Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. februar 2018 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 81
Hvilke initiativer overvejer ministeren i forhold til at styrke de lærerstuderendes
didaktiske arbejde omkring seksualundervisning?
Svar
Kompetencemålene for læreruddannelsens
frivillige kurser, herunder ”Sundheds-
og
seksualundervisning og familiekundskab”, er fastsat i læreruddannelsens be-
kendtgørelse.
Den nærmere tilrettelæggelse og det konkrete indhold af kurserne bestemmes af
de enkelte professionshøjskoler og beskrives i institutionens studieordning.
Det er min forventning, at professionshøjskolerne sørger for, at indholdet af kur-
serne er relevant og forbereder de studerende på at kunne opfylde bekendtgørel-
sens kompetencemål. Ét af færdighedsmålene
er, at den studerende kan: ”plan-
lægge, gennemføre og evaluere undervisning og lede diskussioner vedrørende
sundhed og seksualitet med respekt for elevers forforståelse, mangfoldighed, ret-
tigheder, personlige grænser,
følelser og forskellige værdier”.
Jeg vil afvente resultaterne af den samlede evaluering af læreruddannelsen ultimo
2018, før jeg vil tage stilling til, om der eventuelt skal igangsættes initiativer i for-
hold til seksualundervisning på læreruddannelsen. Til den tid kan det eksempelvis
blive relevant at overveje det forslag, som blandt andet er fremsat af Lærerstude-
rendes Landskreds, om at integrere seksualundervisningen bredere i læreruddan-
nelsen.
28. februar 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/007568-02
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 1/1