Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1837228_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 116 (Alm. del):
I brev af 8. december 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 116:
”Hvordan
vil ministeren sikre, at alle elever får resultatet af deres uddan-
nelsesparathedsvurdering at vide?”
Svar:
Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til resultatet af uddannelses-
parathedsvurderingen i folkeskolens 8. klasse, idet eleverne ved vurde-
ringen i 9. henholdsvis 10. klasse under alle omstændigheder vil blive
bekendt med, hvorvidt de har de nødvendige forudsætninger for at på-
begynde en ungdomsuddannelse.
Bestemmelsen om, at uddannelsesparathedsvurderingen skal indledes i 8.
klasse, blev fastsat ved en ændring af vejledningsloven i 2014 (lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæfti-
gelse m.v.). For elever, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. klasse,
skal der efter bestemmelsen iværksættes en målrettet indsats for, at ele-
verne så vidt muligt kan blive uddannelsesparate ved udgangen af 9. klas-
se. Det er skolens leders ansvar at iværksætte denne indsats. Samtidig
skal Ungdommens Uddannelsesvejledning iværksætte en vejledningsind-
sats.
Skoleindsatsen forudsættes at ske inden for det almindelige arbejde med
opfølgning på det faglige udbytte af undervisningen, herunder udvikling
af elevens alsidige færdigheder som personlige og sociale kompetencer.
Skolen er således forpligtet til at vurdere, hvilken indsats der skal til i den
sidste del af skoleforløbet i 8. klasse og 9. klasse for elever, der er vurde-
ret ikke-uddannelsesparate.
Af folkeskolelovens § 13 fremgår det, at elever og forældre regelmæssigt
skal underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes
19. december 2017
Sags nr.:17/16425
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil fastsætte krav om, hvornår den indsats, der er besluttet at iværksættes over for elever, der er vurderet ikkeuddannelsesparate, skal påbegyndes, til undervisningsministeren
udbytte af skolegangen. Efter lovens § 13 b skal der udarbejdes elevpla-
ner for hver elev på alle klassetrin, herunder på 8. og 9. klassetrin. Elev-
planen skal for hver elev på 8. og 9. klassetrin indeholde oplysninger om:
1) Hvilken ungdomsuddannelse eleven påtænker at søge efter 9. eller
10. klasse.
2) En vurdering af, om eleven har de nødvendige sociale og personli-
ge forudsætninger for at påbegynde og gennemføre en ungdomsud-
dannelse efter 9. klasse.
3) Den besluttede indsats, der skal iværksættes over for elever, der er
vurderet ikkeuddannelsesparate i 8. klasse eller senere.
Det fremgår af loven, at elevplanerne er digitale, og at de skal gøres til-
gængelige for elevens forældre digitalt.
I bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner
og procedurer ved valg af uddannelse er det endvidere fastsat, at i 8. og
9. klasse skal folkeskolens leder sikre, at det fremgår af elevplanen, og i
10. klasse af uddannelsesplanen, om den enkelte elev opfylder de sociale
og personlige forudsætninger for at begynde en ungdomsuddannelse.
Skolens leder skal endvidere sikre, at oplysninger om standpunktskarak-
terer, sociale og personlige forudsætninger og elevens ønske om ung-
domsuddannelsesområde er afgivet, så oplysningerne til rette tid er til
rådighed for uddannelsesparathedsvurderingen.
Det er min opfattelse, at lovgivningen ikke efterlader tvivl om, at alle
elever skal kende resultatet af deres uddannelsesparathedsvurdering i 8.
klasse.
Af Undervisningsministeriets vejledning
”Vurdering af elevernes person-
lige og sociale forudsætninger
– Værktøj og inspiration”
fra 2014, som
var en opfølgning på indførelsen af bestemmelsen om, at uddannelsespa-
rathedsvurderingen skal indledes i 8. klasse, fremgår det endvidere, at
”det er vigtigt, at skolen i samarbejde med UU så tidligt som muligt sæt-
ter fokus på de elever, der har behov for en målrettet indsats for at blive
uddannelsesparate”.
Endvidere oplyses det i vejledningen, at det at blive vurderet ikke-
uddannelsesparat i 8. klasse ikke er en statisk vurdering, men at det kan
ses som en mulighed for at få en ekstra indsats, som betyder, at eleven
selv kan arbejde hen mod at blive uddannelsesparat frem mod 9. og eller
10. klasse. Desuden oplyses det i vejledningen, at skolen, UU og foræl-
drene i fællesskab skal udarbejde en plan for indsatsen og skrive den ind i
elevplanen.
Jeg vil imidlertid overveje, om der er behov for at præcisere i bekendtgø-
relse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedu-
rer ved valg af ungdomsuddannelse, at eleverne i 8. klasse skal være helt
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil fastsætte krav om, hvornår den indsats, der er besluttet at iværksættes over for elever, der er vurderet ikkeuddannelsesparate, skal påbegyndes, til undervisningsministeren
klar over, hvorvidt de på det pågældende tidspunkt er vurderet uddannel-
sesparate.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3