Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Den 16. januar 2018
Svar på Udvalget for Landdistrikter og Øers spørgsmål nr. 45
(Alm. del) af 14. december 2017 stillet efter ønske fra Henning
Hyllested (EL)
Spørgsmål
Hvad er de samlede, reelle varige og midlertidige omkostninger for staten i for-
bindelse med Bedre Balance-planen indtil videre
–
altså udover de oplysninger,
som findes i Finansministeriets kvartalsevalueringer?
Hvad har flytningerne reelt kostet indtil videre? Og er de reelt finansieret eller blot
taget af ministerieområdernes budgetter? Hvilke opgaver er i givet fald ikke løst på
ministerieområderne?
Hvad har ombygninger, nybyggerier, istandsættelser og andet reelt kostet? Og er
de reelt finansieret?
Hvilke afledte omkostninger findes, f.eks. omkring en myndigheds fraflytning af
lejemål og en anden myndigheds overtagelse heraf og udgifter til istandsættelse i
den forbindelse samt evt. dobbelt husleje, opsigelse af lejemål m.v.
Svar
Flytning af statslige arbejdspladser indebærer en række transaktionsomkostninger,
hvormed der sigtes til engangsomkostninger, der følger direkte af flytningen. Om-
fanget af transaktionsomkostningerne og sammensætningen heraf afhænger i høj
grad af implementeringen i de konkrete institutioner.
Det er op til de enkelte ministerier, hvordan de mest hensigtsmæssigt implemente-
rer flytningerne på deres område.
I ministeriernes implementeringsplaner blev de forventede transaktionsomkost-
ninger umiddelbart inddelt i tre kategorier: Personalerelaterede omkostninger,
flytte- og etableringsomkostninger samt omkostninger til personalepolitiske tiltag,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk