Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 167 (Alm. del):
I brev af 16. januar 2018 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Hvad
vil ministeren konkret gøre for at stoppe frafaldet på social- og
sundhedsuddannelserne, hvor gennemførelsesprocenten de seneste år
har været bekymrende (2014=75%, 2015=74% og 2016=74%), hvilket
beskrives i ”Rekrutteringsudfordringer for
social- og sundhedspersonale i
kommunerne, FOA & KL, december 2017, s. 18, Fig. 2.5?”
Svar:
Først og fremmest forventer jeg ikke, at man kan stoppe frafaldet fra
uddannelserne helt. Frafald kan have mange forskellige årsager af både
personlig og faglig karakter. Alle erhvervsskoler har
–
og skal have
–
fokus på at fastholde frafaldstruede elever, så vi minimerer frafaldet mest
muligt.
Figur 2.5.
i KL & FOA’s rapport,
som der henvises til i spørgsmålet,
illustrerer den prognosticerede gennemførsel på hovedforløbet af social-
og sundhedsuddannelser. Gennemførslen på SOSU er i rapporten op-
gjort på baggrund af en modelberegnet fuldførelsesprocent. Fuldførel-
sesprocenten er andelen af en årlig tilgang, der fuldfører (eller forventes
at fuldføre) uddannelsen. Forventningen er alene baseret på elevadfærd
fra før erhvervsuddannelsesreformen og kan derfor ikke bruges til at sige
noget om, hvordan fuldførelsen reelt bliver, eller forventes at blive,
blandt elever, der er startet efter reformstart.
Formålet med erhvervsuddannelsesreformen er blandt andet at øge gen-
nemførsel på erhvervsuddannelserne, herunder social- og sundhedsud-
dannelserne. De første studerende, der er optaget efter reformens ikraft-
træden, har endnu ikke afsluttet deres uddannelse. Der er gode indikatio-
ner på, at fuldførelsesprocenterne for de senere år vil stige i takt med, at
elevernes faktiske adfærd bliver indregnet. Frafaldet fra uddannelsesstart
6. februar 2018
Sagsnr.:18/00717