Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1853412_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 178 (Alm. del):
I brev af 17. januar 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 178:
”Mener
ministeren, at der er behov for at tilføre folkeskolen flere res-
sourcer, hvis kvaliteten skal løftes, både hvad angår undervisningen og de
fysiske rammer?”
Svar:
Driften af folkeskolen er finansierings- og dermed også prioriterings-
mæssigt et kommunalt anliggende. Derfor er spørgsmål om ressourcer,
kvalitet og serviceniveau i folkeskolen som udgangspunkt et anliggende
for hver af de 98 kommunalbestyrelser.
Af hensyn til respekten for det kommunale selvstyre er det regeringens
holdning, at kommunerne skal have mulighed for at foretage de nødven-
dige og hensigtsmæssige beslutninger om skolestrukturer, ressourcetilde-
ling, klassestørrelser, bygningsforhold mv. ud fra lokale forhold, men
naturligvis inden for de af Folketinget fastsatte lovgivningsmæssige
rammer. Et reelt lokalt demokrati kræver således reel lokal beslutnings-
kompetence og prioriteringsrum.
De samlede udgifter til folkeskolen har været nogenlunde stabile henover
de senere år, og folkeskolens samlede økonomi og opgaveramme blev i
forbindelse med aftalen om et fagligt løft af folkeskolen besluttet af et
bredt flertal i Folketinget, herunder Socialdemokratiet.
Derudover har en række undersøgelser både nationalt og internationalt
vist, at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem ressourceniveauet
og de opnåede faglige resultater, jf. f.eks. KORA’s analyse fra 2013 om
sammenhængen mellem folkeskoleudgifter og afgangskarakterer.
6. februar 2018
Sagsnr.:18/00790
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om, hvor meget mener ministeren, at der kan spares, uden at det får en betydning for kvaliteten af både de fysiske og de læringsmæssige rammer i folkeskolen, til undervisningsministeren
Endelig vil jeg understrege, at jeg naturligvis følger udviklingen i folke-
skolen tæt, herunder også kvaliteten
her forstået som for eksempel
hvordan danske elever klarer sig i internationale undersøgelser, nationale
test og karaktergennemsnit.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2