Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1836325_0001.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[BEGIN SECTION <DefaultConfigurations>:]
[END SECTION <DefaultConfigurations>:]
[BEGIN SECTION <Template>:]
[END SECTION <Template>:]
[BEGIN SECTION <SampleInformation>:]
[END SECTION <SampleInformation>:]
[BEGIN SECTION <ClientInfo>:]
[END SECTION <ClientInfo>:]
[BEGIN SECTION <OtherConfigurations>:]
If (IOM.Info.IsDebug = "True")
Goto Here
End If
[END SECTION <OtherConfigurations>:]
<Here>:
[intro, Info]
Denne undersøgelse har til formål at afdække hvordan censorer oplever omfanget a f snyd i forbindelse med de skriftlige prøver,
der blev afholdt i sommeren 2017.
2017-12-04 14:17:55
Page 1 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0002.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[Screening, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Var du censor ved en eller flere skriftlige prøver i sommeren 2017?
(_1) Ja
(_2) Nej
If Screening = {_2} Goto TerminateScriptBM
[q3_, Categorical/Multiple, Normal, Min:1, Max:5, Must Answer]
I hvilke(t) fag var du censor ved de skriftlige prøver i sommeren 2017?
(_1) Noter venligst:<Open Textbox>
(_2) Noter venligst:<Open Textbox>
(_3) Noter venligst:<Open Textbox>
(_4) Noter venligst:<Open Textbox>
(_5) Noter venligst:<Open Textbox>
2017-12-04 14:17:55
Page 2 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0003.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[q5, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
I hvor mange år har du været censor?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke / Ønsker ikke at oplyse
[q6, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
I hvilken grad har du ...
(_1) I høj
grad
(_1) en god forståelse for moderne it - og kommunikationsteknologi?
(_2) gjort brug af computer hver dag eller næsten hver dag den seneste
uge?
(_3) kendskab til funktioner som google translate og lignende?
(_4) kendskab til opgave- og notetjenester som studienet.dk,
fixminopgave.dk og lignende?
(_2) I nogen
grad
(_3) I mindre
grad
(_4) Slet
ikke
[q7, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Cirka hvor mange opgaver til skriftlige prøver har du bedømt som censor i sommeren 2017?
2017-12-04 14:17:55
Page 3 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0004.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
Noter antal:
[q8, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn ...
(_2)
(_1) Meget
Enig
enig
(_1) Det er en del af min rolle som censor, at være opmærksom på
og opdage snyd
(_2) Jeg føler mig godt klædt på i forhold til at opdage snyd ud fra
reglerne og rammerne for de specifikke prøver
(_3) Som censor er det vanskeligt opdage snyd ved skriftlige prøver
(_3) Hverken enig
eller uenig
(_4)
Uenig
(_5) Meget
uenig
[BEGIN PAGE:
q9_page]
[q9_intro, Info]
Tænk tilbage på de skriftlige prøver i sommeren 2017, som du var censor på
[q9, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Oplevede du situationer, hvor du havde mistanke om snyd?
(_1) Ja
(_2) Nej
2017-12-04 14:17:55
Page 4 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0005.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[END PAGE:
q9_page]
[#24] If q9 = {_1}
[q9_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange havde du mistanke om snyd?
Noter antal:
[q10, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Handlede du aktivt, fx ved at kontakte den prøveansvarlige i forbindelse med din mistanke om snyd?
(_1) Ja, i alle tilfælde
(_2) Ja, i nogle tilfælde
(_3) Ja, i få tilfælde
(_4) ja, i et tilfælde
(_5) Nej
[#24].[#2] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3})
[q10_1, Long, Min:1, Max:2147483647, Must Answer]
Hvor mange gange handlede du aktivt i forbindelse med din mistanke om snyd?
Noter antal:
2017-12-04 14:17:55
Page 5 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0006.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[#24].[#2] End If
[#24].[#3] If q10.Response.Value.ContainsAny({_2,_3,_4,_5})
[q10_2_cat, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Kan du beskrive hvorfor du i en eller flere situationer ikke handlede aktivt selv om du havde en mistanke om snyd?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[#24].[#3] End If
[#24] End If
q11A.Banners.AddNew("Addsignal","")
[BEGIN PAGE:
q11_page]
[q11A, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne vurderer du, snyder til skriftlige prøver?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
2017-12-04 14:17:55
Page 6 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0007.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[q11B, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Ud fra din fornemmelse, hvor stor en andel af eleverne der snyder tror du, bliver opdaget i snyd til skriftlige prøver?
(_1) <Open Textbox>
(_2) Ved ikke
[END PAGE:
q11_page]
[#27] If q9 = {_1}
[q12, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilken form for snyd mistænkte du?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-12-04 14:17:55
Page 7 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0008.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
[q12b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Mistænkte du andre former for snyd?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
[#27] End If
[q13, Grid, Row, Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvilke former for snyd mistænker du generelt, at eleverne gør bru g af ved skriftlige prøver?
(_1) I
høj grad
(_1) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven over nettet
(_2) Uretmæssig hjælp fra andre eller kommunikation under prøven i form af fysisk
udveksling af information (f.eks. Tegn/hvisken, udveksling af papir, USB -nøgler osv.)
(_2)
Nogen
grad
(_3)
Mindre
grad
(_4)
Slet
ikke
2017-12-04 14:17:55
Page 8 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0009.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
(_3) Brug af ikke-tilladte digitale hjælpemidler
(_4) Brug af ikke-tilladte fysiske hjælpemidler
(_5) Ikke tilladt brug af den netforbindelse, som skolen har stillet til rådighed under
prøven
(_6) Brug af mobiltelefonen som netforbindelse eller som kommunikationsmiddel
(_7) Ikke tilladte materialer eller programmer lagret på elevens computer
(_8) Plagiat som købt opgave
(_9) Plagiat fra eksisterende kilde, fx Wikipedia
[q13b, Categorical/Single, Normal, Min:1, Max:1, Must Answer]
Er der andre former for snyd, som du vurderer, at eleverne gør brug af?
(_1) Notér venligst:<Open Textbox>
(_2) Nej
q14.QuestionTemplate = "packages/autosum.htm"
q14.Banners.AddNew("autosum","")
q14.Validation.Function = "valid"
2017-12-04 14:17:55
Page 9 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0010.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
[BEGIN PAGE:
q14_page]
[q14, Loop (2 times), Normal, EXPANDED, Must Answer]
Hvor stor en andel af elever, som snyder til skriftlig prøve, tror du snyder bevidst og ubevidst?
Ubevidst snyd skal forstås som tilfælde, hvor eleven bryder regler og retningslinjer for prøven pga. uvidenhed. Eksempelvis, hvis
eleven ikke ved, hvordan han/hun skal lave kildehenvisninger.
Bevidst snyd skal forstås som tilfælde hvor elever er klar over, at de bryder reglerne og tager et aktivt valg om at snyde.
Svaret skal summere til 100%
(_1) Ubevidst snyd: [Double]
(_2) Bevidst snyd: [Double]
[q14_Vedikke, Categorical/Single, Normal, Min:0, Max:1, Optional]
(_1) Ved ikke
[END PAGE:
q14_page]
bOK = True
iSum = 0
[BEGIN LOOP: {For each sTemp in q}]
If sTemp.resp <> 0 Then iSum = iSum + sTemp.resp
[END LOOP]
If iSum = 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
2017-12-04 14:17:55
Page 10 of 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det spørgeskema om snyd, der i efteråret 2017 er udsendt af Undervisningsministeriet til eksamensvagter og IT-ansvarlige på landets skoler, til undervisningsministeren
1836325_0011.png
P2018101CENSORER_Folk.mdd
bOK = False
If iSum > 0 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {_1} Then
bOK = False
If iSum > 0 AND iSum <> 100 AND IOM.Questions["q14_Vedikke"] = {} Then
bOK = False
valid = bOK
[BEGIN SECTION <EndOfSurveyBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <EndOfSurveyBM>:]
[BEGIN SECTION <TerminateScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <TerminateScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <QuotaFailScriptBM>:]
[BEGIN SECTION <Default_ErrorHandler>:]
Goto ENDQ
[END SECTION <Default_ErrorHandler>:]
<ENDQ>:
2017-12-04 14:17:55
Page 11 of 11