud, der i kommu-
nernes officielle regnskabsregistrering er udskilt fra de almindelige kom-
munale udgifter til folkeskolen. Det er således ikke muligt at opgøre de
ønskede andele for så vidt angår f.eks. tosprogede børn eller børn i mod-
tageklasser.
Nedenfor i tabel 1-3 er angivet udgifterne til specialskoletilbuddene, de
samlede kommunale folkeskoleudgifter, og specialskoletilbuddenes andel
af de samlede kommunale folkeskoleudgifter i perioden 2011-2017. Tal-
lene for 2011-2016 i tabel 1 og 2 er regnskabstal, mens tallene for 2017
er budgettal.
Tabel 1. Udgifter til specialskoletilbud
mio.kr. 2018-pl
2011
6.187
23. marts 2018
Sagsnr.:18/03241
2012
6.717
2013
6.455
2014
6.334
2015
6.078
2016
5.368
2017
5.313
Note: Opgørelsen omfatter regnskabsfunktionerne 3.22.07. Kommunale specialskoler og 3.22.08. Specialundervisning
i regionale tilbud.
Kilde: Danmarks Statistik. Tal for 2011-2016 er regnskabstal, mens 2017 er budgettal.
Tabel 2. Samlede udgifter til folkeskolen
mio.kr. 2018-pl
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
41.824 41.645 40.437 42.387 43.002 42.078 41.656
Note: Opgørelsen omfatter regnskabsfunktionerne 3.22.01. Folkeskoler, 3.22.07. Kommunale specialskoler,
3.22.08 Specialundervisning i regionale tilbud og 3.22.09. Efter- og videreuddannelse i folkeskolen..
Kilde: Danmarks Statistik. Tal for 2011-2016 er regnskabstal, mens 2017 er budgettal.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, hvor stort en del af folkeskolens udgifter som direkte eller indirekte kan henføres til børn med særlige behov, tosprogede børn, børn i modtageklasser mm., til undervisningsministeren
1872905_0002.png
Tabel 3. Specialskoletilbuddenes andel af de samlede udgifter til folkeskolen
Pct.
2011
2012
2013
2014
2015
2016
14,8
16,1
16,0
14,9
14,1
12,8
Kilde: Undervisningsministeriet.
2017
12,8
Jeg vil afslutningsvis oplyse, at kommunerne inden for de gældende reg-
ler kan omfordele tosprogede elever mellem kommunens folkeskoler,
hvilket sker i fx Københavns, Aarhus og Holstebro Kommuner. Mulige
instrumenter for kommunen er skoleløftsprojekter, henvisning af to-
sprogede elever med et ikke uvæsentligt behov for dansk som andet-
sprog til en anden skole end distriktsskolen, og omlægning af skoledi-
strikter.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2