Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. august 2018 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 179 (alm. del)
I artiklen ”Karakterkrav på videregående uddannelser stiger: "Det skaber større
social skævhed" om at karakterkrav på videregående uddannelser stiger”,
dr.dk den 27. juli 2018, er ministeren citeret for at give professor Palle Rasmussen
ret i, at der er en sammenhæng mellem, hvordan de unge klarer sig i
uddannelsessystemet og deres forældres uddannelsesmæssige baggrund.
Ministeren udtaler, at "[d]et er kernen i problemet, og der ville jeg ønske, at vi i
det danske skolesystem blev bedre til at afkoble den sammenhæng. Der skal
sættes ind tidligt, for det er den tidligere indsats, der er afgørende for at afkoble
ens egne muligheder fra forældrenes".
Ministeren bedres evt. med inddragelse af andre ministre redegøre for, hvilke
indsatser regeringen har iværksat for at mindske denne sammenhæng og
styrke den tidlige indsats, samt redegøre for hvilke initiativer og indsatser, regerin-
gen vil igangsætte for at styrke den tidlige indsats, som ministeren mener
er afgørende, ift., hvordan de studerende klarer sig set i sammenhæng med
de studerendes forældres baggrund”.
Svar
Jeg er optaget af, at alle med et ønske om en videregående uddannelse har lige
muligheder for optagelse uanset deres forældres baggrund. Karakterskalaen er et
stærkt og centralt element i vores uddannelsessystem.
Når det er sagt, har regeringen et vedvarende fokus på, at unge uanset forældre-
baggrund klarer sig godt i uddannelsessystemet. De overordnede rammer for re-
geringens arbejde med tidlig indsats i uddannelsessystemet er bl.a. de senere års
reformer på folkeskoleområdet og ungdomsuddannelserne, hvor det indgår som et
af de centrale mål at mindske betydningen af social baggrund i forhold til de fag-
lige resultater og gennemførelse. Målsætningen om at styrke folkeskolens inklude-
rende læringsmiljøer er en del af denne rammesætning. Men indsatsen for at
skabe lige muligheder for alle børn starter allerede i barnets første leveår.
Børne- og Socialministeriet oplyser følgende:
”Den første tid i et barns liv er afgø-
rende for et barns livsbane. Regeringen har derfor bl.a. igangsat følgende indsat-
ser på dagtilbudsområdet:
11. september 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/038562-02
Side 1/3