Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Åbent samråd om lukning af AMU-udbydere
Svar på spørgsmål F og G
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Torsdag den 12. oktober 2017 kl. 8-9 i Folketinget
(1-133)
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 12/10-17 om økonomien på AMU-Vest, til undervisningsministeren
1813923_0002.png
Disposition
1.
2-3.
Indledning
Svar på spørgsmål F og G
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Leif Lahn Jensen, Jan Johansen, Annette Lind og
Mattias Tesfaye, alle fra Socialdemokratiet, stillet mig spørgsmålene F og G.
Jeg vil gerne starte med at besvare spørgsmålene et ad gangen, og så kan vi tage
en debat efterfølgende.
2. Svar på spørgsmål F
Lad mig først og fremmest sige, at vi er i dialog med AMU-Vest om, hvordan
ministeriet kan hjælpe skolen med dens økonomiske udfordringer.
Spørgsmål F lyder:
Hvordan forholder ministeren sig til situationen på AMU-Vest, som blandt an-
det beskrives i artiklen
”AMU-Vest i Esbjerg på vej mod lukning” bragt på
jv.dk den 14. september 2017, og har ministeren i sinde at gribe ind for at und-
gå en kommende lukning? (Jf.: http://www.jv.dk/esbjerg/AMU-Vest-i-Esbjerg-
paa-vej-mod-lukning/artikel/2540003)
Det er ikke første gang, at vi har en erhvervsskole med ondt i økonomien, og vi
har en række redskaber til at håndtere det. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi
kan hjælpe AMU-Vest.
Konkret har der løbende været dialog mellem AMU-Vest og Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet om skolens økonomi.
AMU-Vest oplyste på det sidste møde tilbage i maj måned, at det gik bedre end
forventet i 2017, og at AMU-Vest ikke aktuelt havde brug for et statsligt lån.
Siden har AMU-Vest i starten af september oplyst styrelsen om, at institutio-
nens økonomiske situation er blevet forværret
hvorefter der pludselig udgår
en pressemeddelelse fra AMU-Vest om, at de er lukningstruede.
Lige efter denne pressemeddelelse tog styrelsen kontakt til AMU-Vest og tilbød
en lang række mødedatoer i september og begyndelsen af oktober for at drøfte
denne nye udvikling i skolens økonomi.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 12/10-17 om økonomien på AMU-Vest, til undervisningsministeren
AMU-Vest kunne dog først mødes i næste uge for at drøfte situationen, så der
er et møde i kalenderen med ministeriet der.
Der er altså nu planlagt et møde med AMU-Vest i næste uge, og jeg afventer
dette møde i forhold til, hvordan vi konkret kan hjælpe virksomheder og kursi-
ster med gode efteruddannelsestilbud i Esbjerg-området.
3. Svar på spørgsmål G
Skolen har også bekræftet, at bestyrelsen fortsat varetager deres ansvar efter lo-
ven for institutionens drift. Vi er således ikke derude, hvor en decideret lukning
er nært forestående.
Spørgsmål G lyder:
Anerkender ministeren, at regeringens omprioriteringsbidrag på uddannelses-
området rammer AMU-udbydere hårdt og at det, sammen med den løbende
underbetaling af skolerne, har betydet, at AMU-Vest nu er på vej mod lukning?
Spørgsmålet bygger på samme forudsætning som mange af de indlæg, jeg har
set i aviserne. Hvis bare staten gav flere penge til AMU, så ville alt være godt.
Der er nok flere forklaringer på dette fald. Der er noget med konjunkturer. I
opgangstider, hvor virksomhederne har særligt brug for deres medarbejdere i
produktionen, må der forventes en nedgang i efterspørgslen efter AMU-kurser.
Der er noget med målgruppen. Den primære målgruppe for AMU er ufaglærte
og faglærte medarbejdere, som der bliver færre af for øjeblikket i takt med et
højere uddannelsesniveau hos de yngre generationer.
Og antallet af kursister er faldet over de seneste år. Det er faldet markant. Virk-
somheder efterspørger ikke AMU-kurser i samme grad nu, som de gjorde for
nogle år siden. Og det påvirker økonomien
det gør det på AMU-Vest som for
de fleste andre udbydere.
Men det er lidt for snæver en tilgang. Faktum er, at AMU-udbydere får res-
sourcer efter taxameterprincippet. Skolernes tilskud beregnes ved at gange an-
tallet af kursister med en takst pr. kursist.
Og så er der nok også noget med indretningen af AMU-kurserne, som vi kigger
på i trepartsdrøftelserne pt. Spørgsmål om fleksibilitet og overskuelighed og
afprøvning af læringsudbyttet ved deltagelse i kurserne.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 12/10-17 om økonomien på AMU-Vest, til undervisningsministeren
Men samlet set skal vores uddannelsesinstitutioner kunne håndtere og tilpasse
sig efter sådanne udsving i virksomhedernes efterspørgsel.
Her spiller størrelse og økonomi selvfølgelig også en rolle. En lille skole er
mere sårbar over for udsving i virksomhedernes efterspørgsel end en stor skole.
Det gælder ikke mindst, hvis man samtidig har specialiseret sine kurser mod en
enkelt branche.
Vi har 90 udbydere af AMU her i landet, og langt de fleste er erhvervsskoler
med udbud af både eud, erhvervsgymnasiale uddannelser og AMU. Der er kun
fem rene AMU-centre tilbage, blandt andet fordi de øvrige AMU-centre over
en årrække har forsikret sig mod denne sårbarhed ved at lægge sig sammen
med andre udbydere.
Når vi ser på sammenhængen mellem udgifter og indtægter på AMU isoleret
set, er der generelt underskud. Men der er faktisk også institutioner, som har
overskud på deres AMU-aktivitet.
Det varierer med andre ord fra institution til institution, om de er i stand til at
få overskud i forbindelse med deres undervisningsaktiviteter på AMU. De lo-
kale prioriteringer spiller også en rolle. Det synes jeg er værd at huske på, når
man konsekvent taler om underbetaling af AMU.
Hvad angår omprioriteringsbidraget, er det ens for alle uddannelsesinstitutio-
ner, at der skal gøres en indsats for at effektivisere og prioritere de midler, der
er til rådighed.
Omprioriteringsbidraget afspejler et generelt behov for, at statens midler an-
vendes effektivt, og det skal AMU-udbyderne også bidrage til.
Institutionerne har et ansvar for at tilpasse deres udgifter til deres indtægter, og
der er ikke tale om uventede effektivitetskrav eller pludselig nedgang i statens
betaling af skolerne.
Jeg mener derfor ikke, at man kan sige, at hverken omprioriteringsbidraget el-
ler den betaling, som institutioner får for at drive AMU, kan udpeges som år-
sag til de økonomiske vanskeligheder hos AMU-Vest.
AMU-Vest fremhæver da også selv i deres pressemeddelelse, at det generelle
fald i efterspørgslen efter AMU er blandt de væsentligste årsager til deres øko-
nomiske situation. Herudover fremhæver de faldet i efterspørgslen fra olie- og
gasindustrien, som tidligere har udgjort halvdelen af deres aktiviteter.
Virkeligheden er derfor ikke helt så enkel, at flere penge alene kan løse pro-
blemerne i Esbjerg. Det kræver generelt en indsats for at styrke AMU-tilbuddet
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 12/10-17 om økonomien på AMU-Vest, til undervisningsministeren
og virksomhedernes efterspørgsel efter AMU, hvilket vi drøfter med arbejds-
markedets parter i trepart,
Og det kræver konkret, at Undervisningsministeriet drøfter situationen med
AMU-Vest for at finde en god løsning på deres lokale udfordringer. Og det er
vi som nævnt villige til.
Tak for ordet.
5