Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1917538_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 30. maj 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 154
I forlængelse af samråd om SU-udbetalinger, jf. UFU, alm. del
samrådsspm. R
og S, bedes ministeren fremsende yderligere information om den informations-
kampagne om SU, som ministeren omtalte under samrådet?
Svar
Under samrådet tirsdag den 29. maj 2018 om SU-udbetalinger, jf. UFU alm. del
samrådsspørgsmål R og S, nævnte jeg, at Uddannelses- og Forskningsministeriet
er ved at forberede en informationskampagne, hvor fokus er at gøre opmærksom
på, at man ikke skal snyde med SU, og hvad konsekvenserne er, hvis man sny-
der.
Muligheden for at snyde med SU er i dag begrænset. Det skyldes, at SU tildeles
på baggrund af en række objektive kriterier, der overvejende indhentes til SU-
systemet fra andre myndigheders registerdata, der ikke kan ændres af SU-
modtageren.
I SU-systemet kontrolleres bopælsstatus hver måned ved at sammenholde SU-
modtagers CPR-adresse med forældrenes CPR-adresse. SU-modtageren kan
derfor kun uretmæssigt opnå den højere SU-sats til udeboende ved at snyde med
folkeregisteradressen, så bopælsstatus ændres fra hjemmeboende til udeboende.
Ud over den løbende digitale kontrol af bopælsstatus fører Styrelsen for Institutio-
ner og Uddannelsesstøtte en målrettet manuel kontrol med, om SU-modtagere
kan dokumentere, at de er udeboende i de måneder, de har modtaget SU med
udeboendesats.
Kontrollen sker i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, kommunale kontrol-
grupper og ved registersamkøring hos Udbetaling Danmark. Kan SU-modtageren
ikke dokumentere, at pågældende er udeboende, rejser styrelsen krav om tilbage-
betaling af den SU, som er modtaget med urette.
Min forgænger har i svar af 18. december 2017 på UFU alm. del spørgsmål 38
redegjort for antallet af personer med tilbagebetalingskrav på baggrund af bo-
pælskontrollen i perioden 2012 til og med 2017.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/025691-05
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om at fremsende yderligere information om den informationskampagne om SU, som ministeren omtalte under samrådet, til uddannelses- og forskningsministeren
1917538_0002.png
Som jeg oplyste under samrådet den 29. maj 2018, øger styrelsen ressourceind-
satsen på bopælskontrolområdet markant i 2018. Det er derfor forventningen, at
der vil blive opdaget flere SU-modtagere, der får SU som udeboende, uden reelt
at være det.
I tillæg hertil vil ministeriet i løbet af 2018 gennemføre en massiv informationsind-
sats mod snyd med SU og bopælsstatus. Hovedbudskaberne i indsatsen er, at
styrelsen nu øger kontrolindsatsen mod snyd med SU-bopælsstatus, at snyd med
SU vil blive opdaget, og at det kan have store konsekvenser for den enkelte at
snyde med SU.
Indsatsen, der løber fra juni og hen over efteråret 2018, vil bestå i en række kon-
krete tiltag. Blandt andet vil SU-ansøgere fremadrettet blive mødt med øget infor-
mation om oplysningspligt og strafansvar samt vejledning om skærpede krav til
dokumentation for bopælsstatus som udeboende, når de søger SU. Der sendes
også brev direkte til den enkelte SU-modtager med information om den øgede og
mere effektive kontrol og om konsekvenserne ved at snyde med SU.
Det er min forventning, at informationsindsatsen vil medvirke til, at unge afholder
sig fra at snyde med SU. Hvis den samlede indsats i 2018 giver ny indsigt i måder
at snyde på, vil der i givet fald også vil blive iværksat mere målrettede informati-
ons- og kontrolindsatser mod disse forhold.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side2/2