Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1870615_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 26. februar 2018 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 94
Hvilke elementer indeholder undervisningen i dansk og dansk litteratur på lærer-
seminarierne og universiteterne?
Svar
Læreruddannelsen er reguleret gennem Bekendtgørelse om uddannelsen til pro-
fessionsbachelor som lærer i folkeskolen, og uddannelsen er siden 2008 blevet
udbudt af professionshøjskolerne. Bekendtgørelsen indeholder de overordnede
mål og rammer for uddannelsen, herunder mål for de kompetencer, som den stu-
derende skal tilegne sig i løbet af uddannelsen. Som det gælder for alle professi-
onsbacheloruddannelser, fastlægges de mere specifikke rammer for undervisnin-
gens indhold, form og udprøvning dels i studieordningens fællesdel for alle udbud
af uddannelsen, dels i studieordningens institutionsdel for den enkelte professi-
onshøjskole. Dertil kommer den enkelte undervisers helt konkrete tilrettelæggelse
af undervisningen i fagene, herunder beslutninger om hvilken litteratur mv. der
anvendes i undervisningen.
Bekendtgørelsen for læreruddannelsen fastlægger, at undervisningsfaget dansk
udbydes aldersspecialiseret som Dansk 1.-6. klassetrin og Dansk 4.-10. klassetrin.
Den studerende skal almindeligvis opnå undervisningskompetence i dansk eller
matematik som ét af almindeligvis tre undervisningsfag.
Bekendtgørelsen fastlægger, at Dansk 1.-6. klassetrin omfatter fire kompetence-
områder:
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
Kompetenceområde 2: Læsning og læseundervisning
Kompetenceområde 3: Skrivning og skriveundervisning
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning.
Det fastlægges ligeledes, at Dansk 4.-10. klassetrin også omfatter fire kompeten-
ceområder:
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
Kompetenceområde 2: Fortsat læsning og skrivning
Kompetenceområde 3: Danskdidaktik
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning.
21. Marts 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/011715-02
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvordan forholdet er mellem teoretiske og praktiske discipliner i dansk og dansk litteratur på lærerseminarierne og universiteterne, til uddannelses- og forskningsministeren
1870615_0002.png
Hvert kompetenceområde indeholder et kompetencemål og en række tilhørende
mål for den viden, de færdigheder og den refleksion, den studerende skal kunne
demonstrere for at have opfyldt kompetencemålet.
Eksempelvis indeholder kompetenceområde 4 om tekster og tekstundervisning for
Dansk 4.-10. klassetrin kompetencemålet, at den studerende begrundet skal kun-
ne planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i tekster, herunder
skønlitteratur, fra forskellige tidsaldre, medier og genre for heterogene elevgrup-
per. Et af de tilhørende færdighedsmål er f.eks., at den studerende kan begrunde
valg af tekster fra dansk litteraturs kanon til undervisning på 4.-10. klassetrin, og et
af de tilhørende vidensmål er f.eks. at den studerende har viden om dansk littera-
turs kanon.
Ved prøverne bedømmes det, i hvilken grad kompetencemålene er opfyldt, og
målene vil derfor være styrende for undervisningens indhold.
På universiteterne indgår undervisning i dansk og dansk litteratur på en række
forskellige uddannelser på både bachelor- og kandidatniveau. Indholdet af under-
visningen i dansk og dansk litteratur på de danske universitetsuddannelser frem-
går af studieordningerne for de enkelte uddannelser. For eksempel fremgår det af
studieordningen for bacheloruddannelsen i dansk på Københavns Universitet, at
målene for uddannelsen opnås ved at øve den studerende i at:
karakterisere danske tekster med hensyn til deres sproglige opbygning og litte-
rære virkemidler
analysere tekster af vidt forskellig form og sværhedsgrad ud fra genretilhørs-
forhold
overskue den danske litteraturs og det danske sprogs historie med udblik til de
skandinaviske lande
analysere moderne medier
reflektere over sin egen og andres praksis ud fra litteraturvidenskabelige,
sprogvidenskabelige og medievidenskabelige teoridannelser.
Indholdet af de enkelte uddannelser hører under universiteternes faglige selvstyre,
og det er således universiteternes ansvar at fastlægge, hvordan de enkelte ud-
dannelser og fag skal tilrettelægges og løbende udvikles.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side2/2