Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1811443_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 17 (Alm. del):
I brev af 12. oktober 2017 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Bjarne Laustsen (S) og Annette Lind (S) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 17:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan AMU-centrenes
takster pr. kursist
konkret har udviklet sig i perioden 2006-2016 på baggrund af udviklin-
gen i tilskud, genopretningspakken, omprioriteringsbidraget, PL-
indeksering, kursusgodtgørelse, dispositionsbegrænsninger samt de gæl-
dende regler i udbudloven og statens indkøbsaftaler. I tillæg hertil bedes
ministeren redegøre for, hvad der indeholdes i de finansielle og ekstraor-
dinære poster jf. ministerens
svar på UNU alm del, svar på spm. 230?”
Svar:
Som alle andre takster på Undervisningsministeriets område opgøres og
udbetales taxametertilskud på baggrund af en årselev
og ikke en kursist.
Det sker for at have et ensartet og objektivt udbetalingsgrundlag, der
udligner for forskelle i kursernes varighed. 1 årselev svarer til 200 kur-
susdage (40 uger).
I den følgende oversigt beskrives udviklingen i den gennemsnitlige udbe-
talte takst pr. årselev, hvor der er taget udgangspunkt i de samlede regn-
skabsførte udgifter ift. den samlede aktivitet (antal årselever) på AMU.
Udbyderne af AMU får deres taxametertilskud på baggrund af en række
forskellige taksttyper - undervisningstakster, fællesudgiftstakster, byg-
ningstakster samt en række tillægstakster. Der findes 36 forskellige ni-
veauer for undervisningstaksten på AMU i 2017, som afhænger af ind-
placeringen i forskellige takstgrupper og niveauet for deltagerbetaling.
Hertil kommer 8 forskellige fællesudgiftstakster, 14 forskellige bygnings-
takster og 6 forskellige tillægstakster.
2. november 2017
Sags nr.:17/13737
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU spm. om, hvordan AMU-centrenes takster pr. kursist konkret har udviklet sig i perioden 2006-2016 på baggrund af udviklingen i tilskud, til undervisningsministeren
1811443_0002.png
Antallet af takstniveauer skyldes, at nogle AMU-kurser er dyrere at af-
hold end andre. Således er kurser med store maskiner dyrere end teori-
kurser.
Den samlede gennemsnitlige takst pr. årselev er påvirket af en række af
de elementer, der henvises til i spørgsmålet. Dette dækker bl.a. ompriori-
teringsbidrag, statens indkøbsaftaler, vækstpakker, mv.
En stor del af forklaringen på udviklingen i den gennemsnitlige takst pr.
årselev skal dog findes i fordelingen af efterspørgslen efter de enkelte
kurser. Hvis der i et år er relativt mange årselever på kurserne med de
højeste takster, vil den gennemsnitlige takst pr. årselev stige. Og ligeledes
vil den falde, hvis der er relativt større efterspørgsel efter teorikurser.
Der er dermed mange faktorer, der spiller ind i den gennemsnitlige takst
pr. årselev på AMU, og en ændring heri kan ikke henføres til enkelte
elementer.
Tabel 1 viser udviklingen i den gennemsnitlige takst pr. årselev på AMU.
Tabel 1
Udvikling i gennemsnitlig takst pr. årselev på AMU
1000 kr. 2018-pl
Gennemsnitlig takst
Indeks (2006 = 100)
2006
121,8
100
2007
123,3
101
2008
129,3
106
2009
126,5
104
2010
129,2
106
2011
139,3
114
2012
123,3
101
2013
125,1
103
2014
136,1
112
2015
149,6
123
2016
140,7
116
Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger.
Regeringen har lige indgået en trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse, hvor der er afsat 70 mio. kr. årligt til
takstforhøjelser i 2018-2021, ligesom der i trepartsaftalen fra august 2016
blev afsat 30 mio. kr. til permanente takstforhøjelser på AMU fra 2018.
Godtgørelsessatsen følger udviklingen i den maksimale dagpengesats. I
perioden 2006-2016 har satsen svaret til den maksimale dagpengesats i
2006-2010, mens den har svaret til 80 pct. af den maksimale dagpenge-
sats i 2011-2016. Med den nye trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse er det aftalt med arbejdsmarkedets
parter, at godtgørelsessatsen fra 2018 igen vil udgøre 100 pct. af den
maksimale dagpengesats.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvad der indeholdes i de finansielle og
ekstraordinære poster, drejer det sig primært om renteindtægter og -
udgifter.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU spm. om, hvordan AMU-centrenes takster pr. kursist konkret har udviklet sig i perioden 2006-2016 på baggrund af udviklingen i tilskud, til undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3