Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1814060_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 15 (Alm. del):
I brev af 12. oktober 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 15:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke AMU-centre og AMU-uddannelser på
erhvervsskoler, der har overskud? Ministeren bedes også angive, hvor
stort overskuddet er.”
Svar:
Jeg regner med, at spørgsmålet skal ses i forlængelse af samrådet den 12.
oktober, hvor økonomien på AMU blev drøftet. På samrådet blev jeg
bedt om at bekræfte, at AMU var forbundet med underskud på alle
AMU-centre, hvilket jeg afkræftede.
For god ordens skyld vil jeg indledningsvis bemærke, at jeg forstår
spørgsmålet sådan, at der med AMU-centre og AMU-uddannelser på
erhvervsskoler refereres til samtlige AMU-udbydere og ikke bestemte
AMU-kurser.
Undervisningsministeriets seneste taksteftersyn på AMU fra december
2016 har vist, at undervisningsdriften på AMU er forbundet med under-
skud for institutionerne samlet set. Taksteftersynet viser imidlertid også,
at resultatet dækker over, at der både er institutioner, som har overskud
og institutioner, der har underskud på AMU. Taksteftersynet viser insti-
tutionernes resultater på AMU i perioden 2012-2015.
Det skal bemærkes, at institutionernes resultat på AMU alene kan opgø-
res i forhold til selve undervisningsdriften. Det hænger sammen med, at
det kun er i forhold til undervisningstilskuddet, at institutionerne er på-
lagt at formålsopdele indtægter og omkostninger særskilt på uddannel-
sesområder. Herudover skal det bemærkes, at private AMU-udbydere
ikke er pålagt at indberette deres resultater særskilt på undervisningsdrif-
ten på AMU, hvormed private udbydere ikke indgår i resultaterne i takst-
eftersynet på AMU.
8. november 2017
Sags nr.:17/13736
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke AMU-centre og AMU-uddannelser på erhvervsskoler, der har overskud? Ministeren bedes også angive, hvor stort overskuddet er, til undervisningsministeren
1814060_0002.png
Taksteftersynet viser, at der i 2015 var 28 institutioner, som havde over-
skud på AMU. Disse 28 institutioner havde tilsammen et overskud på
34,5 mio. kr. Tabel 1 viser de 28 institutioner samt deres individuelle
overskud i 2015. Tabellen skal imidlertid læses med forbehold for, at
ministeriets taksteftersyn for perioden 2012-2015 har vist, at der fra år til
år har været betydelig variation i forhold til, hvilke institutioner der hhv.
har haft overskud og underskud på AMU.
Tabel 1
AMU-udbydere med overskud i 2015
2017-prisniveau
Institution
AMU Hoverdal
AMU SYD
AMU-Fyn
Business College Syd Mommark & Sønderborg Handelsskole
Campus Bornholm
EUC Lillebælt
EUC Nord
EUC Sjælland
Haderslev Handelsskole
HANSENBERG
Herningsholm Erhvervsskole
Jordbrugets UddannelsesCenter Århus
Kjærgård Landbrugsskole
Kold College
Learnmark Horsens
Niels Brock (Copenhagen Business College)
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Randers Social- og Sundhedsskole
Roskilde Handelsskole
Silkeborg Business College
Skive Tekniske Skole
Social- og Sundhedsskolen Fyn
Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg
Social- og Sundhedsskolen Syd
SOPU København og Nordsjælland
SOSU C Social- og sundhedsuddannelsescentret
SOSU Nord
Viden Djurs
I alt
Overskud i 2015
1,0
3,7
3,1
1,2
0,3
1,4
1,6
0,1
0,1
0,2
4,4
0,2
0,0
0,0
1,0
1,3
2,1
1,4
0,3
1,3
0,2
2,1
0,9
0,5
1,5
2,5
1,3
0,6
34,5
Blandt AMU-udbyderne, som indgår i taksteftersynet i 2015, var der,
udover de 28 institutioner med overskud, yderligere 47 institutioner med
underskud. Underskuddet hos de 47 institutioner udgjorde sammenlagt
ca. 83 mio. kr., hvormed resultatet for institutionerne med hhv. overskud
og underskud samlet set er opgjort som et underskud på AMU på ca. 49
mio. kr. i 2015.
Overordnet vil jeg bemærke, at økonomien på AMU er blevet styrket
med de seneste trepartsaftaler mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter fra hhv. august 2016 og oktober 2017, hvormed institutionernes
forudsætninger for at drive AMU bliver markant forbedret.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke AMU-centre og AMU-uddannelser på erhvervsskoler, der har overskud? Ministeren bedes også angive, hvor stort overskuddet er, til undervisningsministeren
Med trepartsaftalen fra august 2016 er der permanent afsat 30 mio. kr.
årligt til at videreføre en række midlertidige takstforhøjelse fra Vækstpak-
ke 2014, som ellers stod til at udløbe ved udgangen af 2018 og 2019.
Med trepartsaftalen fra oktober 2017 er der yderligere afsat 70 mio. kr.
årligt til takstforhøjelser på AMU fra 2018-2021, ligesom der er blevet
afsat en kvalitetspulje til AMU på 20 mio. kr. i 2018 og 40 mio. kr. årligt i
2019-2021.
Der er med andre ord tale om et markant løft af økonomien på AMU fra
2018, som må forventes at gøre det mere rentabelt at udbyde AMU,
hvilket kan styrke kvaliteten i udbuddet og gøre det mere attraktivt for
virksomheder og medarbejdere at benytte AMU.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3