Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1905162_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 2437
Doknr.
537242
Dato
01-06-2018
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 9. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 103 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 103:
”Ministerens kommentarer udbedes –
evt. med bidrag fra andre ministre
til henven-
delse fra Læsø, Fanø, Ærø, Langeland og Samsø Kommuner om evaluering af land-
vejsprincippet og muligheder for yderligere vækst og udvikling, jf. ULØ alm. del
bilag 85.”
Svar:
Jeg glæder mig over de mange positive erfaringer med landevejsprincippet, som be-
skrives i bilagsnotatet udarbejdet af de 5 ø-kommuner.
De 5 ø-kommuner efterlyser i bilagsnotatet en fuld indførelse af landevejsprincippet
hele året samt en afskaffelse af den såkaldte grundtakst.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er som bekendt i øjeblikket i gang med at evaluere
de to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for godstransport og passager-
befordring til og fra en række øer. Spørgsmål i tilknytning til landevejsprincippet ind-
går i evalueringen.
Jeg forventer, at evalueringen foreligger efter sommerferien. Det vil være naturligt, at
de 5-økommuners forslag inddrages i de politiske drøftelser, som opfølgning på evalu-
eringen. I den forbindelse bemærkes dog, at forslagene vil indebære merudgifter, som
der ikke umiddelbart kan forventes at være finansiering til indenfor den afsatte ramme
til landevejsprincippet.
Endvidere foreslår de 5 ø-kommuner i bilagsnotatet, at der oprettes en havne- og fær-
gepulje, da den videre udvikling af øerne efter deres opfattelse bliver begrænset af
færgekapaciteten.
I forhold til dette forslag kan jeg henvise til den generelle ansvarsdeling mellem kom-
muner og stat, som indebærer, at kommunerne har ansvaret for færgebetjening af små
øer. Det er derfor den enkelte kommune, som træffer afgørelse om fartplaner, takster,
færgetype mv. for besejling til de små øer, som ligger indenfor kommunens område,
eller til den enkelte ø-kommune. Det er ligeledes kommunen, der planlægger og træf-
fer beslutning om eventuel investering i en ny færge eller renovering af eksisterende
færger. På den baggrund er det en kommunal opgave at finansiere alle udgifter i for-
bindelse med et ønske om en udvidelse af færgekapaciteten.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentarer til henvendelse fra Læsø, Fanø, Ærø, Langeland og Samsø Kommuner om evaluering af landvejsprincippet og muligheder for yderligere vækst og udvikling, jf. ULØ alm. del – bilag 85, til økonomi- og inderigsministeren
1905162_0002.png
Det bemærkes, at kommuner har adgang til at optage lån i Kommunekredit til udskift-
ning, nybygning og renovering af færger og færgefaciliteter i medfør af Økonomi- og
Indenrigsministeriets bekendtgørelse om låntagning og meddelelse af garantier mv.
Endvidere kan jeg bemærke, at regeringen i starten af 2018 har lanceret en ny vækst-
plan for Det Blå Danmark. I vækstplanen indgår et initiativ om at arbejde for at frem-
me udvikling af et standardkoncept for færger til ø-sejlads. Introduktionen af et stan-
dardfærgekoncept ventes at kunne harmonisere ø-færgerne med deraf følgende poten-
tiale for effektiviseringsgevinster for kommunerne i forhold til både anskaffelses- og
driftsøkonomi. Arbejdet er forankret i Færgesekretariatet, som er etableret af 18
kommuner med en ø-færge.
Endelig foreslår de 5 ø-kommuner i bilagsnotatet, at der etableres en fælles erhvervs-
fond for ø-kommunerne med en kapital på 70 mio. kr.
I den anledning har Økonomi- og Indenrigsministeriet indhentet et bidrag fra Er-
hvervsministeriet, som er ressortansvarlig i forhold til dette spørgsmål. Erhvervsmini-
steriet har oplyst følgende om de nuværende støttemuligheder og det fremtidige er-
hvervsfremmesystem:
”Landdistriktspuljen
og LAG som støttemuligheder for øerne
Landdistriktspuljen yder jf. Finanslovens § 08.35.09.10 støtte til projekter, der kan
fremme beskæftigelse, erhvervsudvikling, service, levevilkår, bosætning samt lokale
kultur- og fritidsaktiviteter i landdistrikterne og de små øsamfund, eller som kan bely-
se landdistrikternes udviklingsvilkår og informere om udviklingsmulighederne i land-
distrikterne. I 2018 har erhvervsministeren fordelt ca. 18,5 mio. kr. til projekter i åbne
ansøgningsrunder. Heraf er 5,0 mio. kr. øremærket til projekter på de 27 småøer.
Fanø, Langeland, Samsø, Læsø og Ærø Kommuner er
i kraft af sin størrelse og status
som selvstændige kommuner - ikke blandt de 27 småøer.
EU-tilskud til erhvervsprojekter eller til forbedring af rammevilkår kan søges gennem
LAG/FLAG-ordningen. Midlerne uddeles decentralt af den enkelte lokale aktions-
gruppe (LAG eller FLAG) ud fra en lokal udviklingsstrategi. Fanø er en del af LAG
Fanø-Varde, der i 2018 har et budget på ca. 1,6 mio. kr. til uddeling. Langeland, Læsø,
Samsø og Ærø udgør tilsammen LAG/FLAG LLSÆ, der har ca. 4,1 mio. kr. til uddeling
til LAG projekter på alle fire øer, og yderligere ca. 2,4 mio. kr. til uddeling til FLAG
projekter på Langeland, Læsø og Ærø.
Et enklere og mere effektivt erhvervsfremmesystem
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om et forenklet og fremtidssikret
erhvervsfremmesystem med fokus på virksomhedernes behov. Aftalen bygger oven på
den forståelse om erhvervsfremme, som er indgået mellem regeringen og KL.
Med aftalen etablerer regeringen syv tværkommunale erhvervshuse og fem filialer, der
skal fungere som stærke kompetencecentre med specialiserede faglige kompetencer
om virksomhedsdrift og -udvikling. Erhvervshusene baseres på de eksisterende
Væksthuse og skal gøre de ydelser, der i dag kun tilbydes til en smal gruppe af vækst-
virksomheder, tilgængelige for alle virksomheder. Erhvervshusene skal samtidig samle
de specialiserede faglige kompetencer om virksomhedsdrift og -udvikling, ligesom de
højt specialiserede statslige ordninger skal være tilgængelige via Erhvervshusene, fx
Eksportrådet.
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentarer til henvendelse fra Læsø, Fanø, Ærø, Langeland og Samsø Kommuner om evaluering af landvejsprincippet og muligheder for yderligere vækst og udvikling, jf. ULØ alm. del – bilag 85, til økonomi- og inderigsministeren
1905162_0003.png
Samtidig etablerer vi en digital erhvervsfremmeplatform. Den vil give virksomhederne
adgang til information, vejledning og digitaliserede ydelser om opstart, drift og udvik-
ling af virksomhed mv. og gøre erhvervsfremmesystemet langt med tilgængeligt for
virksomheder i alle egne af Danmark, end det er i dag.
Det nye erhvervsfremmesystem vil fortsat have fokus på, at erhvervsfremmemidlerne
bliver fordelt over hele landet efter lokale behov. Udmøntningen af midlerne vil såle-
des ske i tæt samspil med erhvervslivet, de nye erhvervshuse og øvrige regionale og
lokale aktører.
Strukturfondene som støttemulighed på øerne
EU’s
Regional- og Socialfond investerer i vækst og beskæftigelse i hele Danmark, inkl.
øerne. Midlerne investeres med afsæt i regionale vækst- og udviklingsstrategier, der
beskriver geografiske styrkepositioner og satsningsområder. Fremover vil denne opga-
ve blive varetaget af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Med midlerne kan der bl.a.
ydes støtte til innovation, vækstplaner, grønne forretningsmodeller, iværksætteraktivi-
teter og kompetenceudvikling. Indsatserne i programmerne er ikke rettet mod særlige
sektorer eller målgrupper. Eventuelle indsatser der fokuserer på sektorer og målgrup-
per, der har særlig interesse for øerne, er således omfattet på lige fod med andre ind-
satser. Støttemulighederne fremgår af programmerne for de to fonde, som kan findes
på www.regionalt.dk.
I regionalfondsprogrammet er der taget hensyn til de ”særlige geografiske områder”,
som omfatter Læsø, Ærø, Langeland, Samsø, Bornholm, Lolland Kommune og de 27
småøer. Programkravene for tilskud i disse områder er på nogle områder mere lempe-
lige. Desuden er der øgede muligheder for tilskud til direkte investeringer i maskiner
og udstyr. Regionalfondsprogrammet understøtter således udviklingen i hele Danmark
og anerkender, at der er særlige forhold, der gør sig gældende i ovennævnte geografi-
ske områder.
Fondene administreres af Erhvervsstyrelsen, men ansøgning om midlerne vil skulle
ske via de regionale vækstfora indtil den nye erhvervsfremmereform træder i kraft pr.
1. januar 2019.
Vækstfonden
Den statslige investeringsfond Vækstfonden har til formål at sikre risikovillig kapital
til lovende iværksættervirksomheder, uanset hvor iværksætterne ønsker at starte op,
herunder inklusiv på de danske øer. En styrket erhvervsfremmeindsats for kapitalfor-
midling vil derfor komme hele landet til gode, også øerne, ved at sikre en mere effektiv
indsats, der giver større gennemslag for de afsatte midler. ”
Jeg kan henholde mig til Erhvervsministeriets udtalelse.
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen
3