Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1836327_0001.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
[BEGIN SECTION <DefaultConfigurations>:]
[END SECTION <DefaultConfigurations>:]
[BEGIN SECTION <Template>:]
[END SECTION <Template>:]
[BEGIN SECTION <SampleInformation>:]
[END SECTION <SampleInformation>:]
[BEGIN SECTION <ClientInfo>:]
[END SECTION <ClientInfo>:]
[BEGIN SECTION <OtherConfigurations>:]
If (IOM.Info.IsDebug = "True")
Goto Here
End If
[END SECTION <OtherConfigurations>:]
<Here>:
[intro, Info]
Denne undersøgelse har til formål at afdække hvordan eksamensansvarlige oplever omfanget af snyd i forbindelse med de
skriftlige eksamener, der blev afholdt i sommeren 2017.
2017-11-10 15:17:27
Page 1 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0002.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
[Screening, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Var du eksamensansvarlig ved de skriftlige eksamener i sommeren 2017?
(_1) Ja
(_2) Nej
If Screening = {_2} Goto TerminateScriptBM
[q3, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvad er din stilling?
(_1) Rektor
(_2) Lærer
(_3) Andet, noter venligst:<Open Textbox>
[q5, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Hvor mange år har du været eksamensansvarlig?
2017-11-10 15:17:27
Page 2 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0003.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke / Ønsker ikke at oplyse
[q4b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Har skolen en it-medarbejder eller it-ansvarlig som bidrager til afdækning af mistanke om snyd ved prøver?
(_1) Ja
(_2) Nej
(_3) Ved ikke
[q6, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
I hvilket grad har du efter din egen vurdering ...
(_1) I høj
grad
(_1) en god forståelse for moderne it - og kommunikationsteknologi?
(_2) kendskab til funktioner som internetdeling og hotspots på
mobiltelefoner?
(_3) kendskab til fildelingstjenester som Dropbox, Google Drive og
lignende?
(_2) I nogen
grad
(_3) I mindre
grad
(_4) Slet
ikke
2017-11-10 15:17:27
Page 3 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0004.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
[q8, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Tænk tilbage på de skriftlige eksamener i sommeren 2017.
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn ...
(_1)
Meget
enig
(_1) På min skole har vi klare arbejdsgange for, hvordan vi informere
eksamensvagter forud for prøveafholdelse af skriftlige eksamener
(_2) På min skole har vi klare arbejdsgange for, hvordan vi informere
eksamensvagter om hvordan de skal forholde sig i forbindelse med snyd,
forud for prøveafholdelse af skriftlige eksamener
(_2) (_3) Hverken
(_4)
Enig enig eller uenig Uenig
(_5)
Meget
uenig
[q9_1, Long, Min:0, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange tilfælde af mistanke om snyd var der ved de skriftlige prøver i sommerterminen 2017?
Noter antal:
[#33] If q9_1 > 0
[q10, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Handlede du aktivt i forbindelse med mistanken om eksamenssnyd?
2017-11-10 15:17:27
Page 4 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0005.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
(_1) Ja, i alle tilfælde
(_2) Ja, i nogle tilfælde
(_3) Ja, i få tilfælde
(_4) ja, i et tilfælde
(_5) Nej
[#33].[#1] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3})
[q10_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange handlede du aktivt i forbindelse med din mistanke om eksamenssnyd?
Noter antal:
[#33].[#1] End If
[#33].[#2] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3,_4,_5})
[q10_2, Text, Min:0, Max:4000, Must Answer]
Kan du beskrive hvorfor du i en eller flere situationer ikke handlede aktivt selv om du ha vde en mistanke om snyd?
[#33].[#2] End If
[#33] End If
[q11_1_cat, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
2017-11-10 15:17:27
Page 5 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0006.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
Hvor mange elever på din skole blev bortvist under prøven pga. snyd? Du skal tælle de elever med, som blev opdaget i at snyde
efter prøvens afslutning (altså så eleven skal aflægge prøven igen på et senere tidspunkt)?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
q11A.Banners.AddNew("Addsignal","")
[BEGIN PAGE:
q11_page]
[q11A, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne vurderer du, snyder til skriftlige eksamener?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[q11B, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne der snyder tror du, bliver opdaget i snyd til skriftlige eksamener?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
2017-11-10 15:17:27
Page 6 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0007.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
[END PAGE:
q11_page]
[#37] If q9_1 > 0
[q12, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilken form for snyd mistænkte du?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB-nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-11-10 15:17:27
Page 7 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0008.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
[q12b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Mistænkte du andre former for snyd?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
[#37] End If
[q13, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilke former for snyd mistænker du generelt, at eleverne gør brug af ved skriftlige eksamener?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-11-10 15:17:27
Page 8 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0009.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
[q13b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Er der andre former for snyd, som du vurderer, at eleverne gør brug af?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
q14.QuestionTemplate = "packages/autosum.htm"
q14.Banners.AddNew("autosum","")
q14.Validation.Function = "valid"
[BEGIN PAGE:
q14_page]
[q14, Loop (2 times), Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvor stor en andel af elever, som snyder til skriftlig eksamen, tror du snyder bevidst og ubevidst?
Ubevidst snyd skal forstås som tilfælde, hvor eleven bryder regler og retningslinjer for prøven pga. uvidenhed. Eksempelvis, hvis
eleven ikke ved, hvordan han/hun skal lave kildehenvisninger.
Bevidst snyd skal forstås som tilfælde hvor elever er klar over, at de bryder reglerne og tager et aktivt valg om at snyde.
2017-11-10 15:17:27
Page 9 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0010.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
Svaret skal summere til 100%
(_1) Ubevidst snyd: [Double]
(_2) Bevidst snyd: [Double]
[q14_Vedikke, Categorical/Single, Normal, Min:0, Max:1, Optional]
(_1) Ved ikke
[END PAGE:
q14_page]
bOK = True
iSum = 0
[BEGIN LOOP: {For each sTemp in q}]
If sTemp.resp <> 0 Then iSum = iSum + sTemp.resp
[END LOOP]
If iSum = 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {_1} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND iSum <> 100 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
valid = bOK
[BEGIN SECTION <EndOfSurveyBM>:]
Goto ENDQ
2017-11-10 15:17:27
Page 10 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836327_0011.png
P2018101EKSAMENSANSVARLIG.mdd
[END SECTION <EndOfSurveyBM>:]
[BEGIN SECTION <TerminateScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <TerminateScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <Default_ErrorHandler>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <Default_ErrorHandler>:]
<ENDQ>:
2017-11-10 15:17:27
Page 11 of 11