Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. juli 2018 har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 176
Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af studerende, der årligt har
modtaget rådgivning og behandling hos Studenterrådgivningen, fra 2015 til i
dag?
Svar
Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Studenterrådgivningen, som
oplyser nedenstående om udviklingen i antallet af studerende, der årligt har mod-
taget rådgivning og behandling hos dem i årene 2015-2018:
Tabel 1
Antal henvendelser ifm. individuelle tilbud hos Studenterrådgivningen
År
2015
2016
5004
2017
4674
2018 (estime-
ret)
4906
12. september 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/031747-02
Antal studeren- 5200
de
Anm.: Henvendelser dækker over antallet af studerende, der får tilbud om individuel rådgivning hos
Studenterrådgivningen. Antal henvendelser i 2018 er estimeret på baggrund af henvendelser i perioden
1. januar 2018
–
31. juni 2018 samt en vægtet beregning af efterårsperioden på baggrund af antal
henvendelser i en tilsvarende periode i 2017.
Kilde: Studenterrådgivningen
Desuden oplyser Studenterrådgivningen, at ca. 300 studerende i 2017 deltog i
målrettede gruppeforløb, mens ca. 500 studerende i 2017 deltog i workhops til
håndtering af bl.a. eksamensproblemer og studiestress.
Studenterrådgivningen bemærker om udviklingen i individuelle henvendelser, at
faldet i 2017 skal ses i lyset af en skærpet afgrænsning af Studenterrådgivningens
behandlingsfelt, som siden marts 2017 udelukkende har omfattet problematikker
med direkte indvirkning på den studerendes studieaktivitet. Denne afgrænsning
blev indført for at modvirke stadigt længere ventetid på individuelle samtaler.
Studenterrådgivningen oplyser i forlængelse heraf, at det er vurderingen, at ned-
gangen ikke skyldes et faldende behov blandt de studerende, men at det skyldes
begrænsningen af målgruppen, der tilbydes individuel rådgivning.
Side 1/2