Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1944702_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 31. august 2018 har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 194
Ministeren bedes fremsende en oversigt over, hvordan regeringens årlige bespa-
relse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på de enkelte professionshøj-
skoler og erhvervsakademier i hhv. 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 og 2022
samt akkumuleret for perioden 2016-2022.
Svar
Effekten af omprioriteringsbidraget afhænger af udviklingen i uddannelsesaktivite-
ter, idet omprioriteringsbidraget for så vidt angår taxametertilskuddene er udmøn-
tet som takstreduktioner.
Aktivitetsudviklingen i 2018-2022 på de enkelte institutioner kendes endnu ikke.
Oversigten nedenfor viser derfor en beregnet fordeling af omprioriteringsbidraget
for de enkelte erhvervsakademier og professionshøjskoler akkumuleret år for år.
Det er lagt til grund i beregningen, at de enkelte institutioner vil modtage samme
andel af de budgetterede tilskud fra de relevante bevillinger som i 2017.
Tabel 1: Omprioriteringsbidrag 2016-2022, 2019-pl
Mio. kr.
Samlet
Årligt omprioriteringsbidrag
Erhvervsakademier
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi Sjælland
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
Erhvervsakademiet Lillebælt
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
-126,7 -256,2 -380,7 -505,5 -623,5 -738,8 -847,5
-126,7
-39,3
-2,8
-1,9
-0,9
-4,5
-2,0
-6,3
-6,7
-5,8
-129,5
-124,5
-124,8
-118
-115,3
-108,7
28. september 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/047930-02
-78,9 -117,1 -155,5 -191,6 -227,0 -260,1
-5,5
-3,9
-1,9
-9,0
-4,0
-12,7
-13,4
-11,7
-8,2
-5,7
-2,8
-13,4
-6,0
-18,8
-19,9
-17,4
-10,9
-7,6
-3,7
-17,8
-8,0
-25,0
-26,5
-23,1
-13,4
-9,4
-4,6
-21,9
-9,8
-30,8
-32,7
-28,5
-15,9
-11,1
-5,4
-26,0
-11,6
-36,5
-38,7
-33,7
-18,2
-12,8
-6,2
-29,8
-13,3
-41,8
-44,3
-38,7
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om en oversigt over, hvordan regeringens årlige besparelse på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på de enkelte professionshøjskoler og erhvervsakademier, til uddannelses- og forskningsministeren
1944702_0002.png
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Professionshøjskoler
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Den Frie Lærerskole
Københavns Professionshøjskole
Københavns Professionshøjskole (UCC)
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen Lillebælt University College
Professionshøjskolen UC Nordjylland
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Professionshøjskolen VIA University College
-8,3
-16,7
-24,8
-32,9
-40,6
-48,1
-55,1
-95,1 -191,0 -283,4 -376,4 -463,9 -549,5 -629,6
-3,0
-0,3
-14,0
-11,7
-9,7
-8,9
-12,8
-8,1
-26,6
-6,0
-0,7
-28,1
-23,4
-19,5
-17,9
-25,7
-16,2
-53,4
-8,9
-1,0
-41,7
-34,7
-29,0
-26,6
-38,1
-24,1
-11,8
-1,3
-55,4
-46,2
-38,5
-35,3
-50,6
-32,0
-14,6
-1,6
-68,3
-56,9
-47,5
-43,5
-62,4
-39,5
-17,3
-1,9
-80,9
-67,4
-56,2
-51,5
-73,9
-46,7
-19,8
-2,2
-92,7
-77,2
-64,4
-59,0
-84,6
-53,5
-79,3 -105,3 -129,7 -153,7 -176,1
Anm.: Beregningen er foretaget ved at fordele det opgjorte omprioriteringsbidrag, jf. tabel 1 i svar på UFU
(alm. del.) spm. 195, fra hovedkonti § 19.25.01, § 19.25.02, § 19.26.01, § 19.26.06, § 19.27.04, § 19.27.05, §
19.27.06, § 19.27.07, § 19.27.79, § 19.34.01, § 19.34.02 og § 19.34.03. Fordelingen er foretaget ud fra institu-
tionernes andel af uddannelsestilskuddene fra de pågældende bevillinger i seneste regnskabsår, 2017. Det
bemærkes, at der af ovennævnte konti også ydes tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner. Summen af
effekten opgjort i tabel 1 er derfor forskellige fra summen af de pågældende konti i tabel 1 i svar på UFU (alm.
del) spørgsmål 195.
Linjen
”årligt omprioriteringsbidrag”
er en teknisk beregning af omprioriteringsbidraget fra år til år i perioden
2016-2019. Det er forudsat at besparelsen i 2016 er videreført med samme nominelle beløb, således at den
viste besparelse i 2017 er residual ift. den samlede besparelse i 2017.
Grundet afrunding kan der være differencer mellem summerne og summen af enkeltposter i tabellen ovenfor.
Kilde: Beregninger på baggrund af FL2016, FL2017, FL2018 og FFL2019 samt statsregnskabet for 2017.
Side 2/2