Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1845326_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 143 (Alm. del):
I brev af 20. december 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 143:
"Ministeren bedes oplyse de vigtigste årsager i bevægelser i enhedsom-
kostninger for de gymnasiale uddannelser i perioden 2014-2019."
Svar:
Tabel 1 indeholder en oversigt over enhedsomkostningerne på de gym-
nasiale uddannelser fra 2014-2019 i 2018-pl,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Enhedsomkostninger på de gymnasiale uddannelser
16. januar 2018
Sagsnr.:17/16996
Mio. kr. 2018-pl (tusinde kr.)
Hhx
Htx
Stx
Hf
Anm: 2014-2016 er regnskabstal
Kilde: Finansloven for 2018
R
2014
69,8
89,6
84,1
91,9
R
2015
67,9
88,0
82,4
93,0
R
2016
65,5
84,6
79,2
90,9
B
2017
66,6
82,0
74,3
88,3
F
2018
65,7
81,4 8
72,8
84,8
B01
2019
65,0
81,2
71,8
84,7
Enhedsomkostningerne for de gymnasiale uddannelser følger af den
takstsammensætning som eleverne i et givent år udløser, herunder om
eleverne eksempelvis udløser færdiggørelsestaxameter, tillægstaxametre
mv. Derudover påvirkes enhedsomkostningerne også af aktiviteten i året
før finansåret, da fx bygningstaxameteret og fællesudgiftstaxameteret
udbetales på baggrund af aktiviteten i året før finansåret.
Bevægelserne i enhedsomkostninger påvirkes også af takstjusteringer.
Det bemærkes, at taksterne til de gymnasiale uddannelser vedtages på de
årlige finanslove ud fra en overordnet uddannelses- og udgiftspolitisk
prioritering.
Enhedsomkostningerne for 2014-2016 er beregnet med udgangspunkt i
regnskabstal, mens der for 2017-2018 er taget udgangspunkt i senest
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om oplysning om de vigtigste årsager til bevægelser i enhedsomkostninger for de gymnasiale uddannelser i perioden 2014-2019, til undervisningsministeren
kendte aktivitet og de vedtagne takster på hhv. finansloven for 2017 og
finansloven for 2018.
Det bemærkes, at enhedsomkostningen for 2019 er baseret på budget-
overslagsår 1 på FL2018. Den endelige bevilling og takster for 2019 fast-
lægges og vedtages først med finansloven for 2019.
Nedenfor oplistes de væsentligste årsager til bevægelser i taksterne fra
2014-2018. Det bemærkes, at listen ikke er udtømmende.
Større politiske initiativer:
Takstforhøjelser som følge af indførelsen af det fleksible klasseloft,
jf. Aftale om finanslov for 2012
mellem den daværende regering (Soci-
aldemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Enheds-
listen.
Takstjusteringer som følge af
Aftale om finanslov for 2015
mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre), So-
cialistisk Folkeparti og Enhedslisten, herunder bl.a. omlægning af
pædagogikumtaxameteret, så kun de skoler, der uddanner pædago-
gikumkandidater modtager tilskud til dette arbejde samt indførelsen
af det sociale taxameter og et udkantstilskud.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 20l6-20l9, jf.
Af-
tale om finansloven for 2016
indgået af den daværende regering (Ven-
stre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti og
Aftale om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-
2019
indgået af den daværende regering (Venstre), Socialdemokrati-
et, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti.
Takstændringer som følge af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregu-
lering optaget ifbm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
indgået af den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Sociali-
stisk folkeparti og Det Konservative folkeparti. Herunder takstfor-
højelser på hhx fra 2017 og frem som følge af takstharmoniseringen
mellem hhx og stx, etablering af det geografiske grundtilskud på 1
mio. kr. årligt pr. institution fra 2016 og frem og tilpasning af byg-
ningstaxameteret fra 2017 og frem.
Takstændringer som følge af
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
indgået af den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og det Konservative Folkeparti, herunder takstjuste-
ringer som følge af ændring af opgørelsestidspunktet for det fleksib-
le klasseloft fra 2017 og frem samt takstforhøjelser til hf som følge
af det forhøjede timetal på udvidede fagpakker fra 2018 og frem.
Øvrige mindre politiske initiativer, herunder bl.a. permanentgørelse
af forsøg med særlige klasser for unge med nedsat psykisk funkti-
onsevne, grundtilskud til gymnasier i fredede bygninger mv.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om oplysning om de vigtigste årsager til bevægelser i enhedsomkostninger for de gymnasiale uddannelser i perioden 2014-2019, til undervisningsministeren
Generelle effektiviseringskrav:
Takstændringer som følge af generelle effektiviseringskrav, herun-
der Ambitiøs Projekt IT, statens indkøbsprogram 7-11 og effektivi-
seringer sfa. udbudsloven mv.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3