Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1844360_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbøll-Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
ULØ samrådsspørgsmål H i lukket samråd
Tirsdag den 9. januar, kl. 13.30.
5-10 minutter
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Det talte ord gælder
ULØ alm. del
Samrådsspørgsmål
”Dagbladet Nordjyske har i en række artikler afdækket, at
Danmarks Statistik i september 2017 er kommet med en ny
opgørelse over udlændinges medbragte uddannelse, som
viser, at den hidtidige anvendte statistik har været stærkt
forældet. Det har angiveligt haft indflydelse på
udligningsordningen siden 2006, fordi en række
hovedstadskommuner muligvis har fået uberettiget tilskud
for udlændinge med medbragt uddannelse. Ministeren
bedes i den forbindelse kommentere følgende spørgsmål a-
g:
a. Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren og
ministeriet har været bekendt med i forhold til den
mangelfulde statistik om udlændinges medbragte
uddannelse, herunder hvad der er gjort for at undersøge og
rette op på den mangelfulde statistik, som kan have påvirket
udligningen?
b. Kan ministeren bekræfte, at fejlen formentlig skyldes, at
Indenrigsministeriet tilbage i 2006 valgte at spare på
registreringen af uddannelsesniveauet blandt udlændinge i
Danmark. Og var man dengang klar over, at det kunne have
betydning for den fremtidige udligning?
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0002.png
c. I henvendelsen fra Lemvig Kommune oplyses det
angiveligt, at Københavns Kommune ville miste 768 mio. kr.,
hvis opgørelsen ”uoplyste” ikke blev medtaget. Hvordan kan
ministeren så i folketingssalen, 6/12-17, jf. svar på
spørgsmål S 266, sige, at ”der var ingen, der havde en
fornemmelse af, at omfanget var så stort?
d. De manglende oplysninger om udlændinges medbragte
uddannelse har formentlig også økonomisk effekt for et
andet socioøkonomisk kriterie i udligningssystemet: ”antallet
af børn i familier med lav uddannelse”. Har denne
problematik også indgået i Finansieringsudvalgets arbejde?
e. Vil ministeren udarbejde oversigt over, hvilken økonomisk
konsekvens den mangelfulde statistik har haft for hver enkel
kommune siden 2006?
f. Ministeren bedes redegøre for, hvornår den opdaterede
statistik om udlændinges medbragte uddannelse vil blive
medregnet og have virkning fra i udligningsordningen?
g. Kan der gives kompensation til de berørte kommuner,
hvis det bekræftes, at opgørelsen over udlændinges
medbragte uddannelsesbaggrund har været mangelfuld og
haft indvirkning på udligningsordningen?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S),
Kaare Dybvad (S) og Rasmus Prehn (S).
1
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0003.png
Indledning: Baggrund om udligningen,
Finansieringsudvalgets analyser og anvendt statistik
[Overordnet om udligning af udgiftsbehov]
Jeg vil gerne indlede med lidt fakta om rammerne for det
kommunale udligningssystem.
Udligningen udjævner kommunale forskelle i
beskatningsgrundlag og et udgiftsbehov, som er beregnet ud
fra objektive kriterier.
Af det samlede udgiftsbehov beregnes omkring 2/3 dele som et
aldersbetinget udgiftsbehov på baggrund af en fordeling af
kommunernes udgifter på aldersgrupper ud fra forskellige
statistikker.
Den resterende del er beregnet ud fra et socioøkonomisk
indeks. Dette indeks, som opgøres ved en sammenvejning af
14 kriterier, har til formål at give et samlet billede af
befolkningssammensætningen i den pågældende kommune
mht. bl.a. arbejdsmarkedstilknytning, uddannelsesniveau,
indkomstforhold, evt. psykiske diagnoser og familieforhold.
[Socioøkonomiske indeks skal have samlet sammenhæng og
usikkerhed i statistik er en kendt præmis]
Indekset er baseret på en lang række statistiske analyser af
forhold, som har vist en statistisk sammenhæng med
variationen i kommunernes udgifter. Dette er sket i flere
omgange i Finansieringsudvalget og senest i udvalgets
betænkning nr. 1533 fra 2012. Her fremgår det også, at det
samlede socioøkonomiske indeks blev fundet at forklare knap
70 pct. af variationen i kommunernes udgifter.
Det skal understreges, at der
ikke
i udligningssystemet
postuleres en direkte sammenhæng mellem den enkelte
kommunes udgifter og enkelte kriterier i indekset. Det er et
givet vilkår, at der er en statistisk usikkerhed forbundet med det
socioøkonomiske indeks.
Usikkerheden gælder i forhold til indeksets ”forklaring” af
enkelte kommuners udgifter, men den gælder også i et omfang
for de statistikker, som de socioøkonomiske kriterier opgøres
på baggrund af. Det har været en kendt præmis i forbindelse
med de analyser, som har ligget til grund for fastsættelsen af
indeksets kriterier. Og det er udgangspunktet for den årlige
opdatering af datagrundlaget for kriterierne i forbindelse med
tilskudsudmeldingerne.
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0004.png
[Data kommer fra statistikleverandører og følger deres
definitioner]
Det skal samtidig gøres klart, at Økonomi- og
Indenrigsministeriet ikke selv indhenter oplysninger om og
udarbejder statistikkerne for Danmarks befolkning.
Kompetencerne og ressourcerne hertil ligger i de andre
institutioner – primært Danmarks Statistik – som ministeriet
indhenter de statistiske oplysninger fra.
For hvert kriterium i udligningen er de anvendte statistikker og
leverandører angivet i de årlige bekendtgørelser og
tilskudsbøger.
Når ministeriet indhenter statistik, må det baseres på de
grundlæggende definitioner og metodevalg i øvrigt, som
statistikleverandører anvender.
[De konkrete kriterier og forløbet]
Hermed nærmer vi os også sagens kerne. Dagens samråd
omhandler en problemstilling i Danmarks Statistiks statistik for
befolkningens højeste uddannelse, som anvendes som
datagrundlag for opgørelsen af to kriterier i det kommunale
udligningssystem: ”Antal 25-49-årige uden
erhvervsuddannelse” og ”antal børn i familier, hvor forsørgerne
har lav uddannelse”.
Der er tale om en statistik, som omhandler hele befolkningen,
og ministeriet har i tilknytning til de årlige tilskudsudmeldinger
modtaget en opdateret statistik, herunder for antal personer
med uoplyst uddannelse i hver kommune.
Men det har altså som bekendt vist sig, at manglende
oplysninger om uddannelse medbragt fra udlandet gradvist
siden 2006 har givet en skævhed i statistikken og dermed i de
nævnte kriterier.
Vedr. forløb, herunder hvad ministeriet har været bekendt
med, og hvad der er gjort for at undersøge og rette op på den
mangelfulde statistik (spørgsmål a og d)
[Udligningssystemet blev senest ændret i 2012 med virkning fra
2013.]
Udligningssystemet blev senest ændret i 2012 med virkning fra
2013. Det skete som nævnt på baggrund af grundige analyser.
Analyserne viste en sammenhæng mellem blandt andet de
pågældende uddannelseskriterier og variationen i
kommunernes udgifter.
3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0005.png
Selvom det på dette tidspunkt ikke er en hemmelighed, at der
til statistikken ikke var indhentet oplysninger om medbragt
uddannelse fra udlandet, viste analyserne fra 2012 således
ikke tegn på, at denne usikkerhed udgjorde et problem.
[Henvendelse i 2014, hvor problemstillingen tages med i
Finansieringsudvalgets arbejde]
Ministeriet modtog i 2014 en henvendelse fra Lemvig
Kommune, hvori det bl.a. blev påpeget, at manglende
indhentning af oplysninger om indvandreres
uddannelsesniveau i uddannelsesstatistikken betød, at alle,
som har indvandret til landet fx for at arbejde, påbegynde en
uddannelse mv. automatisk er indskrevet i gruppen af borgere
med ”uoplyst uddannelsesniveau” i uddannelsesstatistikken.
Herudover blev det påpeget, at indvandrere og forskere mv.,
som bosætter sig i Danmark for at arbejde i højere grad må
forventes at søge mod bykommuner.
Ministeriet vurderede på den baggrund, at det var relevant at
undersøge problemstillingen – og dens mulige konsekvenser -
nærmere.
Problemstillingen blev derfor – som opfordringen også lød i
henvendelsen – taget med ind i det arbejde under
Finansieringsudvalget, som var planlagt i tilknytning til
refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet.
Det er den måde, det også tidligere er håndteret, hvis der er
opstået problemstillinger, som har krævet nærmere
undersøgelse. Som det bl.a. er afspejlet i udvalgets
betænkning nr. 1533. En sådan undersøgelse vil fx kunne
bestå i at undersøge muligheder for tilpasninger af
afgrænsningen, kombination med anden statistik mv.
Kommissoriet for Finansieringsudvalgets aktuelle arbejde blev
endeligt fastlagt ved indgåelse af politisk aftale i februar 2015,
og dette kommissorium gav netop mulighed for at gennemgå
en række socioøkonomiske kriterier. På den baggrund har
begge de omtalte kriterier indgået i Finansieringsudvalgets
arbejde
[svar på spm. d].
[Hvornår orienteres ministeren]
Problemstillingen har altså siden 2015 indgået i udvalgets
arbejde sammen med andre opgaver og mulige
problemstillinger. Ministeren bliver orienteret herom, da
ministeriet i efteråret 2017 bliver opmærksom på, at Danmarks
4
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0006.png
Statistik på baggrund af en ny undersøgelse havde revideret
den statistik, som ligger til grund for udligningen.
[Danmarks Statistiks opdatering i 2017 og redegørelse til
ministeriet]
I september 2017 har Danmarks Statistik således opdateret sin
statistik bagudrettet med oplysninger om indvandreres
medbragte uddannelse. Denne opdatering har som bekendt
givet væsentlige ændringer i statistikkens antal personer med
uoplyst uddannelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke været inddraget i
Danmarks Statistiks opdatering af uddannelsesstatistikken i
september 2017. Da ministeriet bliver opmærksom på
ændringerne i den offentliggjorte statistik, beder ministeriet om
en redegørelse fra Danmarks Statistik.
Det fremgår heraf, at opdateringen af statistikken er baseret på
dels
en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Rockwool
Fonden i 2016 og offentliggjort 2017 og
dels
såkaldte
”imputerede” oplysninger.
Det fremgår også, at Danmarks Statistik tidligere selv har
indhentet oplysninger om indvandreres medbragte uddannelse
Har Indenrigsministeriet i 2006 sparet registreringen af
uddannelsesniveauet blandt udlændinge væk (spørgsmål b)?
[Ministeriet har ikke været involveret i beslutninger om indhentning
af oplysninger fra udlændinge]
Til spørgsmål b kan jeg sige, at der i 2006 i det daværende
Indenrigs- og Sundhedsministerium ikke har været en dialog
med Danmarks Statistik om, hvorvidt Danmarks Statistik skulle
indhente oplysninger om udlændinges medbragte uddannelser.
Økonomi- og Indenrigsministeriet tager således ikke
beslutninger om metodevalg mv. ved udarbejdelse af den
statistik for befolkningens højeste uddannelsesniveau, som
Danmarks Statistik offentliggør. Kriterierne opdateres med
udgangspunkt i de definitioner, som er fastsat i loven. Og
opdateringen baseres på den tilgængelige statistik fra
Danmarks Statistik.
[Danmarks Statistik er en uafhængig statistikmyndighed]
Det skal i den forbindelse også understreges, at Danmarks
Statistik er den centrale myndighed for den danske statistik.
Danmarks Statistik træffer som uafhængig statistikmyndighed
5
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0007.png
selvstændigt beslutninger om opdateringer eller ikke
opdateringer af de enkelte statistikområder.
[Integrationsministeriet har oplyst, at de tidligere indhentede
oplysninger var af for dårlig kvalitet]
Ministeriet har dog til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet oplysninger hos Integrationsministeriet, som sammen
med andre ministerier var involveret i den tidligere indhentning
af oplysninger om indvandreres uddannelse.
Integrationsministeriet oplyser, at der blev gennemført en
undersøgelse i 1999-2000, som i et vist omfang blev ajourført i
2004. Der blev herefter ikke foretaget en opdatering af
dataindsamlingen før den nye undersøgelse i 2016-2017, idet
dette var meget ressourcekrævende. Det fremgår også af det
daværende Integrationsministeriums statistiske årbog fra 2002,
at ministeriet vurderede, at den daværende opgørelsesmetode
var relativt usikker.
Det oplyses i øvrigt, at der i forbindelse med de tidligere
overvejelser om opdatering af dataindsamlingen ikke blev
peget på de mulige udligningsmæssige konsekvenser.
Problemets omfang og løsning (spørgsmål c og f)
[Et grundlag for vurdering har manglet – svar på spm. c]
I 2014 havde ministeriet ikke et grundlag for at vurdere
betydningen af den manglende indhentning af udlændinges
uddannelsesoplysninger. Analyserne fra 2012 havde netop
bekræftet kriteriernes sammenhæng med variationen i
kommunernes udgifter. Og ministeriet havde ikke
datagrundlaget til at opgøre, i hvilket omfang personer med
uoplyst uddannelse i uddannelsesstatistikken havde en
uddannelse fra udlandet.
I henvendelsen til ministeriet i 2014 om problemstillingen er
foretaget beregninger af konsekvensen af at udtage alle
personer med uoplyst uddannelse. Men problemstillingen
omhandler jo netop ikke alle personer med uoplyst
uddannelse, men kun personer som er indvandret fra et andet
land, og forinden har taget en uddannelse.
Det er i øvrigt heller ikke en mulighed uden videre at ændre i
kriteriets afgrænsning – fx ved ikke at medtage personer med
uoplyst uddannelse – uden lovændringer. Og lovændringer må
jo netop også ske på et oplyst grundlag, dvs. kræve en
forudgående undersøgelse.
6
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0008.png
[De nye oplysninger i uddannelsesstatistikken er også behæftet
med væsentlig usikkerhed]
Danmarks Statistiks opdatering i september 2017 tyder på, at
oplysninger om udlændinges uddannelsesniveau har relativ
stor betydning for kriterierne.
Det vurderes dog, at de nye oplysninger i
uddannelsesstatistikken for indvandreres medbragte
uddannelse er behæftet med en væsentlig usikkerhed og
således ikke har den kvalitet, som ellers forbindes med
Danmarks Statistik.
Det skal blandt andet ses på baggrund af, at det af
dokumentationen for undersøgelsen på Rockwool Fondens
hjemmeside fremgår, at der er tale om en
spørgeskemaundersøgelse med en svarprocent på 37 pct. og
at undersøgelsen omhandler personens selvopfattede
uddannelsesniveau.
Disse forskellige forhold inddrages naturligvis også i
Finansieringsudvalgets arbejde.
[Problemstillingen håndteres som en del af en samlet løsning –
svar på spm. f]
Der er flere konkrete opgaver i udvalgets kommissorium.
Utilsigtede byrdefordelingsmæssige konsekvenser af
refusionsomlægningen skal søges imødegået, og der skal
samtidig ses på beskæftigelsestilskuddet og en nedjustering af
udlændingeudligningen – og samtidig får vi givet de forskellige
kriterier et eftersyn.
Problemstillingen vil blive inddraget som en del af de samlede
løsningsmodeller, som vil blive præsenteret i udvalgets rapport.
Denne rapport ventes færdiggjort om kort tid og vil derefter
blive præsenteret for Folketingets partier med henblik på at
drøfte ændringer i udligningen fra tilskudsåret 2019.
Økonomisk konsekvens og spørgsmål om kompensation
(spørgsmål e og g).
For en god ordens skyld vil jeg gerne understrege, at der
ikke er tale om, at ministeriet har regnet forkert.
Udmeldingerne af tilskud og udligning til kommunerne er
foretaget efter gældende regler og på det kendte
statistikgrundlag.
7
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0009.png
Der er tale om, at der har manglet oplysninger i Danmarks
Statistiks uddannelsesstatistik for en gruppe af
befolkningen, som er udlændinge med en medbragt
uddannelse. Og der er på baggrund af en undersøgelse
efterfølgende ændret i statistikken bagud i tid.
Men det følger i øvrigt af udligningsloven, at ”når der er
givet meddelelse om et endeligt opgjort tilskud eller bidrag
efter denne lov, har en kommunalbestyrelse ikke krav på at
få ændret tilskuddet eller bidraget, hvis der efterfølgende
konstateres fejl i beregningsgrundlaget”.
[Der er ikke tale om, at kommuner har lidt tab]
Som jeg har redegjort for, er problemstillingen med Danmarks
Statistiks uddannelsesstatistik taget med ind i
Finansieringsudvalget og dermed håndteret som tidligere
opståede problemstillinger i udligningen, som har krævet
nærmere undersøgelse.
Efter min opfattelse er der ikke tale om, at der er kommuner,
der har lidt tab, som der skal kompenseres for.
[Er det penge, der har manglet, ude i nogle kommuner?]
Man kan altid diskutere, hvor meget der skal omfordeles i
udligningen. Men faktum er i hvert fald, at det omfordelte beløb
er steget betragteligt over årene. I 2018 omfordeles samlet 17
mia. kr. mellem landets kommuner.
Alene siden 2014 er overførslen fra hovedstadsområdet til
landets øvrige kommuner vokset med omkring 35 pct. [fra 9,8
mia. kr. til 13,2 mia. kr.]. Og tilskuddet til yderkommunerne er i
samme periode vokset tilsvarende.
I øvrigt er der også gennem flere år ydet et ekstraordinært
finansieringstilskud på 3-3,5 mia. kr. til kommuner, hvor der i
fordelingen er lagt vægt på kommuner med vanskelige
økonomiske grundvilkår.
[Oversigt som ønsket i spørgsmål e giver ikke mening]
Som jeg nævnte indledningsvist, vil der altid være en
usikkerhed forbundet med at udligne kommunernes
udgiftsbehov ud fra objektive kriterier. Og det samlede
socioøkonomiske indeks har vist sammenhæng med
variationerne i kommunernes udgifter.
Det giver således heller ikke mening at regne på den isolerede
økonomiske konsekvens, som en mangel inde i en af
8
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 9/1-18 om udligningsordningen og anvendelse af mangelfuld statistik om udlændinges medbragte uddannelse, jf. ULØ alm. del – samrådsspørgsmål H, til økonomi- og indenrigsministeren
1844360_0010.png
statistikkerne skulle have haft for hver enkelt kommune siden
2006 – sådan som det efterspørges i spørgsmål e.
I så fald kunne man i øvrigt anføre, at man retfærdigvis skulle
gå tilbage i tid for flere parametre og vurdere, om tingene
samlet har udviklet sig anderledes end, hvad der måtte være
tilsigtet.
Men når udvalgets rapport snart foreligger, vil man kunne få et
overblik over, hvad opdateringen fremadrettet har af betydning
for de enkelte kommuner.
9