Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1845652_0001.png
Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-6231
Doknr.
510938
Dato
16-01-2018
Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 30. november stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 21:
”Vil
ministeren i fortsættelse af samråd 29/11-17 om eksport af sociale klienter
evt.
med bidrag fra andre ministre
redegøre for, hvordan den kommunale sagsbehand-
ling foregår i praksis i forhold til personer omfattet af kommunernes aktiveringssystem,
når en sådan person flytter fra en kommune til en anden kommune, herunder hvordan
det sikres, at relevante sagsakter m.m. bliver overført til tilflytterkommunen, således at
denne kommune ikke skal starte helt forfra med sagsbehandlingen m.m.?”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har anmodet Beskæftigelsesministeriet om bidrag til
besvarelsen. Ministeriet har modtaget følgende bidrag fra beskæftigelsesministeren:
”Jeg
kan oplyse, at personer, der er omfattet af målgrupperne i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og skal have en indsats efter loven,
skal have ”Min Plan”. ”Min
Plan” er den lediges personlige
plan for at komme tættere på arbejdsmarkedet, som
udarbejdes i samarbejde med jobcentret og evt. a-kasse.
”Min Plan” indeholder frem-
adrettede aftaler om tilbud, indsatser og aktiviteter.
Det fremgår af lovgivningen, at flytter en person, der har ”Min Plan” til en anden op-
holdskommune, skal jobcenteret i den nye opholdskommune sammen med personen
vurdere, om planen skal revideres.
Hvis personen har en aftale med et jobcenter om et konkret tilbud, bevarer personen
så vidt muligt retten til tilbuddet, selv om personen flytter til en anden opholdskommu-
ne.
Når den nye kommune behandler personens sag, fremgår det af retssikkerhedsloven,
at kommunen har ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndig-
heden kan træffe afgørelse.
Det fremgår endvidere af retssikkerhedsloven, at kommunen efter forudgående sam-
tykke fra personen kan forlange, at blandt andet offentlige myndigheder giver oplys-
ninger om personen, der er nødvendige for at behandle sagen.
Det vil som udgangspunkt altid være opholdskommunen, der ud fra en konkret vurde-
ring skal tage stilling til, hvilke oplysninger der er nødvendige at indhente, herunder
om det er nødvendigt at indhente oplysninger fra den kommune, hvor personen tidli-
gere har boet.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan den kommunale sagsbehandling forgår i praksis i forhold til personer omfattet af kommunernes aktiveringssystem, når en sådan person flytter fra en kommune til en anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1845652_0002.png
Med hjemmel i reglerne i lov om organisering og understøttelse af den aktive beskæf-
tigelsesindsats m.v. har Beskæftigelsesministeriet etableret et fælles it-baseret data-
grundlag til brug for administrationen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik og den
øvrige arbejdsmarkedslovgivning. Her har jobcentrene adgang til nødvendige oplys-
ninger registreret om egne borgere.
Efter reglerne i bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og det statisti-
ske datavarehus på beskæftigelsesområdet har kommunen pligt til at modtage oplys-
ninger fra det fælles it-baserede datagrundlag om Min plan og tilknyttede aktiviteter,
når en person tilflytter kommunen.
Når en person flytter til en anden kommune videregiver Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering oplysninger til tilflytningskommunen om personens aktuelle
”Min
Plan”
og oplysninger om igangværende og aftalte fremtidige beskæftigelsesforanstaltninger.
Tilflytningskommunen kan selv hente oplysninger om historiske beskæftigelsesforan-
staltninger i det fælles it-baserede datagrundlag.”
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2