Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1838523_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
YLØ samrådsspørgsmål D, E og F
Onsdag den 29. november, kl.
5-10 minutter
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Det talte ord gælder
ULØ alm. Del
Samrådsspørgsmål D
”Hvilke kommentarer har ministeren til Lolland Kommunes
brev af 27/10-17
til KL under overskriften: ”Social eksport
truer det kommunale selvstyre”?
Der henvises til artikler på NB-Økonomi 31/10-17
”Dokumentation: Her er brevet fra Lolland til KL” og 30/10-
17 ”Her er Lollands eksempler på eksport af sociale
klienter”.
https://nb-okonomi.eu/nyhed/dokumentation-brevet-lolland-
kl/
https://nb-okonomi.eu/tema/udligning/lollands-eksempler-
paa-eksport-sociale-klienter/”
Samrådsspørgsmål E
”Hvilken indvirkning har udligningssystemet på kommuners
”eksport” af sociale klienter til andre kommuner?”
Samrådsspørgsmål F
”Giver problemstillingerne om kommuners eksport af sociale
klienter, jf. samrådsspørgsmål D og E, ministeren anledning til
at overveje politiske initiativer?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0002.png
Indledning
Jeg vil gerne her i dag
som også i en række tidligere svar til
presse og Folketinget - slå fast, at jeg forventer af alle
kommuner, at de påtager sig at løse opgaverne i tilknytning til
de socialt belastede borgere, der måtte bo i kommunen.
Det er både usympatisk og asocialt, hvis nogle kommuner
søger at skubbe deres opgaver over på andre kommuner. Og
hvis der er eksempler på en sådan praksis, synes jeg, de skal
frem, så vi får en dialog om det
også mellem kommuner.
Derfor er jeg den første til at bifalde, at Lolland Kommune har
bragt deres mistanke frem med udgangspunkt i konkrete
eksempler.
Lolland Kommunes brev til KL med eksempler på social
eksport [Svar på spm. D]
Lolland Kommune har i brevet til KL - som er gengivet i en
artikel i
”NB-Økonomi”
- fremlagt en række eksempler, hvor de
mener, at der er tale om social eksport.
1
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0003.png
Det er eksempler, hvor fraflytningskommunen har ydet
økonomisk hjælp til flytning og lån til beboerindskud i henhold
til bestemmelserne i aktivloven.
Lolland Kommune hævder, at fraflytningskommunerne i nogle
tilfælde også har rådgivet borgerne til at flytte til Lolland.
Omvendt siger de
fraflytningskommuner, som ”NB-Økonomi”
har talt med, at de ikke rådgiver borgere til at flytte til bestemte
kommuner, men at de i tilfælde af flytning yder den støtte, som
de i lovgivningen er forpligtet til.
Det er vanskeligt alene ud fra disse eksempler at vide, om der i
nogle kommuner sker ”bevidste” forsøg på
social eksport, dvs.
om kommuner aktivt og systematisk har tilskyndet borgere til at
flytte til en anden kommune.
Men hvis det sker, er der - som det fremgår - ingen tvivl om,
hvad jeg mener om det.
Derfor mener jeg også, at det er godt, at vi får debatten. Det
giver opmærksomhed omkring kommunernes ansvar for at
løse deres opgaver på en ordentlig måde.
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0004.png
Når spørgsmålet bliver debatteret, skærper det den enkelte
kommunes opmærksomhed på, hvordan den selv agerer. Og
det kan modvirke eventuelle tendenser til, at der opstår en
uheldig praksis i nogle kommuner.
Det er også kernen i Lollands brev til KL. Lolland skriver i
brevet, at kommunernes ageren risikerer at blive en trussel
mod det kommunale selvstyre. Kommunerne bliver derfor efter
Lollands opfattelse nødt til selv at tage ansvar for udviklingen.
Jeg håber nu ikke det kommunale selvstyre er truet i denne
omgang, men jeg er helt enig med Lolland Kommune i, at det
centrale i denne problemstilling er, hvordan, den enkelte
kommune vælger at agere.
Derfor må kommunerne, som Lolland skriver, også selv tage
ansvar for udviklingen.
Og derfor bifalder jeg, at Lolland Kommune har valgt at skrive
til
KL
om deres mistanke, så der netop kan komme en dialog
mellem
kommuner.
Hvilken betydning har udligningssystemet for kommunernes
”eksport” af sociale klienter?
[Svar på spm. E]
3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0005.png
Jeg vil gerne starte med at understrege, at det altid vil være en
økonomisk fordel for kommunen at have borgere, der klarer sig
selv, mens det er en økonomisk ulempe at have borgere, der
er på offentlig forsørgelse. Sådan skal det også være.
Lolland Kommuner nævner i brevet, at kommunens
økonomiske gevinst ved at flytte en udsat borger ud af
kommunen er lige så stor som gevinsten ved at løse borgerens
problemer.
Angiveligt henvises til, at der skulle være en form
for ”bonus” i
det kommunale udligningssystem.
Men sådan fungerer udligningssystemet
ikke.
Udligningssystemet løser en opgave med at hjælpe kommuner,
der har et højt udgiftspres og vanskelige vilkår som følge af fx
mange udsatte borgere.
I udligningen udlignes bl.a. efter et indeks for kommunernes
socioøkonomiske udgiftsbehov. Det opgøres ud fra en række
statistikker, som på forskellige måder afspejler befolkningens
sociale sammensætning.
4
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0006.png
Socialt udsatte borgere er altså afspejlet i statistikkerne og
medfører dermed et højere udligningstilskud i den kommune,
hvor borgeren bor.
Når borgeren flytter til en anden kommune, flytter de også i
statistikkerne, og det gør det højere tilskud så også.
Kritikken
skulle så gå på det forhold, at udligningen er baseret
på de senest offentliggjort statistikker, der typisk vil vise
situationen ca. to år før tilskudsåret.
Det vil sige, at der går et par år, før en ændring i en kommunes
forhold
”slår
igennem” i udligningen.
Det har ført til misforståelser i pressen om, at der skulle være
en udligningsmæssig gevinst i fraflytningskommunen, mens
tilflytningskommunen skulle have et udligningsmæssigt tab.
Men det er altså
ikke
rigtigt. Den enkelte person indgår i
opgørelsen af kommunens udgiftsbehov i det antal år, hvor
personen bor i kommunen. Hverken mere eller mindre.
Udligningen giver altså ikke i sig selv tilskyndelser til social
eksport.
5
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0007.png
Men man kan sige, at der
netop
ingen undskyldning er for, hvis
en kommune ikke påtager sig de opgaver, de får finansiering til
gennem bl.a. udligningen.
Giver problemstillingerne om kommunernes eksport af
sociale klienter anledning til at overveje politiske initiativer?
[Svar på spm. F]
Spørgsmålet om social eksport er i årenes løb blevet rejst med
jævne mellemrum.
I det aktuelle tilfælde har Lolland Kommune som nævnt
fremlagt
syv eksempler for ”NB-Økonomi”, hvor kommunen
mener, at fraflytningskommunen har tilskyndet borgeren til at
flytte til Lolland.
Men den påstand afviser de fraflytningskommuner, som ”NB-
Økonomi” har talt med.
Det er derfor også i dette tilfælde vanskeligt at påvise konkrete
eksempler med sikkerhed
men det er omvendt også
vanskeligt at afvise, at det kunne finde sted i enkelte tilfælde.
6
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0008.png
Men jeg har ikke set tegn på, at det i så fald skulle være noget,
der forekommer i større omfang.
Vi skal i den her forbindelse heller ikke glemme, at borgere jo
heldigvis
selv
har indflydelse på, hvor de bor.
Fx er udgangspunktet for en
ledig
jo et ønske om at komme i
beskæftigelse. Her kan mulighederne være bedre tæt på
byerne. Og er der nogle, der ikke ønsker beskæftigelse, er
reglerne jo ens uanset, hvor de flytter hen.
Når en
førtidspensionist
flytter til en ny kommune, er der også
allerede indført strammere regler for kommuners refusion til
hinanden. Reglerne indebærer, at den kommune, der har tildelt
en borger førtidspension, har betalingsforpligtelsen for
personen i 6 år efter, at personen er fraflyttet kommunen.
Stramningen blev indført i forbindelse med, at kommunerne
med refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet fik et
øget økonomisk ansvar.
Men hvis disse regler ikke er nok, så kan der være behov for at
se på mulighederne for nye stramninger
7
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/11-17 om eksport af sociale klienter fra en kommune til anden kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1838523_0009.png
Afslutning
Alt i alt er det højst usikkert om - og i så fald hvilket omfang
der kan være en kommunal adfærd med
”social eksport”. Men
hvis det finder sted selv i få tilfælde, er det svært at se bort fra.
Derfor mener jeg også det først og fremmest er vigtigt, at
kommunerne tager det her alvorligt og tager ansvar for at løse
det i fællesskab mellem kommuner.
Men regeringen er også klar til at drøfte initiativer, der kan
dæmme op for social eksport. Jeg ser for eksempel gerne en
stramning af reglerne, så en kommune kun kan yde flyttehjælp
til en borger, der vil flytte til en anden kommune, hvis
borgerens nye kommune er enig i, at det er en god idé at give
det økonomiske tilskud.
8