Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1845573_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Den 16. januar 2018
Svar på Udvalget for Landdistrikter og Øers spørgsmål nr. 45
(Alm. del) af 14. december 2017 stillet efter ønske fra Henning
Hyllested (EL)
Spørgsmål
Hvad er de samlede, reelle varige og midlertidige omkostninger for staten i for-
bindelse med Bedre Balance-planen indtil videre
altså udover de oplysninger,
som findes i Finansministeriets kvartalsevalueringer?
Hvad har flytningerne reelt kostet indtil videre? Og er de reelt finansieret eller blot
taget af ministerieområdernes budgetter? Hvilke opgaver er i givet fald ikke løst på
ministerieområderne?
Hvad har ombygninger, nybyggerier, istandsættelser og andet reelt kostet? Og er
de reelt finansieret?
Hvilke afledte omkostninger findes, f.eks. omkring en myndigheds fraflytning af
lejemål og en anden myndigheds overtagelse heraf og udgifter til istandsættelse i
den forbindelse samt evt. dobbelt husleje, opsigelse af lejemål m.v.
Svar
Flytning af statslige arbejdspladser indebærer en række transaktionsomkostninger,
hvormed der sigtes til engangsomkostninger, der følger direkte af flytningen. Om-
fanget af transaktionsomkostningerne og sammensætningen heraf afhænger i høj
grad af implementeringen i de konkrete institutioner.
Det er op til de enkelte ministerier, hvordan de mest hensigtsmæssigt implemente-
rer flytningerne på deres område.
I ministeriernes implementeringsplaner blev de forventede transaktionsomkost-
ninger umiddelbart inddelt i tre kategorier: Personalerelaterede omkostninger,
flytte- og etableringsomkostninger samt omkostninger til personalepolitiske tiltag,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvad er de samlede, reelle varige og midlertidige omkostninger for staten i forbindelse med Bedre Balance-planen indtil videre, til ministeren for offentlig innovation
1845573_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Oversigt over omkostningselementer
Omkostninger
Indeholder
Dobbelt husførelse
Rekruttering af medarbejdere
Fratrædelsesgodtgørelse
Rejser ved udstationering
Handelsomkostninger
Personalerelaterede
omkostninger
Huslejetab
Beskrivelse
Godtgørelse til dækning af dobbelt husførelse
Udgifter til rekruttering af medarbejdere
Godtgørelse til fratrådte medarbejdere
Omkostninger til at dække befordring ved ud-
stationering i overgangsperioden
Godtgørelse til at dække udgifter til advokat- og
ejendomsmæglersalærer, stempelafgift mv.
Godtgørelse af lejeudgifter i opsigelsesperiode
ved manglende salg; boligafgift (andel), rente-
udgifter eller lignende
Fast godtgørelse til dækning af en række (udo-
kumenterede) uspecificerede udgifter, som
normalt følger med en flytning, fx tæpper, gar-
diner og flytteskader
Godtgørelse af udgifter ved bohavets flytning
Udgifter til besigtigelse og flytterejse til ny
bopæl
Andre personalerelaterede omkostninger som
ikke er angivet ovenfor
Omkostninger til fysisk flytning af arbejdsplad-
ser til nyt lejemål samt omkostninger til istand-
sættelse, etablering af it mv. i nyt lejemål
Omkostninger til overlap af huslejeforpligtigel-
ser i nyt og eksisterende lejemål
Omkostninger til reetablering af eksisterede
lejemål
Andre flytte- og etableringsomkostninger som
ikke er angivet ovenfor, herunder eventuelle
konsulentudgifter
Omkostninger til dobbelt bemanding i en perio-
de
Udgifter til fastholdelsesinitiativer fx lønbonus,
kurser og uddannelse
Andre personalepolitiske tiltag som ikke er
angivet ovenfor
Supplerende flyttegodtgørelse
Flytteudgifter og installation
Befordringsudgifter
Andet
Flytte- og istandsættelsesudgifter
Huslejeforpligtigelser
Reetablering
Andet
Dobbeltbemanding
Andre personale-
politiske tiltag
Fastholdelsesinitiativer
Andet
Flytte- og etablerings-
omkostninger
Der foretages ikke en central registrering af de faktiske omkostninger forbundet
med flytningerne. Det er således ministerierne, der er ansvarlige for at følge op på
de faktiske omkostninger. De seneste skøn for de samlede midlertidige omkost-
ninger fremgår af de statusrapporteringer til regeringen, der løbende offentliggø-
res. Den seneste af disse er vedlagt.
Omkostningerne forbundet med flytningen af statslige arbejdspladser er fuldt
finansieret. Regeringen afsatte dels ca. 590 mio. kr. til central medfinansiering af
ministeriernes transaktionsomkostninger over implementeringsperioden, dels mid-
ler til ministeriernes almindelige rammer inden for hvilke de er ansvarlige for deres
virke, herunder den konkrete implementering af flytningerne på deres områder.
Af statusrapporteringerne for flytningerne fremgår ligeledes, at varige merom-
kostninger ikke er medregnet. Med varige meromkostninger sigtes til de løbende
udgifter til driften af de statslige institutioner. Sådanne udgifter afholdes af de
bevillinger, der udgør ministeriernes almindelige rammer. Det kan hertil bemær-
kes, at de statslige driftsrammer for 2017 udgjorde godt 128 mia. kr.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvad er de samlede, reelle varige og midlertidige omkostninger for staten i forbindelse med Bedre Balance-planen indtil videre, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
Bygningsstyrelsen har oplyst, at de samlede omkostninger til de ombygninger og
istandsættelse af statens kontorbygninger, der pt. er igangsat eller afsluttet som
følge af Bedre Balance forventes at udgøre godt 162 mio. kr. Bygningsstyrelsen
har ikke mulighed for at opgøre omkostningerne til ombygning og istandsættelse
af privatejede lejemål, da disse enten afholdes af den pågældende udlejer eller di-
rekte af den enkelte institution. Bygningsstyrelsen har heller ikke afholdt omkost-
ninger direkte til byggeriet af de to OPP-projekter i Næstved og Ringsted, da de
direkte omkostninger finansieres af OPP-leverandøren. Udlændingestyrelsens og
Banedanmarks samlede årlige basisbetaling inkl. udgifter til forsyning forventes at
udgøre omkring 37 mio. kr. årligt (i 2020-niveau).
Bygningsstyrelsen har ligeledes oplyst, at lejebetalingen til Bygningsstyrelsen for
alle statslige institutioner, hvis lejemål administreres af Bygningsstyrelsen, udgjor-
de 2.035 mio. kr. i 2017. Lejen er i udgangspunktet en nettoleje og indeholder
således ikke udgifter til driftsomkostninger og skatter. Af den samlede lejebetaling
udgjorde huslejebetalinger for institutioner, hvis lejemål administreres af Byg-
ningsstyrelsen, og som er omfattet af Bedre Balance, ca. 369 mio. kr. Tallet er
undtaget SKATs lejemål, da SKATs flytninger sker i et separat spor som en del af
implementeringen af det nye Skattevæsen. Tilsvarende var den samlede lejebeta-
ling i 2015 på 2.016 mio. kr., hvoraf de omfattede institutioner betalte 370 mio.
kr., igen undtaget SKATs lejebetalinger. Tallene er ikke indeksreguleret. Der skal
tages højde for, at der fortsat udestår flytninger, samt fraflytninger af lejemål i
Københavnsområdet. Endelig har der i perioden været et øget tomgangstab, som
forventes nedbragt i forbindelse med opgaven med optimering af lokaleanvendel-
sen i København.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation