Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1890330_0001.png
Rentemestervej 8
2400 København NV
Telefon: 72 54 10 00
[email protected]
www.nmkn.dk
13. december 2013
J.nr.: NMK-500-00279
Ref.: MEH-NMKN
AFGØRELSE
i sag om opstilling af husstandsvindmølle på Sejerø i Kalundborg Kommune
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, jf. § 15,
stk.1.
1
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæster Naturstyrelsen Roskildes afslag af 15. marts 2012 til opførel-
se af en husstandsvindmølle på matr.nr. 31a Sejerby By, Sejerø, beliggende Mastrupvej 47, Sejerø,
Kalundborg Kommune.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. § 17 i lov om Natur- og Miljøklagenævnet
2
. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen
skal være anlagt inden 6 måneder, jf. naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1.
Afgørelsen er truffet af nævnet, jf. § 5, stk. 1, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 751 af 3. juli 2013 om lov om naturbeskyttelse
Lovbekendtgørelse nr. 736 af 14. juni 2013 om Natur- og Miljøklagenævnet
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om konkrete eksempler på dispensationer hhv. afslag på ansøgninger om dispensation, til miljø- og fødevareministeren
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Afgørelsen er påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet af ejendommens ejer.
Klager har navnlig anført, at ejendommens beliggenhed på en lille ø bør kunne tillægges betydning
og har henvist til de i vejledningen til naturbeskyttelsesloven anførte forhold om små øers erhvervs-
mæssige udvikling.
Sagens oplysninger
Ejendommen ligger ca. 2 km. sydøst for Sejerby på Sejerø nord for Kalundborg. Ejendommen er en
del af en samlet landbrugsejendom på ca. 30 ha og ligger i landzone og indenfor naturbeskyttelses-
lovens strandbeskyttelseslinje. Endvidere er dele af ejendommen beskyttet efter naturbeskyttelseslo-
vens § 3 (strandeng og overdrev), ligesom der er et beskyttet sten- og jorddige registreret på ejen-
dommen.
Endelig er ejendommen omfattet af Bjergsted Kommunes Lokalplan nr. 4.6 – Golfbane Sejerø (ved-
taget 9. juni 2005). Det fremgår bl.a. af lokalplanens bestemmelser om teknik og forsyning, at al
ledningsføring skal foregå i jordkabler, og at der ikke må opsættes master.
Ejendommens ejer har efter lokalplanen etableret en 9-hullers golfbane på dele af ejendommens
arealer (ca. 20 ha). Det fremgår af Sejerø Golfklubs hjemmeside, at klubben blev stiftet i december
2006 og indgik aftale med ejendommens ejer om brug af golfbanen. Siden har klubben samarbejdet
med ejeren om drift og udbygning af banen. I 2012 har klubben selv haft ansvaret for driften og
banen er i øjeblikket forpagtet ud til klubben.
Ejendommens bebyggelse består ifølge BBR af et stuehus på 202 m
2
og driftsbygninger på henholds-
vis 261 m
2
, 168 m
2
, 63 m
2
samt et udhus på 156 m
2
. Endvidere er der registreret en bygning på 375
m
2
til idrætsudøvelse (klubhus til golfklubben).
Der er ansøgt om opstilling af en horisontal akslet husstandsvindmølle med 3 vinger af typen Sonkyo
Windspot 3.5 med en navhøjde på 18 meter og en rotordiameter på 4,1 meter og med en nominel
effekt på 3,5 kW ved 11 m/s. Der er angivet to mulige placeringer dels nordøst for den eksisterende
bebyggelse og dels øst for bebyggelsen. Ansøger har bl.a. henvist til mulighederne for opstilling af
husstandsvindmøller på danske småøer, og at møllen ønskes opstillet for at fremme ejendommens
erhvervsmæssige udvikling i relation til ejendommens jorddrift samt golfbanens aktiviteter. Det er
endvidere anført, at den ansøgte placering er valgt med størst mulig hensyn til det visuelle indtryk,
og at møllen ønskes opstillet ved eksisterende bebyggelse og inden for den godkendte golfbanes
areal, således at afstanden er mere end 100 meter til vandet.
Kalundborg Kommune har til Naturstyrelsen oplyst, at det ansøgte ligeledes forudsætter landzonetil-
ladelse, og at kommunen vurderer, at det også vil kræve dispensation fra lokalplanen.
Naturstyrelsen Roskilde har den 8. marts 2012 besigtiget ejendommen med deltagelse af ejendom-
mens ejer. Det fremgår af besigtigelsesnotatet, at der hovedsagligt blev kigget på placeringen nord-
øst for bygningerne, og at denne placering ville blive lagt til grund for den videre sagsbehandling,
idet styrelsen fandt, at det var den mest skånsomme for kystlandskabet. Ejeren oplyste, at maskin-
hallen, der er den højeste bygning på ejendommen, er ca. 8,5 meter høj, og at den etablerede skor-
sten er ca. 11 meter høj.
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om konkrete eksempler på dispensationer hhv. afslag på ansøgninger om dispensation, til miljø- og fødevareministeren
Af Naturstyrelsens afgørelse fremgår bl.a.:
”Naturstyrelsen Roskilde finder ikke, at der er tale om et særligt tilfælde, som kan begrunde en dispensati-
on fra strandbeskyttelseslinjen til husstandsvindmøllen.
Naturstyrelsen er generelt positivt indstillet overfor tiltag, der kan fremme vedvarende energi. En vindmølle
vurderes dog pga. højden at være et markant landskabselement.
Den ansøgte mølle ville blive væsentligt højere end både bygningerne og skorstenen. Møllen vil formentlig
ikke kunne ses fra strandområdet og vejen umiddelbart foran de eksisterende bygninger, men møllen ville
blive synlig fra de øvrige vinkler og ude fra vandet.
Naturstyrelsen Roskilde vurderer, at møllen på trods af placeringen landværts de eksisterende bygninger vil
fremstå som et markant landskabselement, og at etablering af mølle ikke er forenelig med de kystlandska-
belige interesser, som strandbeskyttelseslinjen skal varetage.
Ejendommens beliggenhed på en mindre ø har ikke ændret denne vurdering.”
Klager har navnlig henvist til, at regeringen har vedtaget, at der skal opføres en række kystnære
vindmølleparker i Danmark, hvorfor klager finder, at det ansøgte har en slags national interesse, og
at der derfor ikke bør gives afslag til en lille mølle. Klager er ikke enig i Naturstyrelsens vurdering af,
at der er tale om et markant landskabselement, der ikke er foreneligt med de kystlandskabelige
interesser og henviser i den forbindelse til, at der de sidste mange år uden problemer har været
vindmøller på Sejerø, og endda tættere på kysten og fuldt ud synlige fra tre kystsider. Hertil kom-
mer, at der planlægges en stor havvindmøllepark ud for klagers ejendom. Endvidere anføres det, at
den ansøgte mølle er under 25 meter høj og placeres landværts klagers bygninger. Klager finder, at
Sejerø er meget velegnet til vindmøller pga. vejrforholdene, og at den aktuelle kystnære placering
endda er meget velegnet, og ejendommen kan med møllen således blive så godt som energimæssigt
selvforsynende.
Endvidere henviser klager til, at ejendommens beliggenhed på en lille ø bør kunne tillægges betyd-
ning. Regeringen har således forpligtet sig til at tage sætligt hensyn til de danske småøer og deres
fortsatte eksistens pga. den stadig større affolkning af øerne. Klager henviser i den forbindelse til de
i vejledningen til naturbeskyttelseslovens anførte forhold om, at strandbeskyttelseslinjen bør admini-
streres relativt mere lempeligt på de små øer, når forholdene og hensynet til øernes erhvervsmæssi-
ge udvikling kræver det. Endvidere henviser klager til, at der ham bekendt er projekter med vedva-
rende energi på vej både på Tunø og Livø.
Endelig henviser klager til, at der på Sejerø indenfor strandbeskyttelseslinjen tidligere er meddelt en
række tilladelser til forskelige indretninger og byggeri, herunder en nærliggende rundbuehal og
kommunale bygninger på havnen. Herudover er der klager bekendt i området netop meddelt landzo-
netilladelse til en husstandsvindmølle 310 meter fra kysten og dermed kun lige umiddelbart uden for
strandbeskyttelseslinjen ligesom der på nordspidsen af øen ved fyret på adressen Gniben 15 er
opført en husstandsvindmølle tæt på kysten. Klager finder det på den baggrund uforståeligt, at der
ikke også kan meddeles tilladelse til hans forholdsvis lille vindmølle.
Naturstyrelsen har til det af klager anførte vedrørende hustandsvindmøllen på Gniben 15 oplyst, at
møllen, der er opført før indførelse af den udvidede strandbeskyttelseslinje i 2001, ligger ca. 170
meter fra kysten, og at den dermed er lovlig.
3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om konkrete eksempler på dispensationer hhv. afslag på ansøgninger om dispensation, til miljø- og fødevareministeren
Natur- og Miljøklagenævnets bemærkninger og afgørelse
I sagens behandling har deltaget 9 af Natur- og Miljøklagenævnets 10 medlemmer: Mikkel Schalde-
mose (formand), Ole Pilgaard Andersen, Leif Hermann, Per Larsen, Marion Pedersen, Poul Søgaard,
Peter Thyssen, Jens Vibjerg og Henrik Waaben.
Naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, indeholder et generelt forbud mod at foretage ændring i til-
standen af arealer inden for strandbeskyttelseslinjen, herunder foretage bebyggelse, udstykning,
matrikulering og arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en friholdelse af strandene og de umiddelbart bagvedliggen-
de kystområder mod indgreb, der ændrer den nuværende tilstand og anvendelse.
Efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, kan der kun i særlige tilfælde meddeles dispensation fra
strandbeskyttelseslinjen. Der kan således kun dispenseres, hvis særlige forhold taler for det, herun-
der hvis der er tale om et nødvendigt formål, som bør gå forud for den generelle beskyttelsesinteres-
se, og der ikke ved en dispensation skabes præcedensvirkning i strid med det generelle formål med
reglerne. Bestemmelsen administreres i praksis meget restriktivt.
I vurderingen af om der foreligger et særligt tilfælde indgår en bedømmelse af det ansøgtes påvirk-
ning af det beskyttede område samt begrundelsen for ansøgningen.
I vejledningen til naturbeskyttelsesloven fremgår det bl.a., at det i lovbemærkningerne til ændring af
naturbeskyttelsesloven i 1994 - Kystloven – er anført, at der ved administrationen af strandbeskyttel-
seslinjen skal tages hensyn til de små øer og forudsættes, at den udvidede strandbeskyttelseslinje
administreres mere lempeligt når forholdene og øernes erhvervsmæssige udvikling kræver det.
Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne til naturbeskyttelsesloven, at der i rimeligt omfang vil
kunne dispenseres til efterkommelse af ønsker fra eksisterende virksomheder om dispensation til
projekter, som er nødvendige for at tilpasse sig udviklingen.
Efter Natur- og Miljøklagenævnets praksis kan etablering af alternative energiforsyningsanlæg i visse
tilfælde behandles lempeligere end andre typer af anlæg af hensyn til den samfundsmæssige inte-
resse i at fremme vedvarende energiformer. Selvom der er tale om et anerkendelsesværdigt formål,
kan dette formål dog ikke ubetinget tilsidesætte de landskabelige interesser, som skal varetages i et
område.
Et flertal på 8 af Natur- og Miljøklagenævnets medlemmer finder ikke, at der kan meddeles tilladelse
til den ansøgte vindmølle.
Flertallet finder, at møllen med den ansøgte placering tæt på kysten vil fremstå som et uønsket
markant landskabselement, og at møllen vil påvirke oplevelsen af landskabet negativt, selvom møllen
opføres i tilknytning til den eksisterende bebyggelse. De af klager anførte forhold, herunder om
hensynet til mindre øer, ændrer ikke herved.
Endelig lægger flertallet vægt på hensynet til fremtidige lignende sager.
Flertallet stemmer således for at stadfæste Naturstyrelsens afslag.
4
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om konkrete eksempler på dispensationer hhv. afslag på ansøgninger om dispensation, til miljø- og fødevareministeren
1890330_0005.png
Et mindretal (Ole Pilgaard Andersen) stemmer for at ændre Naturstyrelsen afslag til en tilladelse.
Mindretallet lægger bl.a. vægt på, at der er planlagt en stor havvindmøllepark umiddelbart udfor
ejendommen.
I overensstemmelse med flertallet stadfæstes Naturstyrelsen afgørelse af 15. marts 2012 om afslag
til opstilling af husstandsvindmølle.
På Natur- og Miljøklagenævnets vegne
Mette Hemmingsen
Afgørelsen er sendt pr. e-mail til:
Naturstyrelsen, J.nr.: NST-4132-326-00077,
[email protected]
Jørgen Jørgensen,
[email protected]
Lars Sørensen,
[email protected]
Kalundborg Kommune, Plan, Byg og Miljø,
[email protected]
og cc:
den-
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforening Kalundborg,
[email protected]; [email protected]
5