Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1858866_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 24. januar 2018 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 69 (alm. del)
Under hvilke betingelser skal UCC udbyde den nye læreruddannelse? (Afsætter
ministeriet ekstra penge til udbuddet? Skal der være et minimum antal studeren-
de? mv.)
Svar
Professionshøjskolen UCC vil modtage det almindelige taxametertilskud til de
studerende på uddannelsesstationen. Herudover vil UCC modtage særtilskud til
stationen, jævnfør tabellen nedenfor.
Tabel 1
Finansiering af uddannelsesstation i Helsingør, mio. kr.
(Mio. kr.)
2018
2019
2020
Etableringstilskud til
5
0
0
uddannelsesstation
Særlig driftsbevilling til
1
2,5
3,5
uddannelsesstation
Finansiering i alt
6
2,5
3,5
21. februar 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/005160-02
2021
0
4
4
I alt
5
11
16
De ti nye uddannelsesstationer vil alle modtage dette særtilskud. Således vil rege-
ringen afsætte i alt 160 millioner kr. ekstra til de ti uddannelsesstationer frem til
2021.
Læreruddannelsen har et reguleret optag ud fra hensyn til praktikpladser og afta-
gerbehov, og uddannelsesstationen i Helsingør etableres inden for UCCs nuvæ-
rende regulerede optag. Der var ledige pladser på UCCs udbud af læreruddannel-
sen i 2017. Regeringen har ikke fastsat krav om et minimum antal af studerende
på stationen, men der vil løbende blive lavet en opgørelse over studenterbestan-
den på stationen.
Ansøgere til læreruddannelsen UCC - Campus Carlsberg kan gennemføre dele af
uddannelsen på uddannelsesstationen i Helsingør fra august 2018.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvilke betingelser UCC skal udbyde den nye læreruddannelse i Helsingør, til uddannelses- og forskningsministeren
1858866_0002.png
Med venlig hilsen
Søren Pind
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/2