Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1852899_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 157 (Alm. del):
I brev af 9. januar 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 157
Hvad er ministerens holdning til, at hver tredje elev i 7. til 9. klasse ifølge
den seneste trivselsmåling tit eller meget tit finder undervisningen i fol-
keskolen kedelig, og hvilke initiativer vil ministeren tage for at løse dette
problem?
Svar:
Når man ser på elevernes svar på dette spørgsmål i trivselsmålingen, er
det er vigtigt at holde sig for øje, at kedsomhed ikke nødvendigvis er et
problem.
Kedsomhed kan være udmærket, hvis den er udtryk for, at eleverne sy-
nes, at undervisningen er fagligt udfordrende og stiller krav om fordybel-
se i svære emner, som de måske ikke helt endnu ved, hvad de skal bruge
til.
Omvendt er det er et problem, hvis eleverne keder sig, fordi de i skolen
møder en undervisning, som er alt for ensformig eller ikke i tilstrækkelig
grad tilpasset deres faglige og personlige forudsætninger.
I udskolingen står eleverne på tærsklen til at skulle videre i arbejde eller
på ungdomsuddannelser, og det er derfor vigtigt, at ingen elever her mi-
ster lysten til at gå i skole og uddanne sig.
Blandt andet derfor drøfter vi i øjeblikket i forligskredsen, hvordan vi i
højere grad kan indarbejde praksisfaglighed i folkeskolens udskoling. Et
stærkere udbud af fx praksisfag vil kunne bidrage til at motivere nogle af
de elever, som i dag keder sig fordi de har en praksisfaglig interesse, som
måske ikke altid bliver mødt i tilstrækkelig grad.
5. februar 2018
Sagsnr.:18/00346
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at hver tredje elev i 7. til 9. klasse ifølge den seneste nationale trivselsmåling tit eller meget tit finder undervisningen i folkeskolen kedelig, til undervisningsministeren
I arbejdet med at tilrettelægge et spændende og stimulerende skoletilbud
er det også er værd at fremhæve, at folkeskolereformen indeholder flere
elementer, der skal bidrage til en længere og mere varieret skoledag, her-
under daglig motion og bevægelse i undervisningen og åben skole med
inddragelse af blandt andet det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv.
Reformens følgeforskning indikerer, at eleverne er positive overfor disse
tiltag.
Det behøver ikke hele tiden at være morsomt og sjovt at gå i skole, men
vi skal sørge for, at alle elever bliver udstyret med de basale færdigheder
og en fortsat lyst til at dygtiggøre sig.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2