Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1894405_0001.png
Bilag 1 til besvarelse af spørgsmål 97 (ULØ, alm. del)
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Lukket samråd i Udvalget for Landdistrikter og Øer
3. maj 2018, kl. 12 – 13
10-12 minutter
Folketinget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål 1
”Hvad kan ministeren oplyse om status for evalueringen af
tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster? Hvilke data,
kriterier og elementer m.m. indgår i evalueringen, og omfatter
evalueringen både kommunale og statslige færgeruter?”
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet.
Vi havde en god dialog om færgeevalueringen på mødet i
ministeriet den 11. januar 2018.
Jeg har set frem til at fortsætte snakken i dag.
Som jeg nævnte på mødet i januar omfatter evalueringen de ikke-
statslige færgeruter. De statslige færgeruter hører under
Transport-, Bygge- og Boligministeriet, som står for udmøntningen
af tilskudsmidler hertil i dialog med de politiske ordførere på dette
område.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er som bekendt nu i gang med
en evaluering af de to tilskudsordninger til nedsættelse af
færgetakster på de ikke-statslige færgeruter.
Ordningen på godsområdet, som har virket siden den 1. juni 2015.
Og ordningen på passagerområdet siden 1. august 2016.
Planen var at evaluere de to ordninger i 2020, som det fremgår af
lovgivningen bag ordningerne.
1
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0003.png
Men der var fra flere sider et ønske om at fremrykke evalueringen.
Det har jeg lyttet til.
Planen var, at evalueringen skulle foreligge her sidst på foråret.
Det har imidlertid vist sig, at arbejdet er mere kompliceret og
omfattende, end vi i første ombæring havde håbet på.
Derfor orienterede jeg i sidste uge udvalget og offentligheden om,
at evalueringen først vil foreligge efter sommerferien.
Som vi talte om ved mødet i januar, sigter evalueringen
overordnet mod at give mere viden om effekterne af de nye
tilskud.
Der er to spor i arbejdet.
Der er det økonomiske spor, hvor vi tager udgangspunkt i
opdaterede trafik- og regnskabstal med henblik på at vurdere, om
der er sket væsentlige ændringer, som påvirker tilskudsbehovet
for de enkelte ruter.
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0004.png
Og et spor, hvor vi med mere kvalitative data ser på effekten af de
to tilskudsordninger. I forhold til turisme og bosætning.
På den baggrund vurderer vi, om der samlet er forhold, som kan
begrunde eventuelle justeringer i ordningerne.
[Nye trafik- og omsætningstal]
I forhold til fordelingsnøglen for tilskuddene kender vi alle de
kritikpunkter, der er rejst fra forskellig side.
Nogle kommuner mener, at der er problemer med visse af de
trafik- og omsætningstal, som fordelingsnøglerne er baseret på.
På passagerområdet mener nogle, at ruter med små afstande og
et højt prisniveau er blevet kompenseret for meget i forhold til de
færgeruter, som i forvejen havde forholdsvis lave priser.
Der har også været kritik af, at grundtaksten på godt 20 kr. pr. tur-
retur billet på passagerområdet slår uforholdsmæssigt meget
igennem i tilskudsberegningen for ruter med kort sejlads.
Der er indsamlet nye trafik- og omsætningstal for de enkelte
færgeruter fra de omfattede kommuner og fra Danmarks Statistik.
3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0005.png
Det kan lyde enkelt, men det har vist sig at være en større
opgave. Hvor der ikke mindst er brugt meget tid på at
kvalitetssikre tallene sammen med kommunerne. Og vi er ikke helt
i mål endnu.
Jeg skal ikke trætte jer med en oplistning af de data, som indgår i
evalueringen. Men jeg kan nævne, at det bl.a. omhandler:
Samlet omsætningstal på godsområdet for forskellige
tidsperioder
Særskilt opgørelse af omsætningen for varebiler, der er
omfattet af godsordningen
Tal for udviklingen i transporterede godsmængder i
forskellige perioder
Samlet omsætningstal på passagerområdet for de
forskellige billetkategorier i forskellige tidsperioder, der er
fastlagt efter de perioder, hvor tilskud kan anvendes i de
enkelte år
Trafiktal på månedsbasis på passagerområdet for de
forskellige billetkategorier
4
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0006.png
På grundlag af de opdaterede trafik- og omsætningstal kigger vi
på, om der for de enkelte færgeruter er sket markante
forskydninger i trafikken på såvel gods- som passagerområdet.
Hvis jeg skal udtrykke det forenklet, kan stigende trafik på en
færgerute som følge af lavere takster betyde en højere
kapacitetsudnyttelse. Driftsøkonomien bliver herved bedre. Og det
vil alt andet lige betyde, at tilskudsbehovet falder for den
pågældende færgerute.
Vi ser også nærmere på betydningen af grundtaksten, som indgår
i beregningerne af tilskudsbehovet på passagerområdet.
Yderligere data til evalueringen får vi fra de
opfølgningsredegørelser, som kommunerne hvert år inden
udgangen af marts måned skal udarbejde om anvendelsen af
tilskudsmidlerne på såvel gods- som passagerområdet. De
seneste opfølgningsredegørelser viser lidt overraskende, at nogle
kommuner har forholdsmæssigt mange uforbrugte midler, som
overføres til efterfølgende år.
Derfor er der behov for, at vi som led i evalueringen tager en
dialog med de pågældende kommuner for at afklare baggrunden.
5
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0007.png
De kvantitative analyser giver samlet set et godt grundlag for at
overveje, om der er behov for eventuelle justeringer af
tilskudsordningerne. Jeg tænker her særligt på fordelingen af
tilskudsmidler på gods- og passagerområdet.
Vi er endnu ikke færdige med de kvantitative analyser.
Men de foreløbige beregninger tyder på, at forskydninger i
trafikken særligt på passagerområdet betyder, at nogle færgeruter
bliver overkompenseret, når tilskudsbehovet genberegnes med
udgangspunkt i de opdaterede trafik- og omsætningstal.
Med andre ord tegner det altså til, at der i et eller andet omfang vil
være luft til at tilgodese nogle af de færgeruter, som i dag
modtager et forholdsvis begrænset tilskud som følge af den
nuværende udformning af landevejsprincippet.
Forslag om en omfordeling af midler – nok så velbegrundet – vil
næppe være populært blandt de kommuner, der eventuelt står til
at afgive lidt af deres nuværende tilskud.
Omvendt skal en skævhed i fordelingen ikke fortsætte i al
uendelighed.
6
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0008.png
Hvis den endelige evaluering bekræfter det foreløbige billede, må
vi tage en politisk drøftelse af, om der er grundlag for justeringer.
[Spørgeskemaundersøgelse]
Men de kvantitative analyser af trafik- og omsætningstal kan ikke
stå alene.
Som vi aftalte på mødet i januar måned har ministeriet derfor
udsendt et spørgeskema til kommunerne med en række åbne
spørgsmål om effekten af tilskudsordningerne.
Besvarelserne udtrykker kommunernes egne vurderinger af
tilskudsordningernes effekt med udgangspunkt i lokale forhold.
18 kommuner har udfyldt spørgeskemaet svarende til en
besvarelsesprocent på ca. 86. Vi arbejder på at få alle besvarelser
i hus.
Spørgeskemaet favner en række centrale elementer i forhold til
tilskudsordningerne, som ikke direkte kommer til udtryk i de
kvantitative analyser:
Betydning for erhvervslivet
7
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0009.png
Betydning for turisterhvervet
Betydning for bosætningsmønstre
Betydning for færgedrift, herunder udnyttelsen af
færgekapaciteten
Erfaringer med administrationen af tilskudsordningerne
Betydning for anvendelsen af de generelle ø-tilskud
Besvarelserne bærer naturligt præg af, at der gælder vidt
forskellige vilkår for de enkelte færgeruter.
Besvarelserne afspejler også, at der er stor lokal variation, når det
handler om udfordringer og potentialer for erhvervslivet,
turisterhvervet og bosætningen på den enkelte ø.
Helt overordnet kan vi foreløbigt se, at kommunerne udtrykker
tilfredshed med de to tilskudsordninger. Generelt er det
vurderingen, at der lokalt har været en positiv effekt for
erhvervslivet og turisterhvervet.
Besvarelserne bekræfter således det overordnede billede, som er
tegnet bl.a. gennem kommunernes årlige opfølgningsredegørelser
til ministeriet og statsrevisorernes ø-besøg i efteråret 2017.
8
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0010.png
[Andre problematikker]
Evalueringen vil også adressere enkelte andre spørgsmål, som er
dukket op i forbindelse til tilskudsordningerne på færgeområdet.
Lad mig bl.a. nævne spørgsmålet om at indlemme Mandø i
tilskudsordningen på godsområdet.
Vi vil også se på problematikken vedrørende fordeling af tilskud
mellem kommunen og den situation, hvor der kommer en ny privat
færgerute på banen.
[Afslutning]
Der er grund til at glæde sig over, at vi i fællesskab har fået
etableret to rigtig gode ordninger på færgeområdet.
Men der kan naturligvis være forhold, som vi skal overveje at
justere, når vi har det samlede billede af de første erfaringer.
Selvom evalueringen har karakter af et tidligt serviceeftersyn, så
har vi prioriteret at gøre det grundigt i den forstand, at dukker der
tal og oplysninger op, som umiddelbart undrer, så forsøger vi
sammen med kommunerne at få opklaret, hvad der op og ned.
9
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/5-18 om status for evaluering af tilskudsordningen for nedsættelse af færgetakster, til økonomi- og indenrigsministeren
1894405_0011.png
Rapporteringen om evalueringen vil være klar efter sommerferien.
Og så må vi til sin tid i god ro og orden arbejde sammen om at
justere ordningerne, der hvor evalueringen viser, at der er behov
for det.
10