Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1846405_0001.png
Københavns Universitet
Att. Rektor Henrik C. Wegener
Nørregade 10, Postboks 2177
1017 København K
Sendt med digital post til CVR-nummer: 29979812
Anmodning om redegørelse fra Københavns Universitet
Uddannelses- og forskningsministeren har den 30. oktober 2017 afgivet fem svar til
Uddannelses- og Forskningsudvalget i Folketinget som opfølgning på spørgsmål
stillet af udvalget den 4. oktober 2017 efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
vedrørende forhold i en kontrakt, som er indgået mellem Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet og SEGES, som er en del af Land-
brug & Fødevarer.
./.
Det fremgår bl.a. af ministerens svar på spørgsmål 2 og 3, at ministeren i den kon-
krete sag har bedt Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, som har ansvar
for at føre tilsyn med universiteterne, om at se nærmere på sagen. Styrelsen har
vedlagt en kopi af ministerens fem svar til Folketinget.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har desuden modtaget en e-mail af
3. oktober 2017 (med bilag) fra Jørgen Øllgaard fra FORSKERforum. Henvendel-
sen omhandler en klage over indholdet i kontakten mellem universitetet og SEGES,
idet der særligt henvises til kontraktens pkt. 3.2, pkt. 3.6, pkt. 7 og pkt. 13. Styrel-
sen har vedlagt en kopi af henvendelsen fra Jørgen Øllgaard.
På den baggrund skal styrelsen anmode Københavns Universitet om en redegørelse
i sagen. Universitetet bedes belyse de forhold, som er rejst i udvalgsspørgsmålene
og i klagen fra Jørgen Øllgaard vedrørende universitetets uafhængighed og forsk-
ningsfrihed m.m.
Vi beder om at modtage svar fra universitet senest den mandag den 4. december
2017.
Til orientering har vi sendt en kopi af dette brev til Jørgen Øllgaard.
31. oktober 2017
Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte
Jura
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
./.
Sagsbehandler
Helle Rosenvold Anderson
Tel.
72 31 86 53
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
17/056724-04
Med venlig hilsen
Bente Olsen
Kontorchef
Side
1/1
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0002.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Jura
Bredgade 43
1260 København K
Att.: Bente Olsen
Redegørelse om aftale mellem Københavns Universitet og SEGES
Baggrund
Københavns Universitet (KU) er i brev af 31. oktober 2017 blevet bedt om en
redegørelse vedr. forhold i en aftale, der er indgået mellem KU’s Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) og SEGES, jf. bilag 1.
Nærværende redegørelse tager som anmodet udgangspunkt i:
1. Uddannelses- og forskningsministerens svar på spørgsmål nr. 2 og 3
til Uddannelses- og Forskningsudvalget i Folketinget den 30. oktober
2017, jf. bilag 2.
2. Klage fra Jørgen Øllgaard, FORSKERforum (Heine Andersen cc), der
den 3. oktober 2017 beder UFM vurdere kontraktens lovlighed og
særligt henviser til pkt. 3.2, pkt. 3.6, pkt. 7 og pkt. 13, jf. bilag 3 og 4.
Redegørelsen belyser de forhold, der er rejst i udvalgsspørgsmålene og i
klagen fra Jørgen Øllgaard.
Sammenfatning
KU mener overordnet set ikke, at aftalen med SEGES har begrænset forskere
på IFRO’s forskningsfrihed eller ytringsfrihed. Aftalens indhold er i
hovedtræk i overensstemmelse med de gældende regler på området. Aftalens
pkt. 13 burde dog have indeholdt en passage om, at kontrakten ikke indebærer
en udvidelse af reglerne om tavshedspligt.
Indledende bemærkninger
KU’s hovedopgaver er at drive forskning og levere forskningsbaseret
uddannelse, jf. universitetslovens § 2, stk. 1.
Endvidere skal KU samarbejde med det omgivende samfund og udveksle
viden og kompetencer med det omgivende samfund, jf. universitetslovens § 2,
20. NOVEMBER 2017
FORSKNING & INNOVATION
NØRREGADE 10
KØBENHAVN K
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0003.png
stk. 3. Viden og nye erkendelser skabes i stigende grad i et samarbejde
mellem forskere og eksterne samarbejdspartnere om konkrete
problemstillinger og udfordringer, og KU indgår derfor et stigende antal
aftaler med både private virksomheder og offentlige aktører. Herunder indgår
KU i relevant omfang aftaler om levering af konsulentopgaver, som SEGES-
aftalen er et eksempel på. Alle indgåede aftaler skal naturligvis leve op til
gældende love og regler, herunder sikring af forskningsfriheden.
For en nærmere redegørelse for aftalen med SEGES henvises i øvrigt til
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomis (IFRO) hjemmeside:
http://ifro.ku.dk/aktuelt/nyhedsliste/redegoerelse/.
Her er det blandt andet
beskrevet, hvordan forskerne har opfattet opgaven, samt hvordan denne
mindre konsulentopgave blev startskuddet til, at KU og Aarhus Universitet
valgte at benytte arbejdet med konsulentopgaven som afsæt for en dybere
forskningsbaseret analyse og modeludvikling. I dette efterfølgende
forsknings- og udviklingsprojekt mellem de to universiteter brugte forskerne
frit og uhindret alt fra konsulentopgaven, som de vurderede havde værdi.
Det er KU’s vurdering, at forskerne ikke har været begrænset i arbejdet –
hverken i forhold til hvem de kunne arbejde sammen med, eller hvor og
hvordan de har kunnet udtale sig om opgaven.
Folketingets spørgsmål nr. 2
”Morten Rosenmeier, professor i ophavsret på Københavns Universitet og
formand for Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde under
Akademikerne, vurderer, at kontrakten mellem KU og SEGES strider mod
både universitetsloven og forvaltningsloven. Professor emeritus i sociologi,
Heine Andersen, der netop har udgivet en bog om forskningsfrihed, kalder
aftalen dybt betænkelig. Er ministeren enig i professorernes vurderinger?”
Der henvises til nedenstående redegørelse vedr. Jørgen Øllgaards klage.
Folketingets spørgsmål nr. 3
”Er det i overensstemmelse med universitetslovens regler om fri forskning og
forvaltningslovens regler om tavshedspligt for offentligt ansatte, når et
universitet indgår en kontrakt med en ekstern part, hvori der bl.a. står
”Leverandørens medarbejdere skal optræde loyalt og udelukkende varetage
SEGES’ interesser i relation til aftalens omfang og indhold”?
Der henvises til nedenstående redegørelse vedr. Jørgen Øllgaards klage,
kontraktens pkt. 3.2.
Klage fra Jørgen Øllgaard
I nedenstående redegørelse, jf. Jørgen Øllgaards klage, holdes
formuleringerne i aftalens pkt. 3.2, 3.6, 7 og 13, hvor relevant, op imod 1)
universitetsloven med særligt fokus på forskningsfrihed samt 2)
SIDE 2 AF 5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0004.png
forvaltningsloven og 3) Miljøministeriets standardkontrakt for eksternt
samarbejde.
Aftalens pkt. 3.2
”Leverandørens medarbejdere skal optræde loyalt og udelukkende varetage
SEGES’ interesser i relation til Aftalens omfang og indhold.
Leverandørens medarbejdere må således ikke markedsføre egen virksomheds
tilbud i forbindelse med løsning af opgaver i henhold til nærværende aftale,
medmindre dette er et led i aftalen.”
Heine Andersen har offentligt givet til kende, at ordet ”loyalt” betyder, at
forskerne ikke har forskningsfrihed, idet de med denne aftale lovede at være
loyale over for SEGES.
Det må hertil bemærkes, at det er et grundlæggende element i ethvert
kontraktforhold, at der mellem aftaleparterne gælder en loyalitetsforpligtelse.
Det gælder således også aftaler, som KU indgår med eksterne parter.
Loyalitetsforpligtelsen kan i denne sammenhæng ikke forstås som en
begrænsning af den enkelte forskers forskningsfrihed.
Det fremgår i øvrigt klart af sammenhængen. I afsnit 3.2., som omhandler
leverandørens loyalitetsforpligtelse, er det anført, at loyalitetsforpligtelsen
”således” indebærer, at leverandørens medarbejdere ikke må markedsføre
egen virksomheds tilbud i forbindelse med løsning af opgaver i henhold til
nærværende aftale, medmindre dette er et led i aftalen.
Aftalens bestemmelse om loyalitetspligt regulerer således på ingen måde den
enkelte forskers forskningsfrihed, men indebærer, at leverandørens
medarbejdere ikke må
markedsføre
egen virksomheds tilbud i forbindelse
med løsning af opgaver i henhold til aftalen.
Aftalens pkt. 3.6
”Ved opgavens afslutning er leverandørens medarbejdere forpligtede til at
tilbagelevere alt materiale, der er udleveret af SEGES, ligesom leverandørens
medarbejdere samtidig skal udlevere al dokumentation, vejledninger mv., der
er udarbejdet af leverandørens medarbejdere i forbindelse med opgavens
løsning.”
Det er helt sædvanlig praksis, at udleveret materiale til analyser mv. leveres
tilbage til opdragsgiver, når opgaven er gennemført. Dette gælder især, når
der er tale om en aftale om indtægtsdækket virksomhed. I denne aftale er
pligten udvidet til, at leverandøren (forskerne) også skal udlevere al
dokumentation, vejledninger mv.
Det er vigtigt at understrege, at aftalens pkt. 3.6 ikke indebærer, at forskerne
ikke kan få mulighed for at benytte det materiale, som omfattes af
bestemmelsen. Bestemmelsen regulerer blot, at materialet skal udleveres til
SEGES. Det må anses for et naturligt aftalepunkt, da SEGES leverer en del af
materialet, og som følge af sit vederlag for den erlagte forskning har en
forventning om at modtage al dokumentation, vejledninger mv.
SIDE 3 AF 5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0005.png
Forskningsfriheden regulerer ikke spørgsmålet, hvorvidt en forsker eller
universitet kan indgå aftale om, at materiale, der er indgået i et
forskningsprojekt, skal udleveres til relevante samarbejdspartnere. Aftalen
kan på dette punkt derfor ikke siges at indebære en begrænsning i
forskningsfriheden.
Til illustration heraf kunne IFRO’s forskere efter leverancen til SEGES bruge
oplysningerne på en måde, der ikke skabte problemer i forhold til at anvende
og publicere resultater mv. Forskerne anvendte således resultaterne fra
arbejdet med denne leverandøraftale i et efterfølgende forskningsprojekt, som
Aarhus Universitet og KU gennemførte sammen.
Aftalens pkt. 7
”SEGES har ejendomsret til de færdige produkter/resultater. SEGES’
ejendomsret er ikke til hinder for, at leverandørens medarbejdere anvender
den know-how, metoder og generel viden, som leverandørens medarbejdere
måtte have erhvervet i forbindelse med opgavens udførsel.”
Hverken forskningsfrihed eller andre regler begrænser KU eller den enkelte
forskers mulighed for at indgå aftaler med eksterne parter om
immaterialretlige rettigheder. Det er i det konkrete tilfælde naturligt, at
SEGES, som yder et vederlag for den erlagte forskning, oppebærer
rettighederne til de færdige produkter/resultater.
At aftalen ikke strider mod forskningsfriheden, gælder så meget desto mere,
når det i aftalen direkte anføres, at ”SEGES’ ejendomsret er ikke til hinder
for, at leverandørens medarbejdere anvender den know-how, metoder og
generel viden, som leverandørens medarbejdere måtte have erhvervet i
forbindelse med opgavens udførsel”.
Aftalens pkt. 13
Hemmeligholdelse: ”Parterne og leverandørens medarbejdere er gensidigt
forpligtede til at iagttage tavshed om alle ikke alment kendte informationer og
materialer om den anden part, dennes kunder og ejerkreds.
Tavshedspligten omfatter ikke offentliggjorte resultater og delresultater fra
arbejdet i henhold til krav fra eksterne bevillingsgivere. Tavshedspligten
omfatter medarbejdere, underleverandører samt andre eksterne rådgivere, der
medvirker til opgavens udførelse.
Tavshedspligten gælder også efter opgavens udførelse og efter aftalens
ophør.”
Klausuler om fortrolighed kan under visse betingelser fastsættes i kontrakter,
hvor det offentlige er aftalepart. Klausuler om fortrolighed kan dog ikke
benyttes til at udvide, hvilke oplysninger der efter gældende ret er omfattet af
regler om tavshedspligt. Der er imidlertid mulighed for i en kontrakt at
indsætte klausul om fortrolighed med det formål at præcisere, hvilke
oplysninger der omfattes af kontrakten, som er undergivet tavshedspligt efter
f.eks. forvaltningslovens § 27.
SIDE 4 AF 5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0006.png
Det er således sædvanligt, at der i forbindelse med indgåelse af aftaler om
rekvireret forskning, i dette tilfælde en leverandøraftale/konsulentopgave,
indgås aftale om hemmeligholdelse af fortrolige oplysninger. Det er
almindeligt, at der aftales fortrolighed omkring f.eks.
forretningshemmeligheder.
Aftalens pkt. 13 om hemmeligholdelse omfatter ifølge sin ordlyd ”alle ikke
kendte informationer og materialer om den anden part, dennes kunder og
ejerkreds”, dog med undtagelse af ”offentliggjorte resultater og delresultater
fra arbejdet…”. En sådan formulering må anses for at være bred i forhold til
at præcisere indholdet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27.
Aftalen burde have indeholdt en passage om, at kontrakten ikke indebærer en
udvidelse af reglerne om tavshedspligt, jf. til sammenligning afsnit 14.1 i
Miljøministeriets standardkontrakt om rådgivning og bistand fra en offentlig
forskningsinstitution, og afsnit 14.1 i Miljøministeriet standardkontrakt om
forskning og udvikling fra en offentlig forskningsinstitution.
Opsummering på Morten Øllgaards klage
KU mener overordnet set ikke, at aftalen med SEGES har begrænset forskere
på IFRO’s forskningsfrihed eller ytringsfrihed. KU vurderer, at forskerne ikke
har været begrænset i, hvem de kunne arbejde sammen med, eller hvor og
hvordan de har kunnet udtale sig om opgaven. Endvidere brugte forskerne frit
og uhindret alt fra konsulentopgaven, som de vurderede havde værdi, i et
efterfølgende forsknings- og udviklingsprojekt.
KU anerkender, at kontraktens pkt. 13 var formuleret således, at den kunne
give indtrykket af, at den indebar en udvidelse af, hvilke oplysninger der efter
lovgivningen er fortrolige. Endvidere tager KU til efterretning, at der ikke var
indsat en tidsbegrænsning for tavshedspligtens varighed.
Fremadrettet iværksætter KU derfor en gennemgang af sine procedurer i
forhold til aftaler om indtægtsdækket virksomhed for at sikre, at der ikke kan
opstå tvivl om, at aftalerne er i overensstemmelse med grundlaget for KU’s
virke og gældende love og regler.
Bilag:
-
-
-
-
Bilag 1: UFM’s anmodning om redegørelse i brev af 31. oktober 2017
Bilag 2: Kopi af ministerens fem svar til Folketinget
Bilag 3: Klage fra Jørgen Øllgaard
Bilag 4: Kontrakt mellem KU og SEGES
SIDE 5 AF 5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0007.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0008.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0009.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0010.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0011.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0012.png
UFM FP SIU-JUR - Fællespostkasse
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
UFM FP SIU - Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
4. oktober 2017 09:37
UFM FP SIU-JUR - Fællespostkasse
VS: KLAGE TIL TILSYNSMYNDIGHEDEN - Kontrakt SEGES / KU
kontrakt seges og ku.pdf
Fra:
Jørgen Øllgaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. oktober 2017 12:17
Til:
UFM FP DEP - UFM Departement
Cc:
UFM FP SIU - Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Emne:
KLAGE TIL TILSYNSMYNDIGHEDEN - Kontrakt SEGES / KU
Til Ministeriet og Uddannelsesstyrelsen.
Jeg skal hermed forelægge vedlagte kontrakt mellem KU og SEGES med anmodning om, at ministeriet som
tilsynsmyndighed vurderer lovligheden i kontrakten. Forelæggelsen bedes behandlet som en klage.
Det bemærkes, at KU-ledere i dagspressen har afvist, at der skulle være problemer i den slags (konsulent-)
kontrakter, så det giver ingen mening af jeg klager til KU.
Som særligt fokus bedes vurderet enkelte punkter i kontrakten
3.2 Leverandørens medarbejdere skal optræde loyalt og udelukende varetage SEGES’ interesser i relation til Aftalens
omfang og indhold
3.6 om tilbagelevering og udlevering af materiale
7 SEGES har ejendomsretten til de færdige produkter/resultater.
13. om hemmeligholdelse og tavshedspligt.
Disse kontraktformuleringer bedes holdt op mod gældende ret og vejledninger:
- Universitetslovens bestemmelser, især vedr. forskningsfrihed
- Forvaltningslovens regler
Det bedes samtidig vurderet, hvorvidt kontrakten overholder retningslinier som beskrevet i
- Miljøministeriets standardkontrakt for eksternt arbejde, som manual for ministeriernes
myndighedsbetjening vedr. forskningsfrihed, offentliggørelse og evt. fortrolighedsklausuler, og om denne
standard også gælder, når universiteter indgår kontrakter med andre eksterne aktører.
Venlig hilsen
Red.leder
Jørgen Øllgaard
Direkte +45 38 15 66 33
Mobil +45 20 33 45 33
FORSKERforum · Peter Bangs Vej 30 · 2000 Frederiksberg
·
www.forskerforum.dk
Fra:
Heine Andersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. oktober 2017 10:37
Til:
Jørgen Øllgaard
Emne:
VS: Fra Information
Kære Jørgen
1
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0013.png
Under hånden, kontrakt mv. som aftalt.
Mvh
Heine
Heine Andersen
Professor emeritus
Københavns Universitet
Sociologisk Institut
Samfundsvidenskabeligt Fakultet
Øster Farimagsgade 5A
Postboks 2099
DK - 1014 København K
TLF 35323280
DIR 35323296
MOB 25716506
FAX 35323940
[email protected]
www.soc.ku.dk
Fra:
Lise Richter Lauridsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. september 2017 11:32
Til:
Heine Andersen
Emne:
Re: Fra Information
Hej Heine
Her er kontrakten mellem SEGES og KU, som vi talte om i går. Håber du har tid til at kigge på den også?
Dbh
Lise
Fra:
Heine Andersen <[email protected]>
Dato:
onsdag den 20. september 2017 kl. 16.33
Til:
Lise Richter Lauridsen <[email protected]>
Emne:
RE: Fra Information
Ved lidt nærmere overvejelse kommer jeg frem til, at der er flere grunde til at bore videre i sagen, end jeg
umiddelbart tænkte på. Der står i ansøgningen fra SEGES til promillefonden, at det er en ansat i SEGES, der er
”projektchef”. Taget bogstaveligt må de betyde af en ansat i et privat konsulentfirma er chef for dem der arbejder i
projektet, herunder forskerne på KU.
Det ville være relevant at se et dokument fra SEGES, der beskriver hvad de ønsker, hvor meget de betaler og på
hvilke vilkår.
Dertil kommer, at interaktionen mellem KU-forskere og SEGES kunne betyde, at SEGES skal godkende rapporten før
den frigives. I hvert fald kan man konstatere, at udkast blev fremsendt fra forskerne 24. 12. 2016, og først
offentliggjort maj 2017 efter kommentarer og møde med SEGES.
Det kunne være relevant at se præcis, hvilke ændringer SEGES har ønsket, og om de er imødekommet.
2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0014.png
Dertil kommer, at det ikke virker tillidsvækkende, hvis forskerne ikke vil udtale sig (som du vist sagde). Hvorfor vil de
ikke det? Det har de egentlig pligt til.
Mvh
Heine
Heine Andersen
Professor emeritus
Sociologisk Institut
Københavns Universitet
Øster Farimagsgade 5A
Postboks 2099
DK - 1014 København K
TLF 35323280
DIR 35323296
MOB 25716506
FAX 35323940
[email protected]
www.soc.ku.dk
From:
Lise Richter Lauridsen [mailto:[email protected]]
Sent:
20. september 2017 14:20
To:
Heine Andersen
Subject:
Fra Information
Fra:
Sebastian Abrahamsen <[email protected]>
Dato:
onsdag den 20. september 2017 kl. 09.01
Til:
Lise Richter Lauridsen <[email protected]>
Emne:
FW: Anmodning om aktindsigt
Hej Lise
Her er dokumenterne. Jeg kommer også lige ind med en lang emailtråd mellem forskerne bag
rapporten og SEGES på en usb-pind. Der står ikke så meget interessant i den, men i en af de sidste
mails skriver en fra SEGES, at L&F naturligvis vil bruge rapporten som politisk redskab. Jeg har skrevet
noter til emailtråden, som du måske kan bruge til at få et overblik.
Se mailen fra Promilleafgiftsfonden nedenunder her, hvor der står lidt om, hvilket projekt i oversigten
der er tale om.
Selve rapporten er her:
http://static-curis.ku.dk/portal/files/178737610/IFRO_Rapport_258.pdf
Den viser, at landmænd i ét specifikt område af landet kan blive nødt til at braklægge jord for at leve
op til miljøkrav.
3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0015.png
Det væsentlige er, at SEGES har skrevet ansøgningen, og med ved mødet, hvor ansøgningen bliver
godkendt, sidder ledende medarbejdere fra L&F. De erklærer sig ikke inhabile og er med til at
godkende ansøgningen, som de altså så senere går ud og bruger til at skubbe foran sig. Landbruget
skal have ny miljøregulering i 2021, hvilket de borgerlige partier sidder og forhandler om lige nu.
Landmændene er bange for, at det vil betyde, at meget af deres jord vil blive braklagt.
Bemærk, at Promilleafgiftsfonden har fået nye habilitetsregler, siden ansøgningen blev godkendt. Så
måske kunne man spørge dem, om L&F ville have fået lov at sidde med om bordet med de nye regler.
Anyway, vi kan lige tale om det om lidt.
Seb
Fra:
Promilleafgiftsfonden for landbrug <[email protected]>
Dato:
tirsdag den 1. august 2017 kl. 15.49
Til:
Sebastian Abrahamsen <[email protected]>
Emne:
SV: Anmodning om aktindsigt
Kære Sebastian Abrahamsen
Med henvisning til din anmodning om aktindsigt fremsendes følgende dokumenter:
-
Projektansøgningen fra SEGES med titel: Optimering af ny miljøregulering. Projektet
indeholder flere arbejdspakker. Rapporten er udarbejdet som en del af arbejdspakke 2.4.3
Konsekvenser af ny regulering i forhold til det marine vandmiljø.
-
Referat fra bestyrelsesmøde i september 2015, hvor ansøgningen blev behandlet.
-
Bilag 3 til referatet med oversigt over de behandlede ansøgninger.
-
Tilsagnet til SEGES
-
Den faglige afrapportering for projektet
Venlig hilsen
Promilleafgiftsfonden for Landbrug
Hanne Elkjær
Chefkonsulent
Fondssekretariat
T +45 3339 4265 | M +45 2724 5665 |
[email protected]
|
www.promilleafgiftsfonden.dk
Fra:
Sebastian Abrahamsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. juli 2017 16:15
Til:
Promilleafgiftsfonden for landbrug
Emne:
Anmodning om aktindsigt
Hej.
Jeg vil gerne bede om aktindsigt i referatet fra det bestyrelsesmøde i fonden, hvor midlerne
til den her omtalte rapport blev godkendt:
https://www.lf.dk/aktuelt/nyheder/2017/maj/ny-rapport-halvdelen-af-landbrugsjorden-
forsvinder#.WWXYHITyhQI
Derudover vil jeg gerne bede om aktindsigt i selve ansøgningen.
Endelig vil jeg gerne bede om aktindsigt i den korrespondance, der må have været mellem
Promilleafgiftsfondens bestyrelse og sekretariat, SEGES, Landbrug&Fødevarer og Københavns
Universitet i forbindelse med ansøgningen, projektet og rapporten.
4
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
Jeg håber, at det kan lade sig gøre.
Jeg vil gerne bede om at få hver enkelt af de tre anmodninger behandlet som en selvstændig
anmodning om aktindsigt, således at de to første måske kan gives lidt hurtigere end den
tredje.
Alt godt
Sebastian Abrahamsen
Dagbladet Information
5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0017.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0018.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0019.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0020.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0021.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0022.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om , hvad Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte konkret har foretaget sig i forlængelse af ministerens svar om KU i sagen, til uddannelses- og forskningsministeren
1846405_0023.png