Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1955239_0001.png
Bilag 1 - ULØ alm. del spørgsmål 189
Notat om
KL’s syv eksempler på
Planklagenævnets landzoneafgørel-
ser
Det skønnes, at der årligt er i størrelsesorden ca. 10.000 ansøgninger om
landzonetilladelse fordelt på landets kommuner, og at ca. 80 pct. af disse
imødekommes. Oplysningerne bygger på undersøgelser fra henholdsvis
2003
1
, 2000-2007
2
og 2003-2005
3
om byggeri og ændret anvendelse i
landzone. Der foreligger ikke nyere oplysninger.
Siden moderniseringen af planloven trådte i kraft den 15. juni 2017 har
Planklagenævnet ifølge det oplyste modtaget ca. 250 klager over landzo-
neafgørelser.
KL har udvalgt syv af nævnets afgørelser, som
alle, efter KL’s vurdering,
er eksempler på afslag til at genbruge eksisterende eller overflødiggjorte
bygninger til etablering af nye virksomheder i landzonen. KL mener der-
for, at nævnet - uafhængigt af moderniseringen af planloven - vælger at
underkende kommunernes tilladelse til projekterne.
KL konkluderer på den baggrund, at ”det bør derfor
overvejes, om admi-
nistrationen af de nye lempelser matcher de politiske intentioner med mo-
dernisering af planloven”.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de syv afgørelser, som KL beskriver.
Kun én af de nævnte afgørelser handler imidlertid om etablering af virk-
somheder i eksisterende bygninger i landzonen.
Det bemærkes endvidere, at de syv kommunale afgørelser er truffet før
planlovens nye landzoneregler trådte i kraft den 15. juni 2017, medens
Planklagenævnets afgørelser i de syv sager er truffet efter de nye regler er
trådt i kraft.
Nedenfor gennemgås kort de enkelte afgørelser ud fra sagsfremstillingen i
den enkelte afgørelse:
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Redegørelser til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om ændring af planlovens
landzonebestemmelser 25. maj 2005
MPU alm. del
Bilag 308.
2
Nybyggeri i det åbne land
en geografisk undersøgelse af data fra BBR om nyopført
erhvervs- og boligbyggeri i landzonen for perioden 2000
2007, Aalborg Universitet
2009.
3
Udviklingen i landzoneadministrationen i perioden 2003-2005, COWI marts 2007.
1
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om kommentar til notat af 18/9-18 fra KL om planloven og strandbeskyttelsesloven, jf. ULØ alm. del – bilag 119, til erhvervsministeren
2/3
1. Kalundborg Kommune, Sæby
Her er tale om indretning af værksted i en overflødig erhvervsbygning.
Planklagenævnet konstaterer derfor, at det ansøgte efter de nye regler er
umiddelbart tilladt og ophæver afgørelsen. Derudover er søgt om etable-
ring af butik på i alt 576 m
2
. Efter planloven er det alene muligt at etablere
mindre butikker på op til 250 m
2
i landzonen. Planklagenævnet omgør
kommunens tilladelse, idet der er tale om en større butik, der som udgangs-
punkt bør henvises til områder i byzone.
2. Mariagerfjord Kommune, Præstemarken, Nr. Onsild
Her er tale om nybyggeri. En eksisterende virksomhed, som ønsker at ud-
vide med en ny lagerhal på 643 m
2
i en landsby. Tilbygningen er således
større end de 500 m
2
, som kan etableres uden landzonetilladelse. Plankla-
genævnet finder, at der er tale om et større erhvervsmæssige byggeri, som
bør henvises til et erhvervsområde.
3. Næstved Kommune, Tyvelsevej, Glumsø
Her er der tale om etablering af en ny virksomhed til håndtering og sorte-
ring af haveaffald samt en 55 m lang og 2,5-4 m høj støjvold i et område,
der i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdigt landskab. Ifølge
kommuneplanen kan der ikke etableres anlæg eller foretages ændringer,
der kan forringe de landskabs-, naturmæssige og kulturhistoriske værdier
eller spredningsmulighederne for plante- og dyrelivet. Endvidere fremgår
det af kommunens administrationsgrundlag for landzonesagsbehandlin-
gen, at der normalt ikke kan gives tilladelse til etablering af nyt selvstæn-
digt erhverv, oplagspladser samt etablering af støjvolde i beskyttelsesom-
råde.
Planklagenævnet finder, at der er tale om en erhvervsmæssig aktivitet, som
bør henvises til områder, der er udlagt til erhverv.
4. Solrød Kommune, Skovvænget, Havdrup
Her er der tale om etablering af en ny, privat motocrossbane i relativt kort
afstand fra et større boligområde. Området er ikke udlagt til støjende fri-
tidsaktiviteter i kommuneplanen. Planklagenævnet finder ikke, at der kan
meddeles landzonetilladelse til en motocrossbane, da det er i strid med de
overordnede hensyn, som skal varetages, og bl.a. fordi den vil medføre
betydelige nabogener.
5. Vejle Kommune, Vandværksvej, Brejning
Her er tale om opførelse af et nyt maskinhus uden tilknytning til eksiste-
rende bebyggelse, og som ikke er erhvervsmæssigt nødvendigt for jord-
brugsdriften. Området er i kommuneplanen udpeget som potentielt lav-
bundsareal, naturområde, økologisk forbindelse og værdifuldt landskab.
Planklagenævnet lægger vægt på, at der er tale om et maskinhus af en an-
seelig størrelse, som ønskes opført på en ejendom, som i henhold til kom-
muneplanens udpegninger er omfattet af særlige beskyttelsesinteresser, og
som ligger inden for kystnærhedszonen. Det er i den forbindelse uden be-
tydning, at der i forvejen findes andre bygninger i området, at bygningen
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om kommentar til notat af 18/9-18 fra KL om planloven og strandbeskyttelsesloven, jf. ULØ alm. del – bilag 119, til erhvervsministeren
3/3
følger vejenes forløb, og at den opføres i materialer, der er indpasset i land-
skabet.
6. Viborg Kommune, Nørremøllevej Nord, Viborg
Her er tale om etablering af en ny privat ridebane, der forudsætter terræn-
regulering på op til 2,75 m samt etablering af ca. 100 m lang og 2 m høj
støjvold, der ønskes etableret i et område, der i kommuneplanen er udpeget
som et værdifuldt landskab. Planklagenævnet finder, at ridebaner er natur-
ligt hjemmehørende i landzonen, men at terrænregulering og støjvold for-
ringer de landskabelige værdier og derfor ikke kan tillades placeret i de
værdifulde landskaber ifølge kommuneplanen.
7. Haderslev Kommune, Knorborgvej, Haderslev
Her er tale om opførelse af en ny hal til privat opbevaring af campingvogn,
racerbiler, mv. samt lovliggørelse af en privat ridebane i et område, der i
kommuneplanen bl.a. er udpeget som et værdifuldt landskab. Planklage-
nævnet finder, at hallens størrelse på 224 m
2
set i lyset af, at der allerede
er 304 m
2
udbygninger på ejendommen, overstiger, hvad der normalt kan
gives tilladelse til, da der ikke er tale om en landbrugsejendom. Derudover
hjemviser Planklagenævnet afgørelsen om ridebanen til fornyet behand-
ling i kommunen, da afgørelsen er truffet på et utilstrækkeligt grundlag.