Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1834900_0001.png
Folketinget
Udvalget for Landdistrikter og øer
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2017
Økonomikontoret
Amalie Munkner Kristi-
ansen
2017-0032/25-0002
597970
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Landdistrikter og Øer har stillet til justitsministeren den 1. de-
cember 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om det er ministerens holdning, at regeringens samlede ambition om at sikre en rimelig fordeling af statslige arbejdspladser harmonerer med direktør for Kriminalforsorgen, Thorkild Fogdes, udtalelser i Sjællandske 30/11-17 om en mulig lukning af flere arresthuse m.m., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 23 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer:
”Hvad er ministerens kommentar til, at Thorkild Fogde, direk-
tør for Kriminalforsorgen, i Sjællandske 30/11-17 giver det ind-
tryk, at en lang række af de små arresthuse i bl.a. Holbæk, Ring-
sted, Hillerød, Frederikssund, Kalundborg, Slagelse og Næstved
skal lukkes, når det nye højsikrede arresthus er færdigbygget i
2025?”
Svar:
1.
Regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har den 28. novem-
ber 2017 indgået en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi i 2018-
2021. Aftalen skal skabe de overordnede rammer for en moderne og stærk
kriminalforsorg.
Af aftaleteksten fremgår det bl.a., at aftaleparterne er enige om, at der skal
etableres et nyt stort områdearresthus i nærheden af København, hvor beho-
vet er størst, med over 200 pladser.
Det fremgår endvidere af aftaleteksten, at baggrunden for beslutningen er,
at arreststrukturen omkring København skal moderniseres, og at der skal op-
rettes ét større og mere tidssvarende arresthus, hvorefter en række utidssva-
rende, små og dårligt placerede arrester kan afvikles. Herved vil flere hund-
rede arrestpladser i en lavere sikkerhedsklassificering kunne løftes til de hø-
jeste sikkerhedsklassificeringer.
Områdearresthuset skal projekteres og planlægges i forligsperioden og for-
ventes opført og færdigbygget efter forligsperioden.
Den nærmere placering besluttes af regeringen på baggrund af et oplæg fra
kriminalforsorgen som følge af bl.a. de operationelle hensyn og snitfladerne
til kriminalforsorgens interessenters arbejde, herunder politiets opgaveløs-
ning. Det forudsættes, at områdearresthuset placeres centralt i forhold til
vigtig infrastruktur, herunder navnlig det sjællandske motorvejsnet, så trans-
porten til hele det sjællandske område kan nedbringes mest muligt. I forbin-
delse med placeringen vil der blive taget højde for eventuelle transportmæs-
sige konsekvenser for politiet.
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om det er ministerens holdning, at regeringens samlede ambition om at sikre en rimelig fordeling af statslige arbejdspladser harmonerer med direktør for Kriminalforsorgen, Thorkild Fogdes, udtalelser i Sjællandske 30/11-17 om en mulig lukning af flere arresthuse m.m., til justitsministeren
2.
Etableringen af et nyt områdearresthus vil som nævnt betyde, at en række
mindre og utidssvarende arrester med tiden vil blive afhændet. Det vil inde-
bære, at de statslige arbejdspladser, som er knyttet til de eksisterende arre-
ster, flyttes.
Der er med udspillet ”Bedre Balance” taget initiativ til at flytte knap 4.000
arbejdspladser for at sikre, at de statslige arbejdspladser er fordelt i hele lan-
det og tæt på borgerne. Det fremgår bl.a. af udspillet, at der lægges stor vægt
på, at den offentlige sektor leverer mest mulig værdi til borgerne for skatte-
kronerne.
Som nævnt ovenfor vil etableringen af områdearresthuset udgøre en væsent-
lig sikkerhedsmæssig forbedring og fleksibilitet i forhold til den samlede ar-
reststruktur omkring hovedstadsområdet, hvor en række af de farligste arre-
stanter er placeret, herunder bandemedlemmer. Et moderne, stort arresthus
skal give effektive muligheder for sektionering af risikoindsatte, flere sik-
rede pladser (sikkerhedskategori 1 og 2), forhindring af ulovlig kommuni-
kation, bedre adgangskontrol samt bedre vagtplanlægning og udnyttelse af
storskalafordele i driften.
Beslutningen om at etablere et områdearresthus er således netop udtryk for
hensynet til at sikre, at den offentlige sektor kan levere de bedst mulige ydel-
ser.
3