Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Samråd om SOSU-uddannelserne
Svar på spørgsmål X,Y og Z
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
5 minutter
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 28. november 2017 om SOSU-uddannelserne og SOSU-hjælpere og -assistenter i ældreplejen, til undervisningsministeren
1852877_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål X,Y og Z
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF) og Jeppe Jakobsen (DF)
stillet mig spørgsmålene:
Samrådsspørgsmål X: "Hvad er ministerens holdning til SOSU-
uddannelserne?"
Samrådsspørgsmål Y:"Hvilke tiltag vil regeringen tage for at motivere flere til
at tage en uddannelse til SOSU-assistent?"
Samrådsspørgsmål Z: "Mener ministeren, at meritmulighederne for SOSU-
hjælpere, der ønsker at uddanne sig videre til SOSU-assistent, er gode nok til at
sikre, at det er en attraktiv karrierevej frem for f.eks. at videreuddanne sig til
sygeplejerske?"
Jeg vil starte med at besvare spørgsmålene samlet, og så kan vi tage en debat ef-
terfølgende.
2. Svar på samrådsspørgsmål X
"Hvad er ministerens holdning til SOSU-uddannelserne?"
Social- og sundhedsuddannelserne er vigtige for samfundet. De bidrager til at
løfte en meget vigtig opgave inden for sundheds-, omsorgs- og ældreplejen.
Samtidig giver uddannelserne mulighed for at fortsætte videre i uddannelsessy-
stemet inden for sundhedsområdet, bl.a. på sygeplejerskestudiet.
Jeg mener, at det har styrket uddannelserne, at vi med virkning fra 1. januar
2017 har oprettet to selvstændige uddannelser, som matcher den udvikling, der
er sket inden for sundhedssektoren med accelererede patientforløb på hospita-
lerne og ændret opgavefordeling mellem hospitaler og kommuner.
Erhvervsuddannelsesreformen havde det som et vigtigt mål at hæve kvaliteten i
uddannelserne. Det har betydet, at der er indført adgangskrav til uddannelserne,
og grundforløbet er blevet obligatorisk.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 28. november 2017 om SOSU-uddannelserne og SOSU-hjælpere og -assistenter i ældreplejen, til undervisningsministeren
Særligt på SOSU kan vi se resultaterne af høje ambitioner. Inden reformen vur-
derede kun 58 pct. af lærerne, at over halvdelen af eleverne havde de nødvendi-
ge boglige forudsætninger. Efter reformen er dette tal steget til 81 pct. af lærer-
ne. Ligeledes vurderede 59 pct. af lærerne på Omsorg, sundhed og pædagogik
inden reformen, at over halvdelen af eleverne havde de nødvendige personlige
og sociale forudsætninger
efter reformen er det 72 pct. af lærerne.
Det flytter ikke ved, at det fortsat er nødvendigt med et stærkt fokus på, hvor-
dan vi kan få øget tilgangen til erhvervsuddannelserne, herunder også tilgangen
til SOSU-uddannelserne.
3. Svar på samrådsspørgsmål Y
"Hvilke tiltag vil regeringen tage for at motivere flere til at tage en uddannelse
til SOSU-assistent?"
Jeg er enig med PASS i, at udviklingen i rekrutteringssituationen, særligt for
social- og sundhedsassistenter, er bekymrende. Regeringen indgik i august
2016 en aftale med KL, Danske Regioner og LO, der forpligter arbejdsgiverne
til at stille minimum 5.000 praktikpladser til rådighed for uddannelsen om året.
I 2018 skal vi i gang med at forhandle en ny dimensioneringsaftale på området.
Det er min forventning, at alle parter vil gøre deres for at sikre en aftale, som
afspejler efterspørgslen på arbejdskraft.
Efter erhvervsuddannelsesreformen er tilgangen og aktiviteten på SOSU-
uddannelserne faldet. Det skal ses i lyset af det indførte adgangskrav, men også
i lyset af, at grundforløbets anden del blev obligatorisk for stort set alle elever i
modsætning til tidligere, hvor de voksne elever ikke behøvede at tage grundfor-
løbet.
Forsørgelsen på grundforløbet er SU, hvis ikke eleverne har en almindelig ud-
dannelsesaftale fra grundforløbets begyndelse. En uddannelsesaftale udløser
elevløn. Det har særligt betydning for de mange voksne, der typisk uddanner
sig inden for SOSU-området, at de skal på SU i stedet for elevløn.
Lønrefusionen er i forbindelse med Trepartsaftalen fra 2016 opjusteret. For 1.
års SOSU-elever, der ikke er omfattet af voksenelevlønningerne, betyder det, at
der er der en marginal forskel mellem lønudgiften og lønrefusionen for kom-
munerne ved at ansætte eleverne fra grundforløbets begyndelse.
For elever på voksenlærlingeordningen er lønrefusionen højere end de over-
enskomstfastsatte lønninger. Kommunerne får dermed dækket hele deres løn-
udgift til SOSU-eleverne under deres skoleforløb.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 28. november 2017 om SOSU-uddannelserne og SOSU-hjælpere og -assistenter i ældreplejen, til undervisningsministeren
Det er således næsten uden omkostninger for kommunerne at ansætte eleverne
fra begyndelsen af deres uddannelse for at imødekomme udfordringen SU-
udfordringen.
Derfor glæder det mig meget, at nogle kommuner er begyndt at ansætte elever-
ne fra begyndelse af grundforløbet. Det er den helt rette vej at gå som flere
kommuner kunne benytte for muligheden for.
Det er dog stadig vigtigt, at de unge også søger ind på de uddannelsespladser,
der etableres og samtidig, at det bliver tydeligt, at en SOSU-uddannelse er en
god uddannelsesvej til både praktik og job.
Det er glædeligt, at det endelig er lykkedes at nedbringe frafaldet på erhvervs-
uddannelserne væsentligt. Det er et godt tegn og et vigtigt skridt for at lykkes
med reformens målsætning om få flere faglærte. Men der er ikke nogen tvivl
om, at søgningen til erhvervsuddannelserne er en af de allerstørste udfordrin-
ger.
I dag er det kun 18,5 procent af eleverne i 9. eller 10. klasse, der vælger en er-
hvervsuddannelse. Det er ikke godt nok, og denne udvikling skal vi have vendt.
Det er en større kulturændring at udfordre de unge i deres uddannelsesvalg, så
de søger mod erhvervsuddannelserne og ikke pr. automatik vælger en gymnasi-
al uddannelse.
Regeringen har sammen med aftalekredsen allerede igangsat justeringer af re-
formen og nye initiativer. Nogle initiativer har allerede vist gode takter, og vi
har resultaterne fra de øvrige til gode.
Det er nødvendigt med et helt særligt fokus på udskolingen og overgangen til
ungdomsuddannelse. Her er der trådt en række initiativer i kraft, som har til
formål at styrke udskolingen og sammenhængen til erhvervsuddannelserne og
dermed også til SOSU, herunder ændret forpligtelse til samarbejde med virk-
somheder og erhvervsskoler, smidiggørelse af brobygningen og fremrykning af
erhvervspraktikken i folkeskolen. Virkningen af disse initiativer er noget af det,
som vi har til gode.
Jeg har indgået en aftale med DF om en ny praksisfaglig dimension af uddan-
nelsesparathedsvurderingen, som kan sikre opmærksomhed på elevernes prak-
sisfaglige kompetencer, herunder også i forhold til SOSU-uddannelserne. Indfø-
relsen af en praksisfaglig dimension af uddannelsesparathedsvurderingen kan
imidlertid ikke stå alene i forhold til at sikre et øget fokus på elevernes praksis-
faglige kompetencer i udskolingen.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 28. november 2017 om SOSU-uddannelserne og SOSU-hjælpere og -assistenter i ældreplejen, til undervisningsministeren
Der ud over indgår muligheden for at iværksætte initiativer i udskolingen, der
kan bidrage til, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, i de igangværende
drøftelser i regi af folkeskoleforligskredsen i forlængelse af aftalen om FGU.
4. Svar på samrådsspørgsmål Z
"Mener ministeren, at meritmulighederne for SOSU-hjælpere, der ønsker at
uddanne sig videre til SOSU-assistent, er gode nok til at sikre, at det er en at-
traktiv karrierevej frem for f.eks. at videreuddanne sig til sygeplejerske?"
Jeg mener, at det er vigtigt, at der er en tydelig og fleksibel vej gennem uddan-
nelsessystemet samtidig med, at der lægges vægt på et højt fagligt niveau i ud-
dannelserne.
Jeg vil gøre opmærksom på, at der i dag allerede er mulighed for, at social- og
sundhedshjælpere får merit for dele af deres uddannelse, når de påbegynder en
social- og sundhedsassistentuddannelse. Social- og sundhedshjælper giver af-
kortning på 5 ugers skoleundervisning og 5 måneders praktikuddannelse.
Det er det faglige udvalg, der fastsætter mulighederne for merit, men der skal
ikke være nogen tvivl om, at jeg selvfølgelig mener, at der ikke skal finde dob-
beltuddannelse sted, og at meritmulighederne mellem sosu-hjælper og sosu-
assistentuddannelsen skal være så gode som muligt.
Det er dog også vigtigt at holde fast i, at der nu er tale om to forskellige uddan-
nelse, med to forskellige specialiserede fagområder.
Endelig er det glædeligt, at den netop indgåede trepartsaftale sætter fokus på
fastsættelse af øgede meritmuligheder for dem, der ønsker at påbegynde en so-
cial- og sundhedsassistentuddannelse. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er
enige om at igangsætte et arbejde i regi af efteruddannelsesudvalget om at ud-
vikle særligt målrettede AMU-forløb, som dels kan give et fagligt løft til ufag-
lærte på området med henblik på at blive SOSU-hjælpere, dels kan give erfarne
SOSU-hjælpere med fast tilknytning til området et fagligt løft med henblik på at
blive SOSU-assistenter.
Tak for ordet.
5