MINISTEREN
Lolland Kommune
Jernbanegade 7
4930 Maribo
Att.: Henrik Høegh
Dato
J. nr.
21. november 2017
2017-5032
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Henrik Høegh
Tak for din henvendelse.
Du har den 20. oktober 2017 sendt et spørgsmål til Erhvervsministeriet og
Økonomi- og Indenrigsministeriet om byfornyelsesloven som opfølgning på
Erhvervsministeriets svar på spørgsmål 150 stillet af Udvalget for Landdistrik-
ter og Øer den 7. september 2017.
Da byfornyelsesloven hører under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet,
modtager du et svar fra mig som transport-, bygnings- og boligminister.
Efter byfornyelseslovens § 26, stk. 2, gælder, at hvis ejeren har modtaget forsik-
ringer eller anden støtte skal det fratrækkes de støtteberettigede udgifter. Eje-
ren har pligt til at oplyse kommunen om modtagne forsikringer.
Du henviser til, at det i mange tilfælde vil betyde, at der ikke kan opnås statslig
refusion eller, at den statslige refusion vil være beskeden. Du har ret i, at det i
mange tilfælde vil forholde sig sådan. Det er således kun den del af udgifterne
til oprydning af en brandtomte, der ligger ud over en udbetalt forsikring, der
kan opnå 70 % statslig refusion.
Det er ikke efter byfornyelsesloven muligt at tvinge en ejer til at bruge en udbe-
talt forsikringssum til oprydning af en brandtomte.
Jeg henviser også til svaret fra erhvervsministeren på udvalgsspørgsmål 150. Af
svaret fremgår det, at der ikke på Finanstilsynets område findes regler, der
kræver, at en forsikringstager skal anvende den udbetalte forsikring til bort-
skaffelse af beskadigede bygninger.
Formålet med reglerne om at forsikringer skal fratrækkes de støtteberettigede
udgifter, er at undgå, at en ejer både får støtte fra sin forsikring og fra kommu-
nen og staten. Det er meningen, at ejeren skal bruge den udbetalte forsikring til
at rydde op på ejendommen, og eventuelt få støtte fra kommunen til de udgif-
ter, forsikringen ikke kan dække.