Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1836328_0001.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[BEGIN SECTION <DefaultConfigurations>:]
[END SECTION <DefaultConfigurations>:]
[BEGIN SECTION <Template>:]
[END SECTION <Template>:]
[BEGIN SECTION <SampleInformation>:]
[END SECTION <SampleInformation>:]
[BEGIN SECTION <ClientInfo>:]
[END SECTION <ClientInfo>:]
[BEGIN SECTION <OtherConfigurations>:]
If (IOM.Info.IsDebug = "True")
Goto Here
End If
[END SECTION <OtherConfigurations>:]
<Here>:
[intro, Info]
Denne undersøgelse har til formål at afdække hvordan eksamensvagter oplever omfa nget af snyd i forbindelse med de skriftlige
eksamener, der blev afholdt i sommeren 2017.
2017-11-10 15:17:37
Page 1 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0002.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[Screening, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Var du eksamensvagt ved en eller flere skriftlige eksamener i sommeren 2017?
(_1) Ja
(_2) Nej
If Screening = {_2} Goto TerminateScriptBM
[q3, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvad er din højeste gennemførte uddannelse?
(_1) Grundskole
(_2) Ungdomsuddannelse
(_3) Erhvervsuddannelse
(_4) Kort videregående uddannelse
(_5) Mellemlang videregående uddannelse
(_6) Lang videregående uddannelse
2017-11-10 15:17:37
Page 2 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0003.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[q4, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvad er din beskæftigelse?
(_1) Lønmodtager
(_2) Selvstændig
(_3) Ledig
(_4) Under uddannelse
(_5) Pensionist eller efterlønner
(_6) Førtidspensionist
(_7) Barsel
(_8) Andet, noter venligst:<Open Textbox>
[q5, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvor mange år har du været eksamensvagt?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke / Ønsker ikke at oplyse
2017-11-10 15:17:37
Page 3 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0004.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[q6, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
I hvilket grad har du efter din egen vurdering ...
(_1) I høj
grad
(_1) en god forståelse for moderne it - og kommunikationsteknologi?
(_2) gjort brug af computer hver dag eller næsten hver dag den
seneste uge?
(_3) kendskab til funktioner som internetdeling og hotspots på
mobiltelefoner?
(_4) kendskab til fildelingstjenester som Dropbox, Google Drive og
lignende?
(_2) I nogen
grad
(_3) I mindre
grad
(_4) Slet
ikke
[q7, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Ved hvor mange skriftlige eksamener var du eksamensvagt i sommeren 2017?
Noter antal:
[q8, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Tænk tilbage på de skriftlige eksamener i sommeren 2017, hvor du var eksamensvagt
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn ...
(_1)
Meget
(_2)
(_3) Hverken
(_4)
Enig enig eller uenig Uenig
(_5)
Meget
uenig
2017-11-10 15:17:37
Page 4 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0005.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
enig
(_1) Jeg blev tilstrækkelig informeret af skolen om mine opgaver som
eksamensvagt herunder min rolle ved mistanke om snyd
(_2) Jeg blev tilstrækkeligt informeret om den specifikke prøves regler og
rammer, herunder tilladte hjælpemidler, forud for prøveafholdelsen af den
konkrete prøve
(_3) Jeg følte mig godt klædt på til at være eksamensvagt ift. at være
opmærksom på at afsløre/opdage snyd
[BEGIN PAGE:
q9_page]
[q9_intro, Info]
Tænk tilbage på de skriftlige eksamener i sommeren 2017, hvor du var eksamensvagt
[q9, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Oplevede du situationer, hvor du havde mistanke om eksamenssnyd?
(_1) Ja
(_2) Nej
[END PAGE:
q9_page]
[#34] If q9 = {_1}
[q9_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange havde du mistanke om eksamenssnyd?
2017-11-10 15:17:37
Page 5 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0006.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
Noter antal:
[q10, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Handlede du aktivt, fx ved at kontakte eleven eller den eksamensansvarlige i forbindelse med din mistanke om eksamenssnyd?
(_1) Ja, i alle tilfælde
(_2) Ja, i nogle tilfælde
(_3) Ja, i få tilfælde
(_4) ja, i et tilfælde
(_5) Nej
[#34].[#2] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3})
[q10_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange handlede du aktivt i forbindelse med din mistanke om eksamenssnyd?
Noter antal:
[#34].[#2] End If
[#34].[#3] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3,_4,_5})
2017-11-10 15:17:37
Page 6 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0007.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[q10_2_cat, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Kan du beskrive hvorfor du i en eller flere situationer ikke handlede aktivt selv om du havde en mistanke om s nyd?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[#34].[#3] End If
[#34] End If
q11A.Banners.AddNew("Addsignal","")
[BEGIN PAGE:
q11_page]
[q11A, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne vurderer du, snyder til skriftlige eksamener?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[q11B, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne der snyder tror du, bliver opdaget i snyd til skriftlig e eksamener?
2017-11-10 15:17:37
Page 7 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0008.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[END PAGE:
q11_page]
[#37] If q9 = {_1}
[q12, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilken form for snyd mistænkte du?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-11-10 15:17:37
Page 8 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0009.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[q12b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Mistænkte du andre former for snyd?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
[#37] End If
[q13, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilke former for snyd mistænker du generelt, at eleverne gør brug af ved skriftlige eksamener?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-11-10 15:17:37
Page 9 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0010.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
[q13b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Er der andre former for snyd, som du vurderer, at eleverne gør brug af?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
q14.QuestionTemplate = "packages/autosum.htm"
q14.Banners.AddNew("autosum","")
q14.Validation.Function = "valid"
[BEGIN PAGE:
q14_page]
[q14, Loop (2 times), Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvor stor en andel af elever, som snyder til skriftlig eksamen, tror du snyder bevidst og ubevidst?
Ubevidst snyd skal forstås som tilfælde, hvor eleven bryder regler og retningslinjer for prøven pga. uvidenhed. Eksempelvis, hvis
eleven ikke ved, hvordan han/hun skal lave kildehenvisninger.
2017-11-10 15:17:37
Page 10 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0011.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
Bevidst snyd skal forstås som tilfælde hvor elever er klar over, at de bryder reglerne og tager et aktivt valg om at snyde.
Svaret skal summere til 100%
(_1) Ubevidst snyd: [Double]
(_2) Bevidst snyd: [Double]
[q14_Vedikke, Categorical/Single, Normal, Min:0, Max:1, Optional]
(_1) Ved ikke
[END PAGE:
q14_page]
bOK = True
iSum = 0
[BEGIN LOOP: {For each sTemp in q}]
If sTemp.resp <> 0 Then iSum = iSum + sTemp.resp
[END LOOP]
If iSum = 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {_1} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND iSum <> 100 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
valid = bOK
2017-11-10 15:17:37
Page 11 of 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836328_0012.png
P2018101EKSAMENSVAGTER.mdd
[BEGIN SECTION <EndOfSurveyBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <EndOfSurveyBM>:]
[BEGIN SECTION <TerminateScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <TerminateScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <Default_ErrorHandler>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <Default_ErrorHandler>:]
<ENDQ>:
2017-11-10 15:17:37
Page 12 of 12