Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1927935_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 28. juni 2018 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene Maier
(ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 174
Ministeren bedes redegøre for, hvordan Århus arkitektskole eksperimenterer
med nye optagelsesformer samt hvilke effekter, det har på sammensætningen
af studerende (køn, social og økonomisk baggrund) og karaktergennemsnit
på skolen i sammenligning med tidligere optagelsesformer?
Svar
Arkitektskolen Aarhus overgik i 2015 fra at optage ansøgere i både kvote 1 og
kvote 2 til udelukkende at optage ansøgere på baggrund af en adgangsprøve i
kvote 2.
De videregående uddannelsesinstitutioner fastsætter selv de kvote 2-kriterier, som
ansøgere skal vurderes på, og fremlægger kriterierne på deres hjemmesider. Det
fremgår af Arkitektskolen Aarhus’
hjemmeside, at
optagelsen i 2018 foregik ved en
kombination af motiveret ansøgning, en hjemmeopgave og en prøve bestående af
en individuel samtale og et øvelsesforløb. Der blev blandt andet lagt vægt på stu-
dierelevant motivation, modenhed, rumlig forståelse, analytiske evner, evner til at
arbejde med rum og form samt visse basale digitale færdigheder.
Før Arkitektskolen Aarhus i 2015 overgik til 100 pct. kvote 2, blev en del af de stu-
derende optaget via kvote 1, dvs. ud fra deres karaktergennemsnit fra den ad-
gangsgivende eksamen, mens andre blev optaget på baggrund af en optagelses-
prøve i kvote 2.
Af tabel og figur 1 fremgår udviklingen i optaget på Arkitektskolen Aarhus fra 2012
til 2017 fordelt på køn. I perioden før Arkitektskolen Aarhus overgik til 100 pct.
kvote 2 (årene 2012-2014) steg andelen af kvinder fra 52 pct. til 67 pct. Andelen af
kvinder faldt i 2015 til 51 pct. og er i 2016 og 2017 steget til hhv. 60 og 58 pct. I
hele perioden er andelen af optagne kvinder således størst, men andelen er lidt la-
vere i perioden efter overgangen til 100 pct. kvote 2.
16. august 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 18/034829-01
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvordan Århus arkitektskole eksperimenterer med nye optagelsesformer, til uddannelses- og forskningsministeren
1927935_0002.png
Figur 1
Optagne på bacheloruddannelsen
i arkitektur på Arkitektskolen
Aarhus fordelt på køn, pct.,
2012-2017
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2012 2013 2014 2015 2016 2017
Kvinder
Mænd
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Tabel 1
Optagne på bacheloruddannelsen i
arkitektur på Arkitektskolen Aar-
hus fordelt på køn, antal og pct.,
2012-2017
2012 2013 2014 2015 2016 2017
Antal
Kvinder
Mænd
I alt
83
77
160
96
60
156
106
53
159
pct.
Kvinder
Mænd
I alt
52
48
100
62
38
100
67
33
100
51
49
100
60
40
100
58
42
100
77
73
150
84
56
140
70
50
120
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministe-
riets beregninger pba. registerdata fra
Den Koordinerede Tilmelding.
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriets
beregninger pba. registerdata fra Den Ko-
ordinerede Tilmelding.
Af tabel 2 fremgår de studerendes sociale og økonomiske baggrund illustreret ved
forældrenes højeste uddannelse. Tabellen viser, at der ikke er væsentlig forskel i
de optagnes forældres højeste uddannelse før og efter overgangen til 100 pct.
kvote 2. Af tabellen fremgår en mindre stigning i antallet af personer, hvis foræl-
dres uddannelsesmæssige baggrund er ukendt.
Tabel 2
Optagne på bacheloruddannelsen i arkitektur på Arkitektskolen Aarhus fordelt på forældre-
baggrund, pct., 2012-2017
2012
Grundskole og gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Korte videregående uddannelser
Mellemlange videregående uddannelser
Lange videregående uddannelser og Ph.d
ukendt
I alt
4
21
4
34
21
16
100
2013
4
15
6
33
19
24
100
2014
2
19
5
26
25
24
100
2015
3
21
6
30
17
23
100
2016
5
15
6
21
23
31
100
2017
4
18
3
27
18
31
100
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger pba. registerdata fra Den Koordinerede
Tilmelding.
Af figur 2 fremgår udviklingen i karaktergennemsnittet fra 2009 til 2016 på første år
på Arkitektskolen Aarhus. Figuren viser, at karaktergennemsnittet er steget. Stig-
ningen i karaktergennemsnittet begyndte med en stigning fra 2010 til 2011, dvs.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvordan Århus arkitektskole eksperimenterer med nye optagelsesformer, til uddannelses- og forskningsministeren
1927935_0003.png
før Arkitektskolen Aarhus overgik til udelukkende at optage på baggrund af en ad-
gangsprøve i kvote 2.
Figur 2
Udviklingen i karaktergennemsnittet på første år på bacheloruddannelsen i arkitektur på Ar-
kitektskolen Aarhus, 2009-2016
Karaktergennemsnit
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Karaktergennemsnit
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Karaktergennemsnit 1.år
Anm.: Data om karakterer på de videregående uddannelsesinstitutioner er ikke en del af Uddannelses-
og Forskningsministeriets standarddataberedskab. Beregningen er derfor foretaget på bag-
grund af indsamlede karakterdata fra de videregående uddannelsesinstitutioner i forbindelse
med en evaluering af 7-trinsskalaen.
Kilde: Indsamling af karakterdata fra de videregående uddannelsesinstitutioner af Uddannelses- og
Forskningsministeriet i 2017.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 3/3