Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1836330_0001.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[BEGIN SECTION <DefaultConfigurations>:]
[END SECTION <DefaultConfigurations>:]
[BEGIN SECTION <Template>:]
[END SECTION <Template>:]
[BEGIN SECTION <SampleInformation>:]
[END SECTION <SampleInformation>:]
[BEGIN SECTION <ClientInfo>:]
[END SECTION <ClientInfo>:]
[BEGIN SECTION <OtherConfigurations>:]
If (IOM.Info.IsDebug = "True")
Goto Here
End If
[END SECTION <OtherConfigurations>:]
<Here>:
[intro, Info]
Denne undersøgelse har til formål at afdække hvordan tilsynsførende oplever omfa nget af snyd i forbindelse med de skriftlige
prøver, der blev afholdt i sommeren 2017.
2017-12-04 14:18:22
Page 1 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0002.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[Screening, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Var du tilsynsførende ved en eller flere skriftlige prøver i sommeren 2017?
(_1) Ja
(_2) Nej
If Screening = {_2} Goto TerminateScriptBM
[q3, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvad er din højeste gennemførte uddannelse?
(_1) Grundskole
(_2) Ungdomsuddannelse
(_3) Erhvervsuddannelse
(_4) Kort videregående uddannelse
(_5) Mellemlang videregående uddannelse
(_6) Lang videregående uddannelse
2017-12-04 14:18:22
Page 2 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0003.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[q4, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvad er din beskæftigelse?
(_1) Lønmodtager
(_2) Selvstændig
(_3) Ledig
(_4) Under uddannelse
(_5) Pensionist eller efterlønner
(_6) Førtidspensionist
(_7) Barsel
(_8) Andet, noter venligst:<Open Textbox>
[q5, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvor mange år har du været tilsynsførende?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke / Ønsker ikke at oplyse
2017-12-04 14:18:22
Page 3 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0004.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[q6, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
I hvilket grad har du efter din egen vurdering ...
(_1) I høj
grad
(_1) en god forståelse for moderne it - og kommunikationsteknologi?
(_2) gjort brug af computer hver dag eller næsten hver dag den
seneste uge?
(_3) kendskab til funktioner som internetdeling og hotspots på
mobiltelefoner?
(_4) kendskab til fildelingstjenester som Dropbox, Google Drive og
lignende?
(_2) I nogen
grad
(_3) I mindre
grad
(_4) Slet
ikke
[q7, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Ved hvor mange skriftlige prøver var du tilsynsførende i sommeren 2017?
Noter antal:
[q8, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Tænk tilbage på de skriftlige prøver i sommeren 2017, hvor du var tilsynsførende
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn ...
(_1)
Meget
(_2)
(_3) Hverken
(_4)
Enig enig eller uenig Uenig
(_5)
Meget
uenig
2017-12-04 14:18:22
Page 4 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0005.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
enig
(_1) Jeg blev tilstrækkelig informeret af skolen om mine opgaver som
tilsynsførende herunder min rolle ved mistanke om snyd
(_2) Jeg blev tilstrækkeligt informeret om den specifikke prøves regler og
rammer, herunder tilladte hjælpemidler, forud for prøveafholdelsen af den
konkrete prøve
(_3) Jeg følte mig godt klædt på til at være tilsynsførende ift. at være
opmærksom på at afsløre/opdage snyd
[BEGIN PAGE:
q9_page]
[q9_intro, Info]
Tænk tilbage på de skriftlige prøver i sommeren 2017, hvor du var tilsynsførende
[q9, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Oplevede du situationer, hvor du havde mistanke om snyd?
(_1) Ja
(_2) Nej
[END PAGE:
q9_page]
[#34] If q9 = {_1}
[q9_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange havde du mistanke om snyd?
2017-12-04 14:18:22
Page 5 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0006.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
Noter antal:
[q10, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Handlede du aktivt, fx ved at kontakte eleven eller den prøveansvarlige i forbindelse med din mistanke om snyd?
(_1) Ja, i alle tilfælde
(_2) Ja, i nogle tilfælde
(_3) Ja, i få tilfælde
(_4) ja, i et tilfælde
(_5) Nej
[#34].[#2] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3})
[q10_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange handlede du aktivt i forbindelse med din mistanke om snyd?
Noter antal:
[#34].[#2] End If
[#34].[#3] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3,_4,_5})
2017-12-04 14:18:22
Page 6 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0007.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[q10_2_cat, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Kan du beskrive hvorfor du i en eller flere situationer ikke handlede aktivt selv om du havde en mistanke om snyd?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[#34].[#3] End If
[#34] End If
q11A.Banners.AddNew("Addsignal","")
[BEGIN PAGE:
q11_page]
[q11A, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne vurderer du, snyder til skriftlige prøver?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[q11B, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne der snyder tror du, bliver opdaget i snyd til skriftlige prøver?
2017-12-04 14:18:22
Page 7 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0008.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[END PAGE:
q11_page]
[#37] If q9 = {_1}
[q12, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilken form for snyd mistænkte du?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-12-04 14:18:22
Page 8 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0009.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[q12b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Mistænkte du andre former for snyd?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
[#37] End If
[q13, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilke former for snyd mistænker du generelt, at eleverne gør brug af ved skriftlige prøver?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-12-04 14:18:22
Page 9 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0010.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
[q13b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Er der andre former for snyd, som du vurderer, at eleverne gør brug af?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
q14.QuestionTemplate = "packages/autosum.htm"
q14.Banners.AddNew("autosum","")
q14.Validation.Function = "valid"
[BEGIN PAGE:
q14_page]
[q14, Loop (2 times), Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvor stor en andel af elever, som snyder til skriftlig prøve, tror du snyder bevidst og ubevidst?
Ubevidst snyd skal forstås som tilfælde, hvor eleven bryder regler og retningslinjer for prøven pga. uvidenhed. Eksempelvis, hvis
eleven ikke ved, hvordan han/hun skal lave kildehenvisninger.
2017-12-04 14:18:22
Page 10 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0011.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
Bevidst snyd skal forstås som tilfælde hvor elever er klar over, at de bryder reglerne og tager et aktivt valg om at snyde.
Svaret skal summere til 100%
(_1) Ubevidst snyd: [Double]
(_2) Bevidst snyd: [Double]
[q14_Vedikke, Categorical/Single, Normal, Min:0, Max:1, Optional]
(_1) Ved ikke
[END PAGE:
q14_page]
bOK = True
iSum = 0
[BEGIN LOOP: {For each sTemp in q}]
If sTemp.resp <> 0 Then iSum = iSum + sTemp.resp
[END LOOP]
If iSum = 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {_1} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND iSum <> 100 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
valid = bOK
2017-12-04 14:18:22
Page 11 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836330_0012.png
P2018101EKSAMENSVAGTER_Folk.mdd
[BEGIN SECTION <EndOfSurveyBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <EndOfSurveyBM>:]
[BEGIN SECTION <TerminateScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <TerminateScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <Default_ErrorHandler>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <Default_ErrorHandler>:]
<ENDQ>:
2017-12-04 14:18:22
Page 12 of 12