Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1942118_0001.png
 
Afrapp
portering af FoU
g
U-projek ”Fasth
kt
holdelse af inte
e
ernation
nale
studere
ende i h
hele Dan
nmark”
Resumé
Projektet ”
”Fastholdels af interna
se
ationale stu
uderende i hele Danmark” eller
Ed
h
ducation2Em
mployment
E),
den
titel vi har a
anvendt ove for vores internation
er
s
nale studere
ende og
project(E2E
som er d projektt
samarbejds
spartnere, h igennem 2016 arbejjdet med at styrke fastholdelsen a internatio
har
m
t
af
onale
dimittende fra henho
er
oldsvis Cph
hbusiness, K
Københavns Erhvervsa
s
akademi (KE og
EA)
Erhvervsak
kademi Sjæ
ælland (EASJ på det da
J)
anske arbejd
dsmarked. Overordnet har de
O
t
samarbejde
ende institu
utioner haft 3 målsætni
t
inger, som de igennem dette pilot
m
tprojekt har ønsket at
r
indfri.
e
ringer som vores intern
nationale st
tuderende s
står overfor i
1. At identificere de udfordr
bindelse me overgangen fra udd
ed
dannelse til indtræden på det dans arbejdsmarked.
ske
forb
2. At udvikle kar
rriereorienterede tilbud som klæd de internationale st
d,
der
tuderende bedre på til
b
karriere i D
Danmark.
en k
3. At eksponere v
vores intern
nationale di
imittender over for det danske arb
o
t
bejdsmarke og indgå
ed
virk
ksomhedsp
partnerskabe i Danmar således at overgang fra stud til beskæ
er
rk,
gen
die
æftigelse i
Dan
nmark blive mere tilg
er
gængelig og succesfuld for vores in
g
d
nternationa dimitten
ale
nder.
E2E-projek har ove
ktet
erordnet bev
væget sig ud af tre spo som har været knytte til projektets
d
or
v
et
målsætnin
Ét kvalite
ng;
etsspor
som har haft som formål at være retnin
h
m
t
ngsgivende for projekt
e
tets
aktiviteter, ved at skabe evidens om de inter
,
rnationale studerendes udfordring i relatio til at
s
s
nger
on
skabe sig e karriere i Danmark,
ét vejledning
en
gsspor,
som har varetag de aktiv
m
get
viteter, som har været
direkte må
ålrettet de st
tuderende og
ét virksom
o
mhedspor,
so har være målrettet de relevan
om
et
t
nte
erhvervsse
ektorer og e
eksterne inte
eressenter, s
som har væ involve i projekt
æret
eret
ktet.
E2E-projek har mod
ktet
dtaget midl til finans
ler
siering til år 2016, og som et pilo
ret
otprojekt med en
afgrænset periode har det strateg
r
giske fokus været at lav undersøg
ve
gelser og iv
værksætte konkrete
k
aktiviteter, der skal sk
,
kabe et stær fundame for at vi
rkt
ent
idereføre ar
rbejdet og fo
orankre fast
tholdelses-
indsatsen p de samar
rbejdende institutioner
i
r.
Projekt
tets delt
tagere
Partnere
e
Projektet h fungeret som det fø
har
t
ørste formal
liserede sam
marbejde me
ellem Erhve
ervsakadem Sjælland,
mi
,
København Erhvervs
ns
sakademi og Cphbusin
ness. Samar
rbejdet har været en sp
v
pændende og lærerig
o
proces, som har demo
m
onstreret, at de tre invo
t
olverede Erh
hvervsakad
demier (EA’
’er) har en lang række
åbenlyse sy
ynergier i re
elation til fa
astholdelse af vores int
ternationale dimittend Det er så
e
der.
åledes også
å
allerede ve projektet afslutning blevet bes
ed
ts
g
sluttet, at de tre partnerinstitution vil fortsæ
e
ner
ætte
samarbejde med at sk
et
kabe en mer tilgænge indgang til det dan
re
elig
g
nske arbejds
smarked for vores
r
internation
nale dimitte
ender.
1
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0002.png
 
Samarbejd er blevet organisere i en række arbejdsgru
det
t
et
e
upper på tv
værs af de tr samarbejdende
re
Erhvervsak
kademier, s
som har var
retaget de fo
orskellige aktiviteter, som er bleve igangsat i E2E-
et
projektets.
Sty
yregruppen -
bestående af projektle
e
eder og inte
ernationale chefer fra d tre samar
de
rbejdende
inst
titutioner.
Kva
alitetsgrupp -
som har varetage udvikling og eksekvering af de undersøgel
pen
h
et
g
lser som er
blev foretage igennem projektet.
vet
et
Vej
jledningsgru
uppen -
som har vareta
m
aget planlægning og af
fvikling af d forskellig
de
ge
akt
tiviteter, som har involveret de int
m
ternationale studerend
e
de.
Vir
rksomhedsg
gruppen -
so har varet
om
taget konta
akten til eksterne intere
essenter sam
mt
udv
vikling af m
markedsførin
ngsmateria målrettet de adresse
ale
t
erede erhver
ervssektorer
r.
Eve
entgruppe –
Selvstændig gruppe s
som har var
retaget forbe
eredelse og afvikling af
E2E
g
a
Car
reer Fair.
Te
eamet har primært bes
p
stået af inter
rnationale ny-dimittere studere
n
ede
ende og
akt
tive studere
ende fra et af de tre sam
a
marbejdende institution som ha anvendt deres
ner,
ar
d
obl
ligatoriske p
praktikopho på at ud
old
dvikle mess
sen.
Studeren
nde
Projektet h i sit udg
har
gangspunkt været målr
rettet intern
nationale stu
uderende på det sidste år af deres
å
BA-uddan
nnelser, hvor de har stået umiddelb
r
bart overfor at træde ind på det d
r,
i
danske
rked. For at forankre in
t
ndsatsen m fasthold
med
delse af vore internatio
es
onale studerende på
arbejdsmar
vores instit
tutioner, ha vi i forbin
ar
ndelse med forskellige aktiviteter dog også in
nvolveret
internation
nale studere
ende tidlige i deres u
ere
uddannelses
sforløb.
I projektets opstart ha det været vigtigt at f identificeret de erhve
s
ar
t
ervssektore hvor man har
er,
n
oplevet sæ
ærlig stor eft
terspørgsel på arbejdsk
kraft. Projek har derf valgt at tage udgan
ktet
for
ngspunkt i
Styrelsen fo Arbejdsma
or
arked og Rekrutterings
ra
apport
”Rek
kruttering”
1
fra foråret 2
2015 og på dette
grundlag v
valgt at adre
essere de ud
ddannelses programme som er målrettet dis erhvervssektorer.
er,
m
sse
Konkret ha projektet således væ målrette og henve
ar
t
æret
et
endt sig til internationa studeren på
ale
nde
Merkantile Digitale, I
e,
IT-orientere og bygg
ede
getekniske uddannelser.
u
Eksterne Interess
e
senter
Projektet h ligeledes involveret en række e
har
s
t
eksterne int
teressenter, som strækk sig fra
ker
uddannels
sesinstitutio
oner, branch
heorganisati
ioner, viden
nscentre, væ
æksthuse og virksomhe
g
eder. De
eksterne in
nteressenter har tjent fo
r
orskellige fo
ormål men overordnet har de vær medvirk
o
ret
kende til, at
skabe et m
mere helstøbt billede af de udfordri
inger, som er forbunde med at fa
et
astholdelse de
bejdsmarke
internation
nale dimitte
ender på det danske arb
ed.
De ekstern interessen har ikk mindst væ vigtige samarbejd
ne
nter
ke
æret
e
dspartnere i relation til at skabe
dialog og r
relationer m
mellem relev
vante erhve
ervssektorer og bidrage med sekto
r
e
or-specifik viden om,
v
hvordan de medvirke
ende Erhver
rvsakademi kan eksp
ier
ponere sig selv og dere internatio
s
es
onale
er
uligt overfor potentielle danske arb
r
e
bejdsgivere Samtidig s
e.
skal det dog også
dimittende bedst mu
nævnes, at den afgræn
t
nsede perio dette pr
ode
rojekt har ha ikke har muliggjort at integrer alle
aft,
r
rt
re
eksterne in
nteressenter i det omfan projekte havde øns
r
ng
et
sket.
                                                            
1
 Rekrutterin
g, Forår 2015
5, Styrelsen for Arbejdsmark
ked og Rekrut
ttering  
2
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0003.png
 
Blandt de o
organisation vi har samarbejdet med skal nævnes:
ner
t
n
Cop
penhagen C
Capacity (E2
Ambassad Program
2E
dor
m)
Vid
densby Lyngby
Wo in Denm
ork
mark
PRO
OSA, fagfor
rbund
Tænketanken DEA
æksthus Sjæl
lland
Køg Kommun
ge
ne
Dan Industr
nsk
ri
Dan Erhverv
nsk
v
Projektets partnere ha en klar fo
ar
orventning o at fortsæ samarb
om
ætte
bejdet med p
projektets eksterne
e
ter
n
f
t
marbejde med
m
interessent og har allerede på nuværende tidspunkt formaliseret videre sam
Copenhage Capacity for 2017.
en
y
Projekt
tets gennemførelse
Formål, m
metode og aktiviteter
g
Projektets oprindelige målsætnin og formå som frem
e
ng
ål,
mhævet i res
suméet, har i sagens na
r
atur været
edre forudsætninger fo at vores i
or,
internationale dimitten
nder vælger at skabe si en
r
ig
at skabe be
karriere i D
Danmark. L
Ligeledes ha projektet tjent det for
ar
rmål, at afd
dække arbej dsmarkede behov
ets
og efterspø
ørgsel, og omsætte den viden i a
nne
akademiern studenterrekrutteri
nes
ingsstrategi
ier.
Fastholdelse af internationale dim
mittender er et af erhve
r
ervsakadem
misektorens ”Must win battles”
s
n
og derfor o
også et inds
satsområde, som bliver taget mege seriøst blandt de sam
,
r
et
marbejdend
de
institutione Projekte formål har således o
er.
ets
også været at skabe kon
a
nkrete redsk
kaber der fr
remover
kan integre
eres, som fa bestandd af alle ak
ast
del
kademierne vejlednin – og kar
es
ngs
rriereindsat
tser over
for interna
ationale stud
derende.
Som projek har erfa er fasth
ktet
aret
holdelse af i
internationa studeren imidlert en komp
ale
nde
tid
pleks
problemsti
illing, som k
kalder på en vedvaren strategis indsats, hvis vi ønsk at tiltræk og
n
nde
sk
h
ker
kke
fastholde i
internationa talenter i Danmark. Dette pilot
ale
.
tprojekt ska derfor ogs i bred ud
al
dstrækning
som et basel
linestudie af de udford
a
dringer, som er forbund med fas
m
det
stholdelse og som et
o
betragtes s
stærkt udg
gangspunkt hvorfra vi vil fortsætt arbejdet med dette indsatsområ
t,
i
te
m
åde.
Metode
En væsentl forudsæ
lig
ætning for at indfri projjektets måls
t
sætninger, har indledni
h
ningsvis vær at få
ret,
identificere de udford
et
dringer vor internati
res
ionale stude
erende ople
ever i forbin
ndelse med, at
,
indtræde p det dansk arbejdsm
ke
marked.
Projektets metodiske t
tilgang har således ogs været, at indsamle kvantificerb viden om de
k
bar
m
nale studere
endes oplev
velse med d
deres tilvære i Danm
else
mark og dere forventni
es
inger til
internation
overgange til det dan
en
nske arbejd
dsmarked. M denne viden har det været pr
Med
v
d
rojektets am
mbition at
skabe en ræ
ække konkr
rete karriere
evejledning tilbud, so vil kunne styrke de internation
gs
om
nale
studerende i deres be
e,
estræbelser på at skabe sig en karr
e
riere i Danm
mark.
3
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0004.png
 
Internati
ional Stud
dent Surv
vey, Forår 2016
I forbindel med iden
lse
ntificering af de intern
a
nationale stu
uderendes udfordring i forhold til at træde
u
l
ind på det danske arb
bejdsmarked gennemfø
d
ørtes i foråre 2016 en undersøgels
2
hvor de studerende
et
u
se
e
blandt and blev spu
det
urgt ind til:
Der bevægg
res
grunde for at vælge Dan
a
nmark som destination for deres u
m
n
uddannelse
e.
Hv
vordan de be
etragtede deres sociale og profess
d
e
sionelle rela
ationer i Dan
nmark
I hv
vilket omfan de havd modtaget karrierevej
ng
de
t
jledning i fo
orbindelse m deres
med
udd
dannelsesfo
orløb og på hvilke omr
råder de øns
skede karrie
erevejlednin
ng.
Der sproglig (dansk) kompetence og i hvilk omfang de anså diss sprogkom
res
ge
k
er
ket
d
se
mpetencer
som afgørende for deres karriere i D
m
e
k
Danmark.
Og endeligt hv
vordan dere fremtidsp
es
perspektive så ud efte endt udd
er
er
dannelse på et af de tre
Erh
hvervsakade
emier.
Undersøge
elsen tegner et klart bil
r
llede af de u
udfordringe vores inte
er
ernationale studerende står
e
overfor når de, som d
r
dimitterende studerend skal træff en beslutning om, hv
e
de
fe
vorvidt Dan
nmark skal
være det st de skal bosætte sig og gøre ka
ted
g
arriere.
Som udgan
ngspunkt m det betra
agtes som m
meget positiv at op mo 80% af d adspurgte
vt,
od
de
fremhæver Danmark som deres førstepriori i forhold til destina
r
f
itet
d
ation for der studier. Her
res
fremgår de at det sæ
et,
ærligt er Dan
nmarks stor udbud af uddannels på engel
re
f
ser
lsk, som har gjort
r
Danmark t et attrakt studiela
til
tivt
and. Men og det faktum, at det ikke er forbu
gså
i
bundet med en
studieafgif at tage sin uddannels i Danmar (for EU-b
ft
n
se
rk
borgere) har haft væsen
entlig indfly
ydelse.
Ligeledes f
fremstår de positivt at over 85% a de adspu
et
t
af
urgte forven at blive i Danmark efter endt
nter
k
uddannels Størstepa
se.
arten af de adspurgte f
a
forventer at søge arbejd (56%), en mindre de forventer
t
de
n
el
at fortsætte deres stud i Danma (30%) m
e
die
ark
mens en lille del ønsker at starte eg virksom
gen
mhed i
Danmark (
(9%). Blot 14 af de ad
4%
dspurgte ha en forven
ar
ntning om at forlade Da
t
anmark efte endt
er
studieopho på KEA Cphbusin
old
A,
ness eller Erh
hvervsakad
demi Sjællan
nd.
Blandt de m fremh
mest
herskende udfordringer i relation til at skabe sig en karri
r
t
iere i Danm
mark, står
mangel på sociale og i særdelesh professi
å
hed
ionelle netværk, mange på målret karriere
el
ttet
evejledning
til internat
tionale stud
derende og ikke mindst sproglige danskkomp
i
t
d
petencer.
Ikke minds sammenh
st
hængen me
ellem evnen til at skabe profession
n
e
nelle netvær og mangl på
rk
len
danskkom
mpetencer er slående. Dette er i sig selv ikke nogen overraskende ko
r
D
n
onklusion, da tidligere
d
undersøge
elser er kom
mmet frem ti lignende k
il
konklusion
3
Dette har imidlerti skabt inc
ner.
id
citament for
r
at undersø
øge, hvordan vi i brede udstrækn
n
ere
ning kan til
lbyde de int
ternationale studerend
e
de
danskunde
ervisning, s
som passer bedre ind i deres study
b
y-life-balanc og i hvilk omfang
ce
ket
danskunde
ervisning ka blive integreret i de
an
eres studie og ikke stå som en ekst
o
s
tra-curriculær
                                                            
2
 Se Bilag I 
3
 UFM rapp
ort: ”Interna
ationale stud
derende i Dan
nmark”  
 
 
4
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0005.png
 
aktivitet i f
forbindelse med et ops
startsforløb, som i forvejen er kom
,
mprimeret m mange
med
studieaktiv
viteter.
Undersøge
elsen viser o
også en stor efterspørg på konk karriere
r
gsel
kret
evejledning De adspur
g.
rgte
studerende efterspurg særligt redskaber ti bedre fors
e
gte
r
il
ståelse af de danske ar
et
rbejdsmark og
ked
dansk virk
ksomhedsku
ultur, hjælp til etablerin af profes
ng
ssionelle profiler (CV, L
LinkedIn m.m.) og
m
hjælp til hv
vordan man forbereder sig forud for en jobsa
n
amtale. Det som langt s
størsteparte af de
en
adspurgte efterspørge handler dog om, at skabe konk kontakt til danske virksomhed
er,
kret
t
der.
Surveyen h skabt et solidt grun
har
t
ndlag for at iværksætte en række aktiviteter o indsatser som vil
e
a
og
r,
kunne brin vores in
nge
nternational studerend tættere på det dansk arbejdsm
le
de
p
ke
marked. Fee
edbacken i
surveyen h således også været retningsgiv
har
vende for de aktiviteter som er ble
r
evet igangsa i løbet af
at
pilotprojek
ktet.
Den indled
dende stude survey vil blive ful gt op af en dimittend-u
ent
v
undersøgels som vil skabe
se,
indblik i hv mange dimittender der er blev i Danmark efter en uddanne
vor
vet
ndt
else på de tre
Erhvervsak
kademier og hvor man som er k
nge
kommet i beskæftigelse eller i vid
dereuddann
nelse.
Dimittend-
-undersøge
elsen vil bliv afviklet i løbet af 201
ve
17.
Karrierev
vejlednin aktivit
ngs
teter
Projektets forskellige aktiviteter kan overord
k
dnet inddel i to kateg
les
gorier. Akti
iviteter som har haft
m
ende som m
modtagergru
uppe og erhv
hvervsorient
terede aktiv
viteter, som har haft de
e
de studere
adressered erhvervss
de
sektorer som målgrupp
m
pe.
Som nævn i ovenståe
nt
ende har E2
2E-projektet været meg fokusere på, at skab konkrete
t
get
et
be
e
karrierevej
jledningsredskaber, som vores int
ternationale studerend har kunne drage nyt af og
e
de
ne
tte
direkte om
msætte i best
træbelserne på et skabe sig en kar
e
e
rriere i Danm
mark. På ko sigt har de enkelte
ort
aktiviteter ledt frem m karrieremessen
E2 Career Fa
som ble afviklet s
mod
2E
air,
ev
som det afsl
luttende
event i E2E
E-projektet. Det har sål
ledes været hensigten at de studer
a
rende, som har deltage i
et
projektets aktiviteter s
skulle være klædt godt på i forhol til mødet med poten
e
t
ld
t
ntielle fremtidige
gten har dog også være at de enk
g
et,
kelte aktivite har kun stå som
eter
nne
m
arbejdsgivere. Hensig
ige
menter, hvo de studer
or
rende har kunne indhe
k
ente viden i relation til de
l
selvstændi arrangem
individuelle udfordrin
nger de opl
lever i forho til at træ ind på det danske a
old
æde
d
arbejdsmar
rked.
Internati
ional Afte
ernoon Se
essions
De enkelte aktiviteter har været struktureret omkring de såkaldte
Internationa Afternoon Sessions,
e
s
t
d
al
som har væ tilbage
æret
evendende arrangemen
a
nter, som ha arbejdet tematisk me forskellige forhold,
ar
t
ed
som har ku
unne klæde de internat
e
tionale stud
derende bed på til mø
dre
ødet med d danske
det
arbejdsmar
rked. De en
nkelte sessio har ekse
ons
empelvis ta
aget udgang
gspunkt i:
vordan man udvikler si professio
n
in
onelle profil så den passer bedre in i en dans
l
nd
sk
Hv
arb
bejdsmarked
dsoptik.
Hv
vordan man optimerer anvendelse af
LinkedI
som kon
n
en
In,
nkret redska til at kom
ab
mme i
kon
ntakt med p
potentielle fremtidige a
f
arbejdsgiver
re.
Forberedelse f
forud for de studerend obligato
e
des
oriske prakt
tikophold, m fokus på at gøre
med
p
pra
aktikforløbe jobskab
ene
bende.
5
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0006.png
 
Hv
vordan man forbereder sig mental forud for sin jobsamtale og hvor
n
r
lt
ordan man bør agere i
b
ødet med en potentiel dansk arbejjdsgiver.
n
Hv
vordan man lærer at fo
n
orstå dansk virksomhed
dskultur og knække de kulturelle koder,
g
e
e
som gør sig gældende i det danske s
m
d
samfund og som er så vigtige at fo
g
orstå, hvis man vil
m
have succes m at etabl
med
lere sig på d danske arbejdsmark
det
a
ked. De inte
erkulturelle
e
orkshops er blevet udb
r
budt en bred skare af in
d
nternationale studeren
nde.
wo
De enkelte Afternoon Sessions ha generelt h en stor tilslutning fra de inter
e
n
ar
haft
r
rnationale studerende,
s
,
som har ud
dtrykt, at de har været glade for a blive aner
e
at
rkendt, som studerend med en sæ
m
de
ærlig
internation profil. D samarbejdende insti
nal
De
itutioner har derfor ogs en klar fo
orventning om at
Internation Afternoo Sessions vil forankr sig som en fast del af institution
nal
on
s
re
e
nernes
karrierevej
jledningstilb
bud.
Som nævn har pilotp
nt
projektet haf en ambiti om at sk
ft
ion
kabe et alter
rnativ til de introducer
e
rende
danskunde
ervisnings-t
tilbud, som allerede ek
ksisterer på de samarbe
ejdende Erh
hvervsakademier. Det
har dog tid
dligt i projek stået kl at, det k
ktet
lart
krævede konkrete revis
sioner af de enkelte
e
studieordn
ninger, at in
ndfri en mål
lsætning om at integrer danskun
m
re
ndervisning i curriculum Det har
m.
desværre i
ikke været r
realistisk, at implemen
t
ntere dette in
nden for pro
ojektets tids
sramme på ét år. Det
vil dog fortsat være et fokusområ
t
åde, som fo
orhåbentlig kan implem
k
menteres i d nærmeste fremtid.
den
E2E amb
bassador p
program
Sideløbend med Inte
de
ernational afternoon se
essions har de samarbejdende Erhv
d
hvervsakade
emier
indgået et samarbejde med
Cope
e
enhagen Cap
pacity
(Cop
pCap) om udvikling af
E2E ambas
f
ssador
Programmet er blevet udviklet eft inspiratio af det ek
u
ter
on
ksisterende
Youth Good
dwill
program.
P
Ambassador Program,
s
r
som siden 2012 er blive udbudt ti internatio
2
er
il
onale studer
rende på en række
n
danske uni
iversiteter. Programme har både til sigte at udvide den tilgængelig talentma
et
u
n
ge
asse for
virksomhe
eder i Danm
mark generelt samt at p
promovere Danmark so et attrak
D
om
ktivt land at gøre
t
karriere i.
ssador prog
grammet ha i denne sa
ar
ammenhæn fungeret som en kar
ng
rriere-platfo
orm for en
E2E ambas
række særl motiver
ligt
rede talentf
fulde intern
nationale stu
uderende (ca. 120), som er blevet udvalgt på
m
u
baggrund af motivere ansøgni
ede
inger. De m
medvirkende studerend har igenn
e
de
nem program
mmet fået
kartotek over virksomh
heder, som søger internationale p
profiler inde for deres
en
adgang til CopCap’s k
respektive uddannelsesområder og de er ble
evet tilbudt at deltage i workshop som forbe
t
ps
ereder de
studerende på, at få m muligt ud af deres obligatoris praktikf
e
mest
s
ske
forløb, og ø sandsyn
øge
nligheden
for at omsæ deres p
ætte
praktikforlø til fast be
øb
eskæftigelse
4
.
e
I ”modyde
else” har de medvirken studeren skulle fungere som ”ambassa
e
nde
nde
f
m
adører” ove
erfor deres
medstuder
rende i relat
tion til at ud
dbrede vide om karri
en
ierevejledni
ings initiativ og fung
ver
gere som en
art alumni på deres re
espektive ud
ddannelser .
E2E ambas
ssador prog
grammet vil fortsætte i 2017, hvor der forvent
l
teligt vil bli tilføjet fl
ive
lere
uddannels
sesinstitutio
oner i Erhve
ervsakadem
misektoren og Professionsbachelors
o
sektoren.
                                                            
4
 Se Samarbe
ejdsaftale med
d Copenhagen
n Capacity om
m E2E ambassa
ador programmet (bilag II) 
6
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0007.png
 
Markeds
sføring ov
verfor virk
ksomhede
er
Et af projek
ktets centra mål har som nævnt været, at gø de relev
ale
s
øre
vante erhve
ervssektorer bedre
r
bekendt m
med, at vi i D
Danmark ha en masse kompetent internatio
ar
te
onale studer
rende på de danske
e
Erhvervsak
kademier. V anser det som en sto fordel, at danske virk
Vi
t
or
ksomheder har muligh for, at
r
hed
rekruttere medarbejde der har danske ud
ere,
r
ddannelser og som aller
o
rede har væ
æret i Danm
mark i en
dhente med
darbejdere u
uden forudgående ken
ndskab til D
Danmark og det
årrække fremfor at ind
bejdsmarked
d.
danske arb
En udfordr
ring vi som Erhvervsak
m
kademier st overfor er dog, at man i de rele
tår
m
evante
erhvervsse
ektorer har e relativt sv
et
vagt kendsk til Erhv
kab
vervsakadem
mierne, for ikke at tale om de
uddannels som udb
ser
bydes på en
nkelte akade
emier. Det er således ik ualmind
e
kke
deligt at de
videregåen Erhverv
nde
vsakademi-
-uddannelse bliver for
er
rvekslet med erhvervsu
uddannelse
er!
Projektet h således f
har
forsøgt at ek
ksponere Er
rhvervsaka
ademierne og rettet fok på, at vi har en
o
kus
bred skare af talentful internat
lde
tionale stud
derende, som er i besiddelse af kom
m
mpetencer, som er
netop deres erhvervsse
ektor.
målrettet n
I denne sam
mmenhæng er der blev udarbejd en mark
g
vet
det
kedsførings
sfolder, som helt kort
m
introducer Erhvervs
rer
sakademise
ektoren, vor studeren og de kompetencer de er i bes
res
nde
r
siddelse
af.
5
Foldere er blevet spredt i vo
en
t
ores erhverv
vsnetværk og til releva
o
ante virksom
mheder og vil
v
fremadrett blive anv
tet
vendt som markedsfør
m
ringsredskab i forbinde med sem
else
minarer, ko
onferencer
og lignend
de.
Ud over vo
ores marked
dsføringska
ampagne ha projektet anvendt vo
ar
ores ekstern interessen til at
ne
nter
komme i d
dialog med e kritisk masse af små – og melle
en
m
å
emstore virk
ksomheder, som vil væ oplagte
r,
ære
arbejdsgivere for vore internatio
es
onale dimitt
tender.
projektet er der således blevet tage initiativ ti at tilbyde relevante e
et
il
erhvervsnet
tværk
Igennem p
oplæg om vores proje og det po
ekt
otentiale, so ligger i at engagere en internat
om
e
ational stude
erende i
somhed. De har imidlertid vist si at være en relativ om
et
ig,
e
mstændelig og meget
g
deres virks
tidskræven procedu at få op
nde
ure,
plæggene på plads. Erh
å
hvervsnetvæ
ærkene har ofte ønsket at
t
oplægget h
havde en sp
pecifik indgangsvinkel til den enkelte erhverv
vssektor elle eksportm
er
marked. En
opgave som ikke har v
m
været mulig at udvikl inde for projektets ti
gt
le
p
idsramme.
Kontakten med lokale erhvervsce
n
e
entre har do generelt affødt en positiv respo i forhold til
og
p
ons
efterspørgs
slen på arbe
ejdskraft inden for de s
sektorer pro
ojektet har haft fokus p Imidlertid
h
på.
efterspurgt erhvervscentrene og et grund
te
gså
dlæggende dansk niveau blandt d internatio
de
onale
studerende Som vore survey ku
e.
es
unne afdæk er dette stadig et om
kke
mråde hvor mange af vores
r
v
internation
nale studere
ende er udfo
ordret.
Det viste si også at k
ig
kravet til dan
nskkundsk aber blev mere udtalt jo længere m bevæg sig væk
m
j
man
ger
fra hoveds
stadsområdet og ikke mindst i yde
m
erregioner, hvor projek ellers ha
ktet
avde et prim
mært
ønske om a arrangere forretning
at
e
gsbesøg.
                                                            
5
 Se bilag III 
7
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0008.png
 
Der eksiste
erer med an
ndre ord et klart potent
k
tiale for at få fastholdt flere intern
f
nationale stu
uderende
på det dan
nske arbejds
smarked. In
ndfrielsen af dette poten
f
ntiale forud
dsætter dog koncentrer indsats
g
ret
på at få danskundervi
isning oppr
rioriteret bla
andt de inte
ernationale studerende
e.
ligger der fo
ortsat en sto opgave h de enkel Erhvervsakademier erhvervsa
or
hos
lte
rs
afdelinger
Ligeledes l
og praktikk
kontorer i a markedsf
at
føre vores d af uddan
del
nnelsessekto
oren, som e sted hvorf
et
fra
virksomhe
eder kan rek
kruttere studerende me klar kom
ed
mpetenceafk
klaring og en stærk
praksisorie
enteret vide
en.
E2E Care Fair
eer
Karriereme
essen
E2E C
Career Fair
blev afhold i slutningen af novem
b
dt
mber, og ble kulminat
ev
tionen på
projektets aktivitet ind for båd det virkso
den
de
omhedsrett
tede spor så
åvel som det vejledning
t
gsrettede
spor.
Eftersom p
projektet har været adr
resseret så r elativ en sto masse af studerende med stor
or
e
forskelligh i deres f
hed
faglige bagg
grund har ”
”karrierekon
nference konceptet” fre
emstået som den
m
bedste måd at etable et forum hvor stud erende og virksomhed kunne sæ hinand
de
ere
m,
v
der
ætte
den
stævne.
or
mierne, da det var først gang en f
d
te
fælles karrie
eremesse
Konceptet var unikt fo alle erhvervsakadem
blev afhold der samt
dt,
tidig fokuse
erede udelu
ukkende på rekrutterin af studere
ng
ende med
internation baggrun Det var således kun internation
nal
nd.
s
n
nale studerende der bl inviteret og
lev
t,
virksomhe
ederne stille op på ba
ede
aggrund af deres intere
esse netop i rekrutterin af intern
ng
nationale
studerende
e.
E2E Career Fair trak t
r
trådene ime
ellem projek
ktets opkval
lificerende arbejde med de studer
a
d
rendes
karrierepro
ofiler som d ene ben, og det virk
det
,
ksomhedsor
rienterede fokus på at facilitere en mere
f
n
succesfuld og tilgæng
gelig overga til det d
ang
danske arbej
jdsmarked som det and Virksom
s
det.
mhederne
ret
e
kademiernes egne netvæ og dels igennem de
s
ærk
s
d
til messen blev inviter dels fra erhvervsak
erhvervsce
entre og and eksterne partnere, s
dre
e
som der var blevet etableret sama
arbejde med i løbet af
d
projektet.
jledningsret
ttede spor har de aktiv
h
viteter som er blevet ivæ
e
ærksat i løb af projek
bet
ktets
For det vej
levetid i br udstræk
red
kning ledt fr
rem mod E2 Career Fair. En del af forbered
2E
F
delsen og inv
vitationen
til messen var derfor o
også at med
dbringe et ”
”friskt” kom
mpetenceafk
klarende CV I denne
V.
sammenhæ samarb
æng
bejdede E2E Career Fai med den CphBusiness baserede ”Start Up”
E
ir
e
Novoresum
der tilby
mé,
yder en pla
atform med assistance og rådgivni til at pro
o
ing
oducere et
profession CV.
nelt
I forbindel med udv
lse
viklingen af E2E Caree Fair blev der i Augus 2016 neds et selvst
f
er
d
st
sat
tændigt
Event-team
som har dr
m
revet karrie
eremessen, m alt hva det indeb
med
ad
bærer af pro
oduktion af website,
f
grafisk des
sign og mar
rkedsføringsmateriale f karriere
for
emessen, kontakt med v
virksomhed og
der
planlægnin af selve a
ng
agendaen fo karrierem
or
messen. Det har været en både tid – og
t
ds
ressourcek
krævende øv
velse at få skabt ramm
s
merne til en vellykket ka
v
arrieremess Heldigvi viste det
se.
is
også at væ indsatsen værd, da messen ble godt mod
ære
n
ev
dtaget af både studeren og virks
nde
somheder.
8
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0009.png
 
essen primæ formål var i sagens natur at fu
ære
s
ungere som match-mak
m
king mellem
m
Karriereme
internation
nale studere
ende og dan
nske virksom
mheder hvi
ilket i sig fu
ungerede rig godt. Foruden
gtig
mødet mel
llem de ca. 5 fremmø
500
ødte studere
ende og de repræsente
erede virkso
omheder for
rløb dagen
med en ræ
ække afveksl
lende aktivi
iteter, som e
eksempelvi
is:
”O
Open Mic”-p
præsentatio
oner, hvor d studerend kunne ”s
de
de
sælge” sig s
selv,
”C
Case-Corner hvor de enkelte virk
r”
e
ksomheder kunne præs
k
sentere dem selv
m
og en lang ræ
g
ække worksh
hops med fo
okus på det danske arb
t
bejdsmarked og dansk
d
arb
bejdsmarke
edskultur
Da karriere
emessen ble afholdt ved afslutni
ev
v
ingen af pro
ojektet, er det endnu fo tidligt, at svare på
or
hvor mang konkrete nye karrier
ge
remulighed der er bl
der
levet skabt. Karriereme
essen adskil sig fra
ller
de ”in hou
use” praktik
kmesser der allerede afh
holdes på erhvervsaka
e
ademierne, o med en unik profil
og
samt brand var det og håbet at afprøve om en karrier
d
gså
t
m
remesse me fokus på internation
ed
nal
arbejdskra kunne bli et egent
aft
ive
tligt koncep Det er en
pt.
ndnu for tidligt at vurd
dere dette, men det må
m
ng,
ræver mege arbejde og ressource at stable s
et
er
sådan et eve på
ent
også tages i betragtnin at det kr
benene.
interesse og deltagelse fra de inter
g
rnationale studerendes side er dog et tydelig signal om
s
s
g
gt
m
Den store i
deres inter
resse i at komme i kont
takt med da
anske virkso
omheder og skabe netv
g
værk i Danm
mark.
Karriereme
essen skabt hermed et godt fund
te
dament til at arbejde videre med li
t
ignende
netværksorienterede a
aktiviteter. Selve arran
ngeringen af messen ga også nog lærerige indblik i
f
av
gle
irksomhede foretrækk at komm i kontak med de st
er
ker
me
kt
tuderende, d de foretr en
da
rak
hvordan vi
mere direk og målre
kte
ettet tilgang til de stud erende.
g
9
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0010.png
 
E2E Career Fair bl en fin ku
lev
ulmination på et vellykk projekt
p
ket
minering
g
Dissem
E2E-projek
ktets aktivit
teter er igen
nnem det sen
neste år ble
evet spredt bredt både lokalt, regio
b
onalt,
nationalt o ikke mind igennem sociale me
og
dst
m
edier.
Som udgan
ngspunkt h det være vigtigt for alle de tre samarbejde
har
et
r
ende partne at indsa
ere,
atsen
vedrørend fastholdelse af intern
de
nationale stu
uderende har kunne fo
h
orankre sig på institutionerne.
Tidligt i pr
rojektet er d derfor også blevet l
der
lagt meget energi i, at nå ud på all de adress
e
n
le
serede
uddannels og orient
ser
tere både st
tuderende o undervis
og
sere om E2E
E-projektet o de initiativer, som
og
ville finde sted i forbin
ndelse med projektet.
d
Lokalt er d også ble
der
evet udvikle nyhedsbr
et
reve, som ha været tilg
ar
gængelige f alle på
for
institutione
erne samt d eksterne interessente som har medvirket i projektet.
de
er
Regionalt h E2E-pro
har
ojektet gjort stor brug a de komm
t
af
munale og re
egionale væ
ækstfora som befinder
m
sig i Storkø
øbenhavn o i Region Sjælland. D pågælden vækstfo har være afgørend for at
og
S
De
nde
ora
et
de
sprede vid om proje
den
ektet til en bredere ska af virkso
b
are
omheder og erhvervsn
g
netværk.
E2E-projek har lige
ktet
eledes haft fornøjelsen af at præsen
f
ntere projek for
Erhv
ktet
vervsakadem
miernes
Udviklingsr
som er repræsenta
råd,
anter af arbe
ejdsmarked parter og Danske E
dets
o
Erhvervsaka
ademier.
Nationalt h i E2E-pr
har
rojektet førs og fremm
st
mest haft en særdeles godt samarb
bejde med de øvrige
d
Erhvervsak
kademier og Profession
nshøjskoler som har modtaget til
r,
m
lskud til at s
styrke fasth
holdsen af
internation
nale studere
ende. Fra ga
anske tidlig i projektet levetid ha de respek
gt
ts
ar
ktive projek
kter
afviklet vid
dendelingsm
møder, hvo de fælles u
or
udfordring og projek
ger
kternes frem
mskreden er blevet
r
drøftet.
det
frem mod det
Videndel
d
lingsseminar
som blev afholdt 17. j anuar i Ode
r
a
ense og
Samarbejd har ledt f
samtidig sa punktu for E2E-projektet. V
atte
um
Videndeling
gsseminaret tiltrak delt
t
tagere fra mere eller
m
mindre sam
mtlige Erhv
vervsakadem og Pro
mier
ofessionshøj
jskoler og sa rammen for en me
atte
en
eget
udbytterig og spænde
g
ende dag, hvor det stod klart at de enkelte pr
h
d
e
rojekter hav angrebe
vde
et
10
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0011.png
 
udfordring ganske forskelligt alt afhængi af hvor i landet de har arbejdet og afhængi af,
gen
a
ig
l
ig
hvilken gru
uppe studerende de ha arbejdet m
ar
med. Det fo
orventes at der vil blive udviklet en
d
e
e
selvstændi rapport s
ig
som opsumm
merer resul
ltaterne for Videndelin
ngsseminare
et.
Endeligt er E2E-projek blevet eksponeret massivt ige
r
ktet
e
ennem dive
erse sociale m
cebook,
medier (Fac
Instagram, LinkedIn
m
,
m.m.) Ikke mindst er d i forbind
m
der
delse med E2E Career F
E
Fair blevet ført en stor
f
markedsfø
øringskampagne.
E2E pro
ojektets resulta og e
s
ater
effekt
E2E-projek oprinde
ktet
elige målsæ
ætninger er i
igennem de pilotpro
ette
ojekt overor
rdnet blevet indfriet.
t
Som beskrevet i ovenstående har de samarbejde
m
t
ende partne
erinstitution fået iden
ner
ntificeret
de udfordring som har vist sig sæ
ger,
r
ærlig afgøren for vore internatio
nde
es
onale stude
erende i
ation til at træde ind på det dansk arbejdsm
å
ke
marked.
rela
Me denne vid har pro
ed
den
ojektet fået s
skabt en ræ
ække konkre karrierev
ete
vejledningsredskaber,
som fremadret vil blive en fast bes
m
ttet
e
standdel af de tre sama
arbejdendes Erhvervsa
s
akademiers
kar
rrierevejledn
ning.
Pro
ojektet har ligeledes fåe iværksat en markeds
et
sføringskam
mpagne som har kunne
m
e
eks
sponere vor uddanne
res
elsesinstitut
tioner og ik mindst vores intern
kke
v
nationale stu
uderende
ove
erfor det da
anske arbejd
dsmarked.
Og igennem E Ambass
E2E
sador progr
rammet har vi fået etab
bleret en me
entor platfor som
rm,
frem
madrettet v kunne sk
vil
kabe kontak mellem in
kt
nternational studerend og dansk
le
de
ke
virk
ksomheder med efterspørgsel på internation
nale profiler.
Enkelte pla
anlagte mål
lsætninger har dog ogs vist sig at være for utilgængelig eller for
h
t
u
ge
tidkonsum
merende til, at kunne lade sig realis
sere inden for projekte relative k
f
ets
korte levetid, hvorfor
de også er faldet i bag
ggrunden fo andre tilt
or
tag, som har været mer tilgængel
r
re
lige.
Her er det navneligt tale om inds
satsen i forh
hold at udby dansku
yde
undervisnin (business
ng
s-dansk),
som en del af curricul
l
lum på de in
nternationa uddanne
ale
elser.
Der eksiste
erer allerede gode tilbu om dans
e
ud
skundervisn
ning for inte
ernationale studerende men
e,
praktisk er det uhensi
r
igtsmæssigt at tilbudd om at be
t,
det
enytte sig af disse har e frist inde for deres
f
en
en
første seme
ester. De in
nternationale studerend har ofte et meget ud
e
de
e
dfordrende o travlt første
og
semester, d de er me
da
eget optaget af både at finde arbejd falde til og finde bo
t
de,
olig, finde rundt i de
danske adm
ministrative systemer m.m. Derfo er de så presset unde første sem
e
m
or
p
er
mester, at vi ofte høre
i
dem falde fra danskun
ndervisning
gen, da de g
ganske enke ikke kan finde tiden Det vil væ en stor
elt
n
n.
ære
fordel hvis der eksiste
s
erede flere muligheder for at begy
m
r
ynde dansk undervisni
ingen senere i deres
studieforlø som en d af curricu
øb
del
ulum.
Denne indsats vil der dog blive arbejdet vid
a
dere med, da danskkom
a
mpetencer h vist sig at være et
har
a
unkt i forho til at fast
old
tholdelse de internationale studerende på det danske
e
et
kardinalpu
arbejdsmar
rked.
11
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0012.png
 
Effekt
Overordne kan man sige at den korte tid, so de ansø
et
om
øgende insti
itutioner ha haft til at udvikle de
ar
enkelte ind
dsatsområd ikke har været guns for at la en konk ”action-
der
stig
ave
kret
-plan” for hvordan
h
projektet h skulle ef
har
ffektmåle de enkelte in
e
ndsatser som er blevet iværksat. E2
m
i
2E-projekte har
et
populært s
sagt ”asfalte mens man har kør hvilket ofte resulter i, at veje bliver en lidt anden
eret
m
rt”,
o
rer
en
end man o
oprindeligt h
havde fores
stillet sig. Li
igeledes vil projektet le
evetid ramm
mesat til ét år ikke
å
være tilstræ
ækkelig tid til at måle effekten af s komplek en udford
e
ks
dring, som f
fastholdelse og
e
beskæftige af intern
else
nationale st
tuderende.
Eftersom g
gruppen af s
studerende, som E2E-p
projektet ha henvendt sig til, førs står overf at træde
ar
t
st
for
ind på det danske arb
bejdsmarked indenfor d næste år vil det sta
d
det
r,
adig være fo tidligt at tale om,
or
hvorvidt ef
ffekten af d aktivitete som er bl
de
er,
levet igangs vil man
sat,
nifestere sig i en konkre stigning
et
i antallet af de interna
f
ationale stud
derende, so kommer i beskæftig
om
r
gelse på det danske
t
arbejdsmar
rked. Som b
beskrevet vil der blive gennemfør dimittend
rt
d-undersøge
elser efter projektets
p
afslutning, som vil ku
,
unne skabe et mere hels
e
støbt billede af effekten af de igan
n
ngsatte aktiv
viteter.
For at kunn lave kon
ne
nkrete effekt
tmålinger a de interna
af
ationale dim
mittenders f
fremtidige
arbejdsfrek
kvens på de danske ar
et
rbejdsmarke vil det dog også væ hensigts
ed,
d
ære
smæssigt hv
vis
Uddannels – og Fors
se
skningsmini
isteriet ned satte nogle konkrete benchmarks eller succes
skriterier
for en velly
ykket fastho
oldelse af vores interna
ationale dim
mittender.
Den feedba projekte har modt
ack
et
taget fra de internation
nale studere
ende, som h deltaget i E2E
har
projektets aktiviteter v
vidner dog om, at vi er på rette ve og har do
r
ej
oseret de ud
dbudte
jledningstilb rigtigt. Projektet h derfor også en forventning om at de
bud
.
har
o
m
karrierevej
fastholdels
sesindsatser som er ble
r,
evet sat i ga vil skab en øget sa
ang
be
andsynlighe for, at fle
hed
ere
studerende vil finde d lettere og mere attra
e
det
aktivt at fin beskæft
nde
tigelse i Dan
nmark.
Det vil lige
eledes være for tidligt at høste fru
e
a
ugterne af de erhvervsr
et
relaterede i
initiativer, som er
s
blevet udfø Vi har f
ørt.
fået positiv respons fra de virksom
a
mheder, som projektet har arbejde med
m
et
(ikke mind i forbind
dst
delse med E2E Career F
Fair), men der eksistere stadig et stort behov for fortsat
d
er
v
eksponerin af erhver
ng
rvsakademi
isektoren ov
verfor relev
vante sektor
rer.
Blandt de m
meget posit
tive effekter E2E-projek har afle har været det form
r
ktet
edt
maliserede sa
amarbejde
mellem KE Erhverv
EA,
vsakademi Sjælland og Cphbusine Igennem projektet har de tre
S
g
ess.
m
institutione fået opby
er
ygget stærk samarbejd
ke
dsrelationer i forhold til de fælles fastholdels
r
t
ses-
udfordring Det har bl.a. givet sig udtryk i at projekt har kunn målrette indsatsen mod en
ger.
r
i,
tet
ne
m
bredere skare af stude
erende og tr
rukket på et større netv
t
værk af virk
ksomheder og
ammenslutn
ninger. Med afsæt i det samarbe
d
tte
ejde vil man kunne fore
n
estille sig, at man også
a
erhvervssa
vil danne f
fælles front i fremadret
ttede udvik
klingsprojek
kter.
Indeværen projekt har alene fo
nde
orholdt sig t fastholde og besk
til
else
kæftigelse a vores inte
af
ernationale
studerende Det er do vigtigt at holde fast i at karriere
e.
og
evejlednings
sinitiativer har relevan for alle
ns
studerende Mange af de aktivite som er b
e.
f
eter
blevet igangsat igenne E2E-projjektet vil således også
em
have stor r
relevans for danske stu
r
uderende. So uddann
om
nelsesinstitu
utioner med en stærk ti
d
ilknytning
til specifikk erhvervs
ke
ssektorer, bør karrierec
coaching de
erfor også blive ved me og gerne i stigende
b
ed
e
omfang at have et stæ
ærkt strategi fokus.
isk
12
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om internationale studerende, der går på uddannelser, der ikke er placeret i byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg har tilgang til programmer, der svarer til Greater Copenhagen Career Program, til uddannelses- og forskningsministeren
1942118_0013.png
 
Konklu
usion
 
Erhvervsak
kademi Sjæ
ælland, Cphb
business og Københav Erhvervsakademi h igennem det
g
vns
har
m
seneste år samarbejde med at sty
et
yrke fasthol
ldelsen af vores internationale dim
v
mittender på det
p
bejdsmarked
d.
danske arb
Igennem E
E2E-projekte forskellige tiltag og direkte eng
ets
g
gagement med interna
m
ationale stud
derende, er
de samarbe
ejdende Erh
hvervsakad
demier komm til den konklusion at fasthold
met
n,
delse af inte
ernationale
studerende må forstås som en pr
e
s
roces med e før-under
et
r-efter forløb hvor hver eneste sk
b,
rt
kridt
kræver en målrettet in
ndsats og fo
orståelse for den målgr
r
ruppe vi bes
skæftiger os med.
s
Det er en a
afgørende k
konklusion for projekte at fasthol
f
et,
ldelse begyn
nder allered ved start af et
de
ten
uddannels
sesforløb, og at der er en hel række faktorer der skal tilgo
g
e
e
d
odeses, hvis vi skal hav succes
s
ve
med at fast
tholde vore internatio
es
onale dimitt
tender, heru
under; Integ
gration og n
netværk i Danmark,
D
generel triv
vsel, motiva
ation for at slå sig ned i Danmark, dansk und
,
dervisning o sprogkom
og
mpetencer,
praktikoph
hold i Danm
mark, studie
eaktivitet, u
udvikling af en professi
f
ionel komp
petenceprofi mm. Alle
il
disse forho er blot relateret den enkelte stu
old
n
uderende. Derudover har både de danske
D
h
et
arbejdsmar
rked samt s
stakeholder
r-organisatio
oner som væ
ækstcentre og jobcentr en afgøre
re
ende rolle
at spille. Fo at forank arbejdet med fastho
or
kre
oldelse er det derfor vigtigt at fors at vi arb
stå,
bejder med
længerevar
rende indsa
atser, hvor vi skal lede de internat
v
tionale stud
derende i de rigtige re
en
etning fra
dag ét.
projektet ha erfaret ska de samar
ar
al
rbejdende Erhvervsaka
E
ademier og videregåen
nde
Som E2E-p
uddannels
sesinstitutio
oner i sin he
elhed fortsat fokusere på at gøre vores karrier
t
p
revejledning
gstilbud
mere tilgæ
ængeligt for vores intern
nationale st
tuderende. Først og fre
emmest skal vi som
l
uddannels
sesinstitutio
oner dog holde fokus p at gøre det attraktivt og tilgæng
på,
d
geligt, at de tilegne sig
e
g
de sprogko
ompetencer som i man sammen
r,
nge
nhænge sta
adig står som et kardina
m
nalpunkt, nå danske
år
virksomhe
eder skal rek
kruttere der fremtidi medarbe
res
ige
ejdere.
Hvis vi for
rmår at skab disse tilb kan vi o
be
bud
også med re stille for
ette
rventninger til at vores
r
s
internation
nale studere
ende vælger Danmark som det ste de vælge at gøre ka
r
ed
er
arriere efter et endt
r
uddannels
sesforløb. M i relation til at fasth
Men
holde intern
nationale stu
uderende p det dansk
ke
arbejdsmar
rked er det vigtigt at vi identificer de ressou
v
re
urcer vores internation
nale dimitten
nder er i
besiddelse af og ikke b
betragter vo
ores studere
ende som en byrde for det danske samfund, som det
e
r
e
desværre n
nogle gange bliver frem
e
mstillet af d anske medi og i den politiske de
ier
ebat.
Vores inter
rnationale s
studerende er opportun
nistiske ver
rdensborger som er k
re,
kommet til Danmark
D
fordi de ha mulighed for at skab sig en fre
ar
d
be
emtid her, som de ikke ville kunne hvor de kommer fra.
e
Det er dett projekts k
te
klare opfatte at vore internatio
else
es
onale studer
rende for la
angt størstep
partens
tilfælde ge
erne vil skab sig en karriere i Dan
be
nmark efter endt uddan
nnelse. Vi sk derfor også
kal
o
betragte de som frem
em
mtidig resso
ource og so en investering, som fremadrett vil gøre Danmark
om
m
tet
til et mere velstående land.
Som E2E-p
projeket har erfaret er fastholdelse af internat
r
f
e
tionale stud
derende en k
kompleks
problemsti
illing. Proje
ektet har ska et stærk afsæt for det fortsatte arbejde m fasthold
abt
kt
d
e
med
delse af
vores inter
rnationale d
dimittender, som nu sk forankre i de karrie
,
kal
es
erevejlednin
ngsredskaber som
allerede til
lbydes vore studerend
es
de.
13